Czy napój energetyczny rzeczywiście dodaje energii?

Na co dzień żyjemy bardzo szybko, może aż za szybko. Wpadliśmy w gonitwę, której rytm narzuca wartki prąd codzienności. Praca zawodowa, w której wymagający szef tylko czeka na nasze potknięcie, w domu lista zadań, która nie ma końca, kontra brak czasu na wypoczynek i relax, który pomógłby odnaleźć równowagę. Zatem. jak radzą sobie ludzie, biorący udział w tej życiowej sztafecie. aby przetrwać i wyrażając się kolokwialnie " ogarnąć" tę szarość życia codziennego? Odpowiedzi nie trzeba daleko szukać - coraz częściej sięgamy po popularnie nazywane energetyki. Czym są i jak działają na organizm? Czy faktycznie wspomagają czy są obciążeniem dla naszego ciała?


Polecani dietetycy

Napoje energetyczne mają przypisaną jedną podstawową funkcję - pobudzenie. Dlatego też w składzie słynnych energetyków dużą rolę odgrywa kofeina. Wchłania się do naszego krwioobiegu dość szybko, bo do 45 minut i utrzymuje się około 2 godzin. Kofeina wpływa na pracę ośrodka nerwowego, gdzie wydzielana jest adrenalina, noradrenalina, dopamina. Kofeina w połączeniu z pozostałymi składnikami, takimi jak guarana, tauryna, inozytol, czy sztuczna witamina B, powoduje jeszcze intensywniejsze wzmocnienie oddziaływania tej chemicznej mieszanki na nasz mózg. Cukier czyli węglowodany także są zawartością tych "pobudzających" napojów. Dają kolor, ale także dodatkową porcję energii. Producenci chcąc wyjść naprzeciw potrzebom rynku tworzą także energetyki typu light lub zero. Wówczas cukier zastępowany jest takimi zamiennikami jak w napojach gazowanych typu light czy zero czyli aspartam, sacharyna etc.
 
Spożywanie napojów energetycznych przede wszystkim nie dostarcza naszemu organizmowi żadnych wartościowych składników, które byłyby naturalnym motorem napędzającym machinę jaką jest organizm człowieka. Cukier i inne substancje słodzące negatywnie wpływają na zęby i szkliwo poprzez zwiększenie kwasowości w jamie ustnej. Cukry po rozłożeniu do glukozy powodują gwałtowne skoki poziomu cukru we krwi, co z kolei jest bardzo niebezpieczne szczególnie dla osób borykających się na co dzień z prawidłowym utrzymaniem stężenia cukru. Dalszą konsekwencją mogą być problemy z insuliną prowadzącą w finale do insulinooporności. Energetyki zwiększają ryzyko zawału serca, doprowadzają do nadpobudliwości psychoruchowej, mogą pojawić się problemy z zasypaniem i utrzymaniem prawidłowej fazy sennej. Co więcej znacząca ilość cukru w tych kolorowych, sztucznie barwionych napojach prowadzi do problemów z utrzymaniem prawidłowej masy ciała, a w daleko idącej konsekwencji, do otyłości.
 
Energy drinki bardzo szybko potrafią uzależnić. Tym bardziej niepokojące są fakty potwierdzające, iż po tego rodzaju napoje coraz częściej sięgają dzieci i młodzież, które nie powinny korzystać z takich wzmacniaczy. Podobnie jak kobiety w ciąży, alergicy oraz osoby mające problemy zdrowotne, przede wszystkim w obszarze chorób serca i schorzeń związanych z prawidłowym utrzymaniem poziomu cukru.
Im więcej spożytych napojów energetyzujących, tym efekt może być bardziej odwrotny do zamierzonego. Zamiast pobudzenia, zwiększenia koncentracji, o czym piszą producenci, może wystąpić przemęczenie, osłabienie i ogólne pogorszenie stanu zdrowia.  Jeśli ktoś zdecyduje się na odstawienie tych napojów z codziennej diety, dodatkowo może narazić się na zawroty głowy, rozdrażnienie, nadmierną senność. Więc warto postawić sobie pytanie - po co sięgać po tego rodzaju używki?
 
Pamiętajcie - sporadyczne spożycie energetyka w sytuacji awaryjnej u zdrowego człowieka nie spowoduje skutku ubocznego dla naszego zdrowia. Jednak sięganie po te kolorowe trunki codziennie a nawet kilka razy w ciągu dnia nie jest bezkarne dla pracy naszego organizmu i w konsekwencji nadużywanie tego rodzaju drinków, może doprowadzić nawet do śmierci.
 
Jak nie musisz, nie sięgaj po tę chemiczną mieszankę. Jest  o wiele więcej bardziej wartościowych, naturalnych produktów, które są w stanie postawić nas na nogi bez szkody dla zdrowia. Twoje życie - Twój wybór. Wybierz mądrze.

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Która kasza jest dla Ciebie?

Kipi kasza, kipi groch ...  I jak było dalej? ;) No właśnie - lata już nie te, ale jakby sięgnąć pamięcią do dzieciństwa to zdecydowanie można potwierdzić, iż właśnie takie słowa rymowanki zwykło się mawiać w rytm odbijającej się piłki. Ale dziś skoncentrujmy się zdecydowanie na kaszach. Zdrowe, smaczne, różnorodne... drobne, grube, o bardzo szerokim zastosowaniu od zup, przez dania główne aż po desery. Mają one wiele właściwości odżywczych, dlatego powinny być stałym elementem w naszym jadłospisie. Która kasza dla kogo będzie najbardziej odpowiednia - oto jest pytanie. Poddajmy to wyjątkowe ziarno krótkiej analizie. Ale zanim to - proponuję kilka słów wprowadzenia.

Czym są nowalijki?

Czas nowalijek rozpoczyna się już od marca i trwa do początku czerwca. Jednak czy takie warzywa są pełnowartościowe? Czy są równie bogate w witaminy i składniki odżywcze co warzywa dostępne w późniejszym okresie?

Czym najlepiej solić? :)

Chyba każdy z nas zna zalecenie dotyczące potrzeby ograniczania ilości spożycia soli. Zalecenie to wiąże się z wielokrotnie potwierdzonym w badaniach naukowych faktem kojarzącym nadmierne spożycie sodu (sól=chlorek sodu) z występowaniem nadciśnienia tętniczego, chorób wątroby, a nawet ryzykiem nowotworów żołądka. 

Małgorzata Łyżniak
Jak przetrwać upały ze zdrową dietą?
Jak przetrwać upały ze zdrową dietą?