Czerwony jak...burak!

"Mój buraku, mój czerwony (...) ;) Czy wszyscy pamiętają z jakiego wiersza Jana Brzechwy pochodzi ten fragment tekstu? Oczywiście z dzieła poety " Na straganie" :) Jestem przekonana, że większość z nas uczyła się tego wierszyka na pamięć w czasach dzieciństwa, ja nawet brałam udział w przedstawieniu ale dana mi była inna rola niż naszego buraczanego przyjaciela :) Ile wiemy o buraku ? Myślę niewiele. Dodatkowo nie przepadamy za nim bo brudzi nam ręce i nie każdy lubi go przygotowywać a to błąd. Dlatego dziś pod lupę bierzemy buraka! :) Ciekawe, czy nasz tytułowy bohater się jeszcze bardziej zaczerwieni, jak napiszemy dziś krótką rozprawę na temat tego poważnego towarzysza ;)


Polecani dietetycy

Burak to jedno ze starszych warzyw jakie przywitaliśmy na świecie. Drzewo genealogiczne tego warzywa sięga minimum 4000 lat i przechodziło od tamtych czasów aż po dziś dzień długą drogę, począwszy od buraka dzikiego do tego tradycyjnego, którego znamy obecnie. Burak pomimo swych krągłych kształtów jest bardzo wskazany w diecie -  w 100 g są jedyne 43 kcal.

Jakie niespodzianki kryje w sobie ta bulwa?

- burak to niezwykłe bogactwo kwasu foliowego i antyoksydantów;
- zawiera także potas, który działa odkwaszająco na organizm a także żelazo, magnez, wapń, fosfor;
- betanina zawarta w burakach chroni przed wolnymi rodnikami, które z kolei przyczyniają się do powstawania nowotworów w naszym ciele;
- antocyjany, których burak ma całkiem sporo, pozytywnie działają na wzrok, zwiększając ostrość widzenia;
- nie wszyscy wiedzą, że burak to dobre źródło błonnika, który pomaga w walce z zaparciami;
- buraki wykazują działanie zasadotwórcze regulując pracę żołądka, poprawiają pracę wątroby;
- burak na ... kaca ;) udowodniono, że buraki są bardzo dobrym naturalnym lekarstwem na zbyt duże spożycie "napojów wyskokowych";
- burak jest doskonały na przeziębienie - wspomaga walkę z wirusami i grypą, dlatego warto o nim pamiętać szczególnie jesienią i zimą;
- burak jest naturalnym medykamentem na poprawę układu krwionośnego; mówi się, że buraki są warzywem, które przyczyniają się do produkcji krwi, co więcej zapobiegają anemii i są zalecane w diecie osób chorych na białaczkę;
- znakomity dla nadciśnieniowców.

Jak widać, burak to skarbnica zdrowia, tylko jeść i wzbogacać swoje ciało w cenne składniki mineralne i doskonałe dla zdrowia komponenty. Trzeba jednak pamiętać, że burak niekoniecznie sprawdzi się w diecie diabetyków. Faktem jest,że surowa postać buraka ma niski indeks glikemiczny, bo na poziomie 30, jednak nie często decydujemy się na taką propozycję, z uwagi na ziemisty smak bulwy. Zdecydowanie częściej spożywamy buraka pieczonego lub ugotowanego a tu już indeks glikemiczny
idzie mocno w górę i zatrzymuje się na poziomie 64.

Jak wkomponować buraki w codzienną dietę?
Możliwości jest wiele np. zupy w tym chłodnik, sałatki, pieczony burak jako dodatek do dania głównego, pesto buraczane, naleśniki,kopytka czy gnocchi buraczane, koktajle, smoothie. Nie można zapominać o burakach konserwowych ale także i o burakach kwaszonych.

Jako porcję zdrowia na II śniadanie lub przekąskę polecamy szklankę soku z buraka. To na prawdę bardzo wdzięczne warzywo, które na stałe powinno zagościć w diecie, przynosząc bardzo pozytywne efekty dla naszego zdrowia. Sama słodycz. Legendy głoszą, że burak był przysmakiem Afrodyty, która czerpała z niego to co najlepsze aby zadbać o swoją urodę i wygląd. Tak więc może i my powinniśmy wzorować się na takiej postawie ze starożytności i w bardzo naturalny sposób polubić się z krągłą, zdrową buraczaną bulwą? :)

A na koniec twórczość własna;)

Burak zdrowie nam przynosi,
więc szybciutko go na osi,
dnia całego przygotować,
by witalność mógł nam gwarantować.
;)
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Selen - kluczowy składnik diety w chorobie Hashimoto

Autoimmunologiczne zapalenie tarczycy typu Hashimoto jest powszechnym problemem zdrowotnym w naszym społeczeństwie. Oprócz klasycznego leczenia farmakologicznego stosowanego w omawianym schorzeniu warto zwrócić uwagę na składniki odżywcze zawarte w pożywieniu, które istotnie wspomagają pracę tarczycy. Na szczególną uwagę zasługuje selen.

Sposoby na walkę ze słodyczami

Kłopoty ze słodyczami dotyczą chyba każdego z nas. "Za dużo. Za mało. Za często. Za późno.: Jak sobie z tym poradzić?

Mleko w diecie osób z chorobą Hashimoto i niedoczynnością tarczycy

Jednym z głównych założeń diety dla osób z chorobą Hashimoto i niedoczynnością tarczycy jest zwiększona ilość białka pełnowartościowego w ich jadłospisie. Białko to znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego, do których oczywiście zaliczamy mleko i jego przetwory. Czy wyłączyć je z diety, czy wręcz odwrotnie pozostawić w niej, mając problemy z tarczycą? Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Jeśli chcesz skorzystać z kuracji dietetycznej* zostaw swój adres mailowy a my skontaktujemy się z Tobą.

Jednocześnie otrzymasz rabat

50zł

na pierwszą wizytę

* oferta skierowana dla nowego klienta przy zakupie miesięcznej kuracji dietetycznej
Jolanta Czepułkowska
13 listopada - Dzień Placków Ziemniaczanych
13 listopada - Dzień Placków Ziemniaczanych