Kto powinien stosować dietę bezglutenową?

W ciągu ostatnich kilku lat zapanowała moda na wykluczanie z diety produktów zawierających gluten, obwiniając go za szereg problemów zdrowotnych, między innymi dolegliwości trawiennych, chorób sercowo-naczyniowych, schorzeń autoimmunologicznych, a nawet nadwagi i otyłości.

Czy jest w tym jakaś prawda?

W rzeczywistości istnieją dwie jednostki chorobowe, które bezwzględnie wymagają wprowadzenia diety bezglutenowej. Pierwszą z nich jest celiakia czyli schorzenie uwarunkowane genetycznie, charakteryzujące się nieprawidłową reakcją organizmu po spożyciu glutenu prowadząc do zaniku kosmków jelitowych. W efekcie dochodzi do upośledzonego wchłaniania składników odżywczych i występowania szeregu objawów klinicznych z tym związanych. Jedynym elementem leczenia celiakii jest stosowanie przez całe życie diety wykluczającej gluten.

Drugim odrębnym schorzeniem jest alergia na gluten. Może pojawić się w okresie dziecięcym lub w życiu dorosłym. Dzieci najczęściej z niej wyrastają, natomiast u osób dorosłych może trwać wiele lat.

Wyżej wspomniane schorzenia wymagają szczegółowej diagnostyki prowadzonej przez lekarza gastroenterologa. Badania obejmują oznaczenie stężenia przeciwciał, biopsję jelita cienkiego oraz testy genetyczne. Istnieje również spora grupa pacjentów, która zgłasza niepożądane objawy po spożyciu produktów zawierających gluten, ale w badaniach diagnostycznych wykluczono występowanie celiakii lub alergii. Takie przypadki określa się jako nadwrażliwość na gluten. U takich osób również należy zastosować dietę bezglutenową.

Część pacjentów z chorobami autoimmunologicznymi takimi jak choroba Hashimoto również wymaga wyeliminowania glutenu, gdyż jego spożycie może nasilać reakcję autoimmunologiczną. Należy jednak pamiętać, że nie w każdym przypadku usunięcie z diety tego typu produktów, będzie miało sens i takie postępowanie może przynieść więcej szkód niż pożytku. Warto zacząć od konsultacji z dietetykiem, który ustali jaki sposób żywienia będzie dla nas odpowiedni.

Mgr Jolanta Czepułkowska
dietetyk kliniczny/psychodietetyk


Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak nie przytyć w wakacje?

Wakacje to czas odpoczynku i popełniania drobnych grzeszków żywienionych. Jednak w okresie letnim powinniśmy stosować się do tych samych zasad diety, co przez cały rok. Zarówno jeśli chcemy zrzucić zbędne kilogramy, jak i po prostu jeść zdrowo i racjonalnie na co dzień. Jak radzić sobie z potencjalnymi utrudnieniami w czasie wakacji? 

Zalety wege diety

Wegetarianizm to model żywienia wykluczający spożycie mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego.

Co zrobić, żeby przytyć?

Ze względu na wciąż rosnący problem nadwagi i otyłości, porady dietetyczne zazwyczaj kierowane są do osób chcących zgubić zbędne kilogramy i zredukować tkankę tłuszczową. Wśród nas są jednak osoby mające odwrotny problem - zbyt niską masę ciała w stosunku do wzrostu. Przyczyny niedowagi mogą być różne.

Małgorzata Łyżniak
Ciążowe mdłości i wymioty - jak je złagodzić?
Ciążowe mdłości i wymioty - jak je złagodzić?