Czy taka pusta, ta kapusta?

Często niedoceniana a niesłusznie. Może za mało o niej wiemy i dlatego uważamy ją za dość pospolite warzywo. Może i pospolite ale zdrowe, z wieloma pożytecznymi właściwościami dla naszego organizmu. W wierszu Jana Brzechwy była najmądrzejszą jarzyną spośród wszystkich, które brały udział w jakże burzliwej dyskusji "straganowej" ;) Czy równie rzeczowo i
jakże odpowiedzialnie kapusta, bo o niej właśnie mowa, przyczyni się do dbałości o nasze zdrowie?



Polecani dietetycy

Kapusta w Polsce znana jest od XV wieku, niektóre źródła podają, że pojawiła się u nas już w wieku XIV. Najbardziej popularną odmianą i jednocześnie najstarszą, uprawianą w Polsce była kapusta biała. 400 lat temu natomiast nowym gatunkiem, który zyskiwał popularność była kapusta włoska. Ten rodzaj rozpowszechniła znana wszystkim z wprowadzenia na stoły polskie włoszczyzny - królowa Bona. Kapusta pekińska to najnowszy nabytek na przestrzeni lat - pojawiła się dopiero na rynku polskim w latach trzydziestych XX w.

Kilka ważnych faktów:
* Legendy historyczne głoszą, że kapusta narodziła się z łez Likurga, który został ukarany przez swojego władcę za zniszczenie jakże niezwykle wartościowej winnicy;
* Sama nazwa kapusta pochodzi od słowa " caputium", co po łacinie oznacza główka;
* Co roku w Małopolsce, dokładnie w miejscowości Charsznica, odbywają się Charsznickie Dni Kapusty - największe święto tego rodzaju w naszym kraju;
* Najbardziej znane rodzaje kapusty to: kapusta biała, czerwona, pekińska, włoska ale także kalarepa, brukselka, brokuły;
* Zasadnicza różnica między kapustą kiszoną a kwaszoną jest taka, że kapusta kiszona podlega procesowi fermentacji przez około dwa tygodnie a kwaszona jest tylko "podrasowywana" mieszanką octu z cukrem oraz dodatkowo zachowuje swój biały kolor, kiedy kiszona zmienia barwę na żółtą;
* kapusta nie jest polecana osobom mającym schorzenia tarczycy, z uwagi na substancje, które utrudniają przyswajanie jodu z pożywienia.



Kapuściana metryczka:
- kapusta jest doskonałym warzywem, które można stosować w diecie z uwagi na swoją niską kaloryczność, 100g to jedyne 40 kcal;
- bogate źródło witamin, szczególnie tych z grupy B: B1, B2, B3, B5, B6 ale także witaminy C; co ciekawe największa zawartość witaminy C jest w samym głąbie kapusty; w kapuście znajduje się także witamina A, E i K;
- spory zasób takich składników mineralnych jak: wapń, magnez, potas; kwas foliowy i żelazo kumuluje się w liściach kapusty a w procesie gotowania wyczuwalna jest woń siarki, tak więc i ten pierwiastek jest
obecny w tym warzywie;


Jakie są właściwości pro-zdrowotne kapusty?
* leczy kaca - już w starożytności Rzymianie spożywali liście kapusty aby zniwelować wypite procenty i uchronić się przed wszystkimi dolegliwościami tzw. dnia następnego ;)
* liście z kapusty doskonale sprawdzą się jako naturalny lek na ból stawów ale także ukoją ból piersi u kobiet karmiących swoje maleństwa, zapobiegając także powstawaniu stanów zapalnych;
* kiszona kapusta zwana antybiotykiem z natury wspomaga pracę układu trawiennego, wytwarza dobre bakterie, które pozytywnie oddziałują na jelita i układ pokarmowy, wspierają pracę żołądka;
* kapusta włoska zawiera  luteinę, która chroni nasz wzrok i wspomaga prawidłowe widzenie; zapobiega powstawaniu zaćmy;
* kapusta czerwona i związki w niej zawarte przyczyniają się do obniżenia ciśnienia i działają przeciwmiażdżycowo;
* sok ze świeżej kapusty jest dobrym rozwiązaniem na chorobę wrzodową żołądka; a jeśli rozcieńczymy go z wodą, stworzymy doskonały preparat do płukania jamy ustnej i gardła;
* sok z kiszonej kapusty wspomaga pracę wątroby, pęcherzyka żółciowego, śledziony ale także pomaga walczyć z żylakami odbytu, reumatyzmem;
* kapusta opóźnia procesy starzenia.


Uwaga! Obalamy mit - kapusta wcale nie jest ciężkostrawna. Oczywiście, jeśli dołożymy tam tłustego mięska pod bigosik albo wzbogacimy ją smalcem dla podbicia smaku to tak, danie będzie ciężkostrawne. Jednak
sama kapusta sama w sobie jest lekkostrawna.


Kapusta jest bardzo zdrowym warzywem, niskokalorycznym a przy tym bardzo smacznym. Wpisuje się w jesienny charakter naszego menu, dlatego jedzmy ją z przyjemnością - na zdrowie! :)

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jakie ryby warto jeść?

"Na ryby - w kaździuteńki wolny dzień, na ryby - nad leniwą rzeczkę w cień (...)" to słowa słynnej piosenki z repertuaru Kabaretu Starszych Panów :) Ale czy utwór ten doskonale nie wpisuje się w wakacyjne wędkowanie i spędzanie wolnego czasu na łonie natury? :) Oczywiście, że tak.  Wielu z nas lubi odpoczywać przy jednym z najspokojniejszych i jednocześnie wymagających dużo cierpliwości hobby, jakim jest połów ryb. Jezioro, cisza, spokój, wędka i my ;)
Złowienie ryby to pół sukcesu, drugie pół stanowi jej sprawienie:) Dla niektórych to wyzwanie a dla niektórych codzienność:) Dowiedzmy się jednak, jakie okazy korzystnie wpływające na nasze zdrowie można złowić w najlepszej porze roku, czyli latem :)

Dlaczego warto jeść truskawki? :)

Sezon truskawkowy w pełni! Do wyboru kilkanaście odmian tego soczystego, czerwonego owocu. Słodka, przepełniona słońcem ... Przyjemność!!! :)
Czy powinniśmy sobie na nią pozwalać w diecie? Oczywiście, że tak!

Przepisy na dietetyczne dania z grilla

Niezmiennie, rok za rokiem, apetyt na dania z grilla nie maleje. Można by sądzić, że jest to nasza letnia tradycja. I tu pojawia się pytanie czy zdrowa? Odpowiedź brzmi nie musi być niezdrowa. A jak to zrobić?

Anna Kowalczyk - Soszyńska
Lody – smak lata
Lody – smak lata