6 grudnia - czas nakarmić Mikołaja :)

Dziś długo wyczekiwany dzień, zarówno przez dzieci, jak i dorosłych ? A jaki? Mikołajki oczywiście, czyli wstęp do wielkiego świątecznego szaleństwa? W witrynach sklepowych co prawda dawno już świecą się lampki ubranych sztucznych choinek, które mrugają do nas zza każdego rogu a po wrzuceniu monety, ukłoni nam się wielka postać Mikołaja śpiewającego Jingle Bells. Tego dnia także najczęściej rozgłośnie radiowe po raz pierwszy w roku puszczają nieodzowny hit  Last Christmas czyli jednym słowem sezon bożonarodzeniowy uważa się za otwarty :)


Polecani dietetycy

6-tego  grudnia jednak należy przede wszystkim skoncentrować się na jednym z najważniejszych tego dnia - na Mikołaju, który odwiedza nas z drobiazgami, chcąc wprowadzić klimat świąteczny, magiczny i wyjątkowy. Aby dzień ten dobrze zacząć i wprowadzić uśmiech i radość w domowym zaciszu trzeba pamiętać o jednym ? należy nakarmić Mikołaja! Wszak przebył taki kawał drogi na swoich saniach w towarzystwie czerwononosych reniferów, że z pewnością nabrał apetytu na pyszne mikołajkowe śniadanie. Jest jedna zagwozdka, co je Mikołaj na śniadanie? Oto jest pytanie.  Patrząc na postać Mikołaja i jego przepasany czarnym pasem , czerwony kubraczek wypełniony wielkim brzuszkiem .. można pokusić się o jeden wniosek i słuszny najprawdopodobniej - raczej na diecie dawno nie był Zatem wiemy, że zjeść lubi ale zaproponujmy mu w pierwszej kolejności zdrowe śniadanie. A żeby wynagrodzić mu czas i trud jaki włożył w rozwożenie prezentów, nagrodzimy Mikołaja wybornym deserem aby miał siłę na powrót na biegun północny i żeby oczywiście nie zapomniał o nas w przyszłym roku. Może trochę cukru mu nie zaszkodzi ;) Wszystko z umiarem ;)

Mikołajkowe śniadanie
Menu do wyboru
Omlet pełnoziarnisty z truskawkami i jogurtem naturalnym
lub
Szpinakowe choinki z ciasta naleśnikowego z szynką i serem oraz łańcuchem paprykowym
lub
Grzanki  z jajkiem sadzonym na buraczanym puchu z kiełkami
lub
Mikołajkowe kanapki z pastą twarogową i awokado oraz szynką parmeńską i świeżą figą

Napoje
Ciepłe mleko
lub
Ciepłe kakao

Deser dla Mikołaja
Grzeszne muffinki z nutellą
Pożywka dla Reniferów i Elfów
Zdrowe ciasteczka owsiane z żurawiną i orzechami

