Jakie płatki wybierać?

Jednym z najzdrowszych posiłków spożywanych o poranku lub też wybieranych na drugie śniadanie są płatki. I wcale nie jest tu mowa o słodkich płatkach z torebki, gdzie praktycznie każdy rodzaj zawiera cukier i sól a o zdrowych, pełnowartościowych płatkach, które dostarczą każdemu z nas porcję zdrowia i witamin. Po jakie płatki warto sięgać?


Polecani dietetycy

OWSIANE
Mają niezliczone wartości korzystne dla organizmu: przede wszystkim są bogate w błonnik,co pozwala zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych jelit, poprawiają pracę układu trawienia, zapobiegają zaparciom, miarują poziom cukru we krwi zapobiegając nagłemu wyrzutowi insuliny, zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT, niezwykle pozytywnie wpływające na organizm. Badania dowiodły, że regularne spożywanie płatków owsianych szczególnie przez dzieci zapobiega chorobom układu
oddechowego, w tym astmie. Płatki owsiane zawierają duże ilości magnezu, selenu, witamin z grupy B, które także zapewniają poprawę nastroju i samopoczucia. Co ważne - są bardzo ważnym składnikiem zdrowej diety, polecanym osobom, które pracują nad swoją sylwetką i utratą masy ciała.


JAGLANE
Zawierają dużo witamin z grupy B, witaminę E oraz takie składniki mineralne jak miedź, fosfor, żelazo, magnez. Płatki jaglane w swym składzie mają również lecytynę, która reguluje pracę mózgu, wzmaga
procesy koncentracji i zapamiętywania. Wprowadzając płatki jaglane do codziennej diety, troszczysz się o swój układ nerwowy, hamujesz procesy starzenia, wzmacniasz włosy, paznokcie, skórę, wspierasz pracę układu krążenia, układu pokarmowego,przyczyniasz się do produkcji czerwonych krwinek, obniżasz poziom złego cholesterolu.


ORKISZOWE
Są źródłem białka, błonnika a także żelaza, fosforu, wapnia, cynku, potasu oraz witamin A, E, PP i tych z grupy B. Połączenie tych wszystkich elementów gwarantuje szybszą rekonwalescencję po przebytej
chorobie oraz ogólne wzmocnienie organizmu. Dzięki obecności substancji nazywanej rodanidem można aktywować układ odpornościowy, ponieważ rodanid nazywany jest naturalnym antybiotykiem, który zwiększy ochronę naszego organizmu. Jednak płatków tych nie mogą spożywać osoby cierpiące na celiakię a ograniczyć z pewnością powinni diabetycy.


RYŻOWE
Bezglutenowe, lekkie, polecane dla osób mających problemy z żołądkiem i wątrobą. Przyspieszają regenerację organizmu po zabiegach operacyjnych ale także są idealnym posiłkiem dla tych, którzy mają niestrawności, refluks, czy po prostu mdłości. Nie obciążają układu pokarmowego, dlatego też polecane są alergikom, dzieciom jak i osobom starszym. Są źródłem białka, witamin z grupy B, żelaza i wapnia.


GRYCZANE
Ich produkcja odbywa się z całych ziaren gryki zwyczajnej, dlatego są tak cenne. Zawierają spore ilości białka, błonnika, witamin z grupy B, witaminę E, PP oraz mikroelementy takie jak: żelazo, siarka, kobalt,
magnez, miedź, cynk, bor, fosfor, wapń. Pozytywnie oddziałują na pracę szarych komórek oraz m.in. wzmacniają układ krążenia.


Wszystkie gatunki płatków można spożywać z mlekiem, kefirem, jogurtem a nawet wzbogacić smakiem ulubionych owoców, kokosa, orzechów czy bakalii. Komponujcie wyborne śniadania w zdrowym wydaniu.
Wybierajcie pełne ziarno, bogactwo błonnika a szerokim łukiem omijajcie te płatki, które reklamowane są jako miodowe, czekoladowe, orzechowe - pyszne chrupki śniadaniowe. Szkoda tylko, że w ich składzie znajdziemy syrop glukozowo-fruktozowy, emulgatory smaku, olej palmowy i kilka innych nieciekawych niespodzianek. Dobry wybór -  to mądry wybór. I tego się trzymamy :) Chrupcie, ale zdrowo! :)


Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

25 sierpnia – Dzień polskiej żywności

Pierogi, gołąbki, bigos, kotlet schabowy – czy polska kuchnia jest zdrowa ? Nasza tradycyjna kuchnia kojarzy się na pierwszy „rzut oka” z kuchnią tłustą, mięsną i kartoflaną. Ale czy tak naprawdę wygląda? Niekoniecznie. Za ogromna zaletę należy uznać jej różnorodność pod względem zarówno składników jak i smaków.

Ciążowe nudności a spożywanie posiłków

Niejedna z przyszłych Mam nie czuje się w ciąży najlepiej. Cierpi na mdłości, nie tylko poranne, zgagę i inne przypadłości ze strony przewodu pokarmowego, które łagodzi jedzenie. Jednocześnie stara się stosować zasady prawidłowego żywienia, aby właściwie zadbać o rozwijającego się Malucha i o siebie. Jak pogodzić regularne spożywanie posiłków z nie najlepszym samopoczuciem?

Dieta przy wirusowym zapaleniu wątroby

Wirusowe zapalenie wątroby to zakaźna choroba wywoływana przez wirusy hepatotropowe, które uszkadzają komórki wątroby doprowadzając do ich martwicy. Wyróżniamy kilka typów wirusów, a każdemu z nich przypisana jest inna litera alfabetu.

Elżbieta Gmurczyk