Dlaczego warto jeść truskawki? :)

Sezon truskawkowy w pełni! Do wyboru kilkanaście odmian tego soczystego, czerwonego owocu. Słodka, przepełniona słońcem ... Przyjemność!!! :)
Czy powinniśmy sobie na nią pozwalać w diecie? Oczywiście, że tak!



Polecani dietetycy

100 g truskawek to około 30 kcal. Owoce te są niezwykle bogate w witaminy C,B6, A, E,K. Zawierają w sobie potas, fosfor, wapń, magnez, a także bardzo przydatny błonnik pokarmowy. 90% truskawki stanowi woda, tak więc owoc ten dodatkowo działa moczopędnie i pozytywnie oddziałuje na pracę nerek. Flawonoidy z kolei pomogą obniżyć cholesterol, działają antyzakrzepowo, więc jedzenie truskawek może zmniejszyć ryzyko chorób serca i układu krwionośnego.

Truskawki działają także antynowotworowo i teza ta ma swoje potwierdzenie w badaniach naukowych. Truskawka dzięki błonnikowi  wpływa na perystaltykę jelit, chroniąc jelito grube i tym samym zapobiegając rozwojowi chorób  nowotworowych w tym rejonie naszego ciała. Dzięki truskawkom, a dokładniej polifenolom zawartym w tych owocach, można realizować profilaktykę w zakresie raka piersi, a dokładnie gruczołu sutkowego. Wszystko to dzięki dobroczynnemu działaniu kwasu elagowego, który niszczy tworzące się w naszym organizmie związki rakotwórcze.


Truskawki mają bardzo szerokie zastosowanie w kuchni. Najczęściej spożywamy je na surowo jako przekąskę lub dodając do koktajli czy jogurtów naturalnych. Jednak owoce te są bardzo zdrowe także  w formie przetworzonej. Dżemy, konfitury, kompoty ale pamiętajmy - bez dodatku cukru lub innych substancji słodzących. Dla koneserów smaku można polecić kiszone truskawki. Skoro kisimy tak wiele warzyw i owoców, to czemu nie truskawki? :)
 
Uwaga! Trzeba jednak pamiętać, że truskawki potrafią silnie uczulić. Dlatego trzeba ostrożnie wprowadzić je do diety i sprawdzić, czy w naszym przypadku taka alergia nie ma miejsca.
 
Ciