Jak nie przytyć w Święta? 6 zasad

Wigilia, Boże Narodzenie i Sylwester rządzą się swoimi prawami. Nie chodzi tylko o tradycje czy przyzwyczajenia, ale również o to, co mamy na talerzu. Taki czas zdarza się raz w roku, więc nie należy wszystkiego kategorycznie sobie odmawiać, a jedynie kierować się rozwagą i zdrowym rozsądkiem. 




Polecani dietetycy

Wszyscy, którzy są na diecie powinni myśleć przede wszystkim o tym, by nie przytyć. Oczywiście, jeśli uda nam się zrzucić z wagi choć trochę - tym lepiej. Jednak nie popadajmy w depresję, gdy waga będzie stała w miejscu. Grunt, by nie wskazywała z każdym świątecznym dniem więcej i więcej. Zatem: jak nie przytyć w święta? Oto kilka prostych zasad.


1. Zasada jednego talerzyka
Z powodzeniem możną z niej korzystać również w czasie innych uroczystości, np. wesel. Polega ona na tym, że po zastanowieniu się, na co mamy ochotę, nakładamy sobie wszystkiego po kawałku (nawet, jeśli są to wszystkie potrawy znajdujące się na stole), tak "na spróbowanie". Jedzenie zaczynamy od tego, na co mamy największą ochotę po to, aby kiedy żołądek będzie już pełny "nie dopychać się na siłę" tym, co zostało na talerzu, a na co mamy ogromną ochotę. W związku z tym, że świąteczne spotkania nie trwają kilku minut, to co zostanie na talerzu, można zjeść jako następny posiłek, po odczekaniu 3 godzin. Najważniejsze jest, aby nie robić dokładek. Te są najbardziej zdradliwe i w efekcie trudno ocenić, ile tak naprawdę zjedliśmy.


2. "Najem się wieczorem"
Nie warto głodzić się cały dzień, by móc odbić sobie stracone posiłki w czasie Wigilii czy uroczystego obiadu. W tych dniach posiłki należy spożyć według rozpisanej diety, czy zgodnie z wcześniej realizowanym harmonogramem, a przy specjalnym posiłku zastosować wyżej opisaną zasadę. 


3. Nie jem non stop
Pamiętajmy, że w te wyjątkowe dni również warto mieć na uwadze regularność jedzenia. Starajmy się zachować odstępy między kolejnymi posiłkami 3-4 godzinne. Zwykle wiemy, na którą godzinę my do kogoś idziemy lub kiedy ktoś przychodzi do nas, a nawet jeśli są to goście niespodziewani, możemy napić się z nimi herbaty czy kawy i odpowiednim czasie odgrzać posiłek dla siebie. Zaplanowanie godzin posiłków, mimo że trudne, to nawet w tak intensywnym czasie jest wykonalne.


4. Inne posiłki zjadam normalnie
W świątecznym czasie należy zachować ilości i schemat analogiczny do tego, który obowiązuje normalnie. To znaczy, jeśli na śniadanie jadamy 1 kanapkę, to na śniadanie świąteczne również jemy 1 kanapkę a nie 3. Jeśli na obiad zjadamy mięso/rybę z warzywami to na obiad świąteczny również zjadamy taki posiłek, czyli nie dodajemy ziemniaków/kaszy/makaronu. Kolację również należy zjeść lżejszą, np. sałatkę/wędlinę z warzywami, chudą rybę.


5. Słodycze i alkohol są dopuszczalne
O ile jedno ciastko lub spróbowanie kilku w mniejszych porcjach jest dopuszczalne jako jeden z posiłków, np. przekąska, o tyle w przypadku alkoholu należy kierować się rozsądkiem, ale przede wszystkim umiarem. :)


6. Woda i spacerek!
Mimo że jest to okres świąteczny, trzeba pamiętać o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów nawadniających. W tych dniach na pewno do organizmu dostarczymy więcej soli, cukru i alkoholu, które sprzyjają zatrzymywaniu się wody w organizmie. Warto też namówić bliskich na wspólne spędzenie czasu na powietrzu. Spacer po zjedzeniu większych porcji niż zazwyczaj, na pewno wszystkim wyjdzie na dobre :)

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Ciężki orzech do zgryzienia? :) Kokos

Ostatnio można zaobserwować, jak kokos ponownie święci triumfy najwyższej popularności w świecie konsumpcji, mody, kosmetologii. Co takiego jest w tym pozornie włochatym i tajemniczym kokosie, że coraz więcej z nas sięga po owoc cudownej, słonecznej palmy kokosowej? Co w nim najcenniejsze dla zdrowia i urody :) Sprawdźmy :) Czas aby rozgryźć ten ciężki orzech i wydobyć z niego to, co najbardziej wartościowe:)

Jak walczyć z chęcią na słodycze? Część 1.

W czasach kryzysu, słabszej formy psychicznej, ale nie tylko, bo w ramach przekąski czy po prostu kiedy najdzie nas ochota, sięgamy po coś słodkiego, co poprawi nam nastrój i sprawi, że poczujemy się lepiej zaspokajając łaknienie na cukier. O ile jedzenie słodyczy nie jest rzeczą totalnie zakazaną, to po pierwsze trzeba to robić z umiarem i rozsądkiem czyli okazjonalnie, a po drugie wybierać takie słodycze, które będą zdrowsze, a zależy to przede wszystkim od składu łakoci na etykiecie. Dlatego też doskonałym rozwiązaniem są słodycze, które sami możemy przygotować w domu z dobrych i zdrowych składników a będą równie słodkie, jak te sklepowe gotowce nafaszerowane dużą ilością sztucznych substancji i polepszaczy smaku.

Owocowy zawrót głowy

Zdrowe, kolorowe, soczyste owoce pachnące słońcem, latem, dobrym, wakacyjnym nastrojem :) Korzystajmy z takich dobrodziejstw, póki sezon w pełni:) Nie ma lepszego okresu, by dostarczyć sobie zdrowe, dobre, witaminowe kalorie z natury :) Pamiętajmy o różnorodności i odpowiednim zbilansowaniu a nasze ciało i dusza trafią do owocowego raju;) A jak trafić na właściwy tor? :)

Anna Huma - Nande
Jakie płatki wybierać?
Jakie płatki wybierać?