Światowy Dzień Walki z Otyłością

Październik mija pod znakiem celebrowania ważnych i obchodzonych na świecie Światowych dni poświęconych konkretnym dziedzinom medycyny. Celem takich wydarzeń jest zwrócenie uwagi w wymiarze bardziej  międzynarodowym na możliwości przeciwdziałania powstawaniu różnych jednostek chorobowych w naszym organizmie ale także ma za zadanie wskazać,  jak radzić sobie w sytuacjach, kiedy choroba pojawi się w naszym życiu. Dziś nie bylibyśmy sobą, jeśli nie poruszylibyśmy tematu otyłości. A dlaczego? 24 października to Światowy Dzień Walki z Otyłością. Nie ma lepszej daty w kalendarzu, aby pochylić się nad tak ważną tematyką.


Polecani dietetycy

Otyłość jest chorobą cywilizacyjną, na którą zapadają nie tylko dorośli ale także dzieci. Badania przeprowadzone przez World Obesity Federation szacują, że w 2025 roku, niespełna 3 mld ludzi , czyli co 4 obywatel świata, może być dotknięty otyłością. Obecnie na nadwagę lub otyłość w Polsce choruje 64 % mężczyzn i 49% kobiet. Sytuacja wśród dzieci jest bardzo dramatyczna - ponad 29% dzieci w wieku lat 11 i 14 cierpi na otyłość. Wiele z tych dzieci w tak młodym wieku osiąga masę ciała nawet powyżej 100 kg.
Są to bardzo niepokojące statystyki, które wskazują, jak dużo osób codziennie dołącza do grona osób dotkniętych otyłością.
I tu należy postawić ważne pytanie  -  jakie są przyczyny szerzącej się w tak szybkim tempie otyłości wśród społeczeństwa? Czy są to czynniki w pełni zależne od nas?  Jak uchronić siebie przed chorobą? Poszukajmy odpowiedzi.
 

Co sprzyja przyrostowi masy ciała, która w konsekwencji doprowadzi do otyłości?
 
- brak spożywania pierwszego pełnowartościowego posiłku, który daje energię na cały dzień - śniadania;
- nieregularność przyjmowania posiłków a tym samym brak stałych przerw w dostarczaniu pożywienia co 3-4h;
- przejadanie się czyli jedzenie zbyt obfitych porcji a czasami nawet nadrabianie podwójną ilością jedzenia w miejsce niespożytego o danym czasie posiłku;
- zbyt późne spożywanie kolacji ( najpóźniej jemy kolację 3h przed snem);
- brak  odpowiednio zbilansowanej diety, brak warzyw i owoców w codziennym jadłospisie;
- spożywanie produktów wysoko przetworzonych;
- spożywanie bardzo popularnych produktów z dużą ilością cukru;
- brak aktywności fizycznej;
 

Do grupy czynników, które mają wpływ na rozwój otyłości należą także:
 
- stres, czynnik psychologiczny, który bardzo często przekłada się na tzw. " zajadanie problemów" i to najczęściej niestety słodkimi przekąskami np. czekolada, batony, ciastka etc.;
- brak konsekwencji w robieniu zakupów - jeśli w domu nie będą znajdować się produkty negatywnie a wręcz destrukcyjnie wpływające na naszą masę ciała, nie będziemy po nie sięgać;
- bezgraniczna wiara w hasła reklamowe o produkcie, który ma poprawić naszą masę ciała i sprawić, że z dnia na dzień będziemy "fit";
- pogorszenie stanu zdrowia / samopoczucia także  może wpływać na przyrost masy ciała np. brak odpowiedniej ilości snu, przyjmowanie leków, choroby endokrynologiczne ale nawet i rzucenie palenia.
 

Co jesteśmy w stanie zrobić aby uchronić siebie i swoich bliskich przed otyłością a jeśli taka choroba będzie już naszym codziennym agresorem, to jak ją poskromić?

Zacznijmy od rzeczy najprostszych:

- aktywności fizycznej
Ruch to zdrowie! Zrezygnujmy z ciągłego poruszania się samochodami, komunikacją miejską na rzecz spacerów, jazdy na rowerze i innych prostych form aktywności, które lubimy. Znajdźmy czas w tygodniu na basen, nordic walking, fitness, zumbę czy taniec. Skoncentrujmy się na początku na takim obszarze, który lubimy i nie będzie on dla nas karą a motywatorem dla zdrowia. Wracając z pracy wysiądźmy 2 przystanki wcześniej i pokonajmy tę drogę samodzielnie, zmuszając nasze ciało do wysiłku po 8 h siedzenia za biurkiem, a z pewnością rezultaty z czasem będą widoczne. A może spacer po parku z przystankiem na siłownię na świeżym powietrzu ? Profesjonalne sprzęty są do dyspozycji wszystkich, także osób starszych, które chcą zadbać o swoje ciało. Ruch, świeże powietrze to energia i wypoczynek dla naszego organizmu;