PRZEPISY:
Omlet pełnoziarnisty z truskawkami i jogurtem naturalnym
Składniki: 2 jajka, 3 łyżki mąki pełnoziarnistej, 5 łyżek mleka, 3 łyżki jogurtu naturalnego, pół szklanki truskawek, sól do smaku, 1 łyżka oliwy z oliwek.
Przygotowanie: Jajka roztrzepać na jednolitą masę, dodać sól. Następnie wsypać mąkę i wlać mleko. Wszystko wymieszać i wylać na rozgrzaną na patelni oliwę z oliwek. Po usmażeniu przełożyć na talerz, udekorować jogurtem naturalnym i poukładać truskawki.
Szpinakowe choinki z ciasta naleśnikowego z szynką i serem oraz łańcuchem paprykowym
Składniki: 1,5 szklanki mąki pszennej, 50g świeżego szpinaku, 1 szklanka mleka, 2 jajka, 2 łyżki oliwy z oliwek, sól do smaku, kilka plastrów sera żółtego, kilka plastrów szynki, 1 papryka żółta, 1 papryka czerwona.
Przygotowanie: Zblenduj szpinak razem z mlekiem aby powstała jednolita masa. Dodaj mąkę, 1 łyżkę oliwy z oliwek, jajka, sól do smaku i wymieszaj aż ciasto zostanie dokładnie połączone. Odstaw na 30 minut a następnie przystąp do smażenia naleśników. Na rozłożony naleśnik połóż plaster sera żółtego, plaster szynki. Zwiń w trójkąt. Przygotowane w ten sposób naleśniki podgrzej w piekarniku przez 2-3 minuty. Po wyjęciu ułóż na talerzu choinkę  z naleśnikowych trójkątów, posiekaj papryki w cieniutkie plasterki i ozdób warzywnym łańcuchem przygotowane dzieło.
Grzanki  z jajkiem sadzonym na buraczanym puchu z kiełkami
Składniki: 2 kromki chleba pełnoziarnistego na grzanki, 2 jajka, 1 ugotowany burak, kiełki rzodkiewki, 1 łyżka oliwy z oliwek.
Przygotowanie: W tosterze przygotuj grzanki z chleba pełnoziarnistego. Ugotowanego buraka zetrzyj lub zblenduj i połóż buraczaną pierzynkę na grzankach. Na patelnię wlej 1 łyżkę oliwy z oliwek i usmaż 2 jajka sadzone po czym przełóż je na grzanki. Udekoruj kiełkami rzodkiewki.
Mikołajkowe kanapki z pastą twarogową i awokado oraz szynką parmeńską i świeżą figą
Składniki: 2 kromki ciemnego pieczywa z ziarnami, masło do posmarowania kanapek, 2 duże liście sałaty, 2 plastry białego sera, 1 łyżka jogurtu naturalnego, 2 rzodkiewki, szczypiorek, 2 plastry awokado, 1 plaster szynki parmeńskiej, 1 świeża figa, sól do smaku.
Przygotowanie: Przygotuj pastę twarogową łącząc rozdrobnione plastry białego sera ze startą  na tarce rzodkiewką, posiekanym szczypiorkiem i dodaj jogurt naturalny i sól do smaku. Kromki pieczywa posmaruj masłem, następnie połóż sałatę. Na jedną z kromek połóż pastę twarogową a na niej ułóż plastry awokado. Na drugiej połóż plaster szynki parmeńskiej oraz pokrojoną świeżą figę.
Grzeszne muffinki z nutellą
Składniki: 250 g mąki pszennej, 150 ml mleka, 100 g gorzkiej czekolady, 80 g masła, 2 jajka, 3 łyżki nutelli, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 2 łyżki kakao, 150g cukru, foremki na muffinki.
Przygotowanie: Roztopić masło, następnie dodać czekoladę i nutellę, nie doprowadzić do zbytniego rozgrzania. Dodać mleko i jajka, utworzyć jednolitą masę i odstawić. W drugim naczyniu połączyć mąkę, proszek do pieczenia, cukier i kakao. Do suchych składników dodać mokre a następnie przygotowaną masą wypełnić foremki na muffinki. Piec 25 minut w temperaturze 180 stopni.
Zdrowe ciasteczka owsiane z żurawiną i orzechami
Składniki: 150g płatków owsianych górskich, 50g suszonej żurawiny, 30g orzechów włoskich, 50g wiórek kokosowych, 2 banany, pół szklanki oliwy z oliwek, 2 łyżki miodu, odrobina soli.
Przygotowanie: Przygotować masę z rozdrobnionych bananów, cynamonu, miodu i oliwy ( wszystkie składniki zblendować). Do masy dodać pozostałe składniki ciastek i formować kółka na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Piec około 20 minut w temperaturze 160 stopni.

Miejmy nadzieję, że i Mikołaj najedzony i Renifery gotowe do drogi powrotnej na biegun.
Nie zapomnijcie zostawić na blacie w kuchni szklaneczki gorącego mleka lub kakao.
Mikołaje i towarzysze jego świątecznej ekipy z pewnością lubią to!
A i rozgrzać się trzeba przed podróżą, wszak taki ziąb na zewnątrz :)
Przyjemnej podróży Mikołaju!
Fot: Macieh Szewczyk/Pixabay
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak nie przytyć w ferie? (część 2. )

Regularność posiłków to jednak nie wszystko. W czasie zimowego wypoczynku powinniśmy trzymać się także innych zasad, dzięki którym dbanie o linie w czasie ferii będzie znacznie prostsze :)

Jak nie przytyć w ferie? (część 2. )

Regularność posiłków to jednak nie wszystko. W czasie zimowego wypoczynku powinniśmy trzymać się także innych zasad, dzięki którym dbanie o linie w czasie ferii będzie znacznie prostsze :)

Jak wyliczyć zapotrzebowanie na energię?

Podstawowa przemiana materii (BEE/PPM/BMR), jest to ilość energii potrzebnej do utrzymania podstawowych funkcji fizjologicznych organizmu (np. oddychania, pracy serca i krążenia), wówczas, gdy organizm znajduje sie w stanie spoczynku, w ściśle określonych warunkach: po co najmniej 8 godzinach snu, po 12-14 godzinach nieprzyjmowania pożywienia, po przebudzeniu, leżąc na wznak, w warunkach zupełnego spokoju fizycznego i psychicznego oraz komfortu cieplnego.

Anna Kowalczyk - Soszyńska