- prawidłowej diety 
Jeśli nasza dieta nie będzie odpowiednio zbilansowana, nie będzie bogata w odpowiednie składniki mineralne, witaminy, jednym słowem  nie będzie dostarczała właściwych wartości odżywczych, to nasze ciało będzie zwiększało swoją masę, co w konsekwencji doprowadzi do różnych dodatkowych chorób, poza otyłością. Podstawą jest spożywanie codziennie rano pełnowartościowego śniadania w czasie max 1 h od wstania. Bez śniadania nie wychodźmy z domu! Posiłki muszą być spożywane regularnie, co 3-4 h i pamiętajmy o niezbyt późnym jedzeniu kolacji. Tu odstęp czasowy także musi być zachowany. Eliminujmy z diety wszystkie wysoko przetworzone produkty a także te, które są bogate w cukry. Ich spożywanie nie przyniesie nic dobrego ani zdrowiu ani figurze. Czytaj etykiety na produktach! Bardzo ważny jest skład tego, co kupujesz. Zanim zdecydujesz się na włożenie produktu do koszyka, sprawdź co dostarczasz swojemu organizmowi. Składniki na etykietach są wymienione w takiej kolejności, w jakiej najwięcej zostały dodane do produktu, tak więc dla przykładu, jeśli nasza etykieta rozpoczyna się od cukru, różnych substancji wspomagających smak i zapach - odłóż taki produkt na półkę. Z pewnością znajdziesz zamiennik ale o zdecydowanie zdrowszym składzie. Dlatego wybieraj rozsądnie! Rób zakupy w pełni świadomie, tak aby w Twoim domu nie znajdowało się jedzenie śmieciowe a pełnowartościowe.Jeśli czujesz, że z Twoją masą ciała dzieje się coś niepokojącego i nie jesteś sobie z tym sam poradzić - koniecznie zgłoś się do dietetyka, który wskaże Ci właściwą drogę do zdrowia. Jeśli jesteś obciążony chorobami np. endokrynologicznymi, gdzie utrzymanie prawidłowej masy ciała sprawia Ci trudność - nie czekaj - zgłoś się do specjalisty, który pomoże Ci przez dobór odpowiedniej diety wzmocnić Twoje ciało w chorobie a jednocześnie utrzymać prawidłową masę ciała;


- edukacji w szkole i w miejscu pracy
Warto zatroszczyć się o element edukacyjny w miejscu, w którym spędzamy najwięcej czasu w ciągu dnia - w pracy i w szkole. Angażujmy pracowników w promowanie zdrowego stylu życia, zapewniajmy szkolenia, eventy, konkursy, które pomogą przyswoić niezbędną wiedzę o zdrowym żywieniu, zarówno wszystkim zatrudnionym  jak i uczniom. Zmniejszanie kaloryczności potraw w stołówkach pracowniczych i szkolnych to kolejny ważny aspekt. Posiłki muszą być pełnowartościowe i spójne z dietą. Ten sam zakres edukacyjny należy kierować do rodziców. Można również organizować dodatkowe zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży w szkołach, które będą ogólnie dostępne, a tym samym nieodpłatne i taki sam program realizować w zakładach pracy.
Warto wprowadzić cykl zajęć, które aktywnie włączą zarówno pracowników jak i uczniów w poznawanie tajników zdrowego żywienia.


- kampanie społeczne i media
Ważnym aspektem jest promocja zdrowego stylu życia  poprzez media, kampanie społeczne, których głównym zadaniem będzie uświadamianie tych młodszych i starszych, co niesie ze sobą prawidłowe żywienie i aktywność fizyczna. Należałoby zastanowić się nad zmniejszeniem przekazu reklam produktów wysokokalorycznych, zmniejszyć dostępność automatów ze słodyczami i napojami naszprycowanymi różnymi substancjami słodzącymi aby zapobiegać także tzw. podjadaniu impulsywnemu.
 
 
Przy okazji Światowego Dnia Walki z Otyłością nie zapominajmy o tym co najcenniejsze - własne zdrowie. Walczmy z otyłością, motywujmy się wzajemnie do zdrowego stylu życia. Nie bójmy się korzystać z pomocy specjalistów.  Wszystko to w trosce o utrzymanie prawidłowej masy ciała, dobrego samopoczucia, sprawności, witalności i formy.
Pamiętajmy, nagroda jest cenna - własne zdrowie!

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Świszcz, Moczka, Siemieniotka - znasz te potrawy świąteczne?

Chciałoby się powiedzieć, co kraj to obyczaj ale dziś bardziej odpowiada nam stwierdzenie, co region to obyczaj. Tradycja bożonarodzeniowa w każdej ze stron Polski, jest nieco inna. Oczywiście są wspólne filary świętowania zarówno w obyczajowości jak i w tradycyjnej kuchni, która serwowana jest podczas uroczystej Wigilii i w kolejnych  dwóch dniach Świąt Bożego Narodzenia.

Przepisy na Fit Party

Czy każde spotkanie musi kojarzyć się ze stołem suto zastawionym kiełbasami, wędlinami, kalorycznymi deserami i tłustymi potrawami, które idealnie pasują pod tradycyjnego śledzika i pięćdziesiątkę czystej wódki? Niekoniecznie. Zaproponujmy naszym bliskim równie pyszne potrawy, tym razem w wersji fit, które nie jednego zaskoczą swoim smakiem a także może zachęcą do nieco zdrowszej diety na co dzień i od święta. Pokażmy na własnym przykładzie, że wspólne spędzanie czasu przy stole wcale nie musi negatywnie oddziaływać na naszą figurę, dotychczasowe efekty i sukcesy dietetyczne. Wystarczy odpowiednio dobrać menu i wprowadzić gości w przyjemny nastrój wiosny, dobrej formy psychicznej i fizycznej. Zaczynamy przyjęcie! :)

Woda - niezbędnik życia codziennego

Woda ... jak szerokim pojęciem jest, nikt sobie sprawy nie zdaje. To z niej składa się m.in. układ planetarny, oceany, morza, rzeki, jeziora, lodowce, atmosfera w tym chmury ale także i ciało człowieka. Zawartość wody w naszym organizmie sięga nawet do 80%. Dlaczego tak ważne jest picie wody, jak robić to prawidłowo, jaką wodę wybierać i jak się do niej przekonać? Odpowiedzi poniżej.

Jolanta Czepułkowska
Jakie płatki wybierać?
Jakie płatki wybierać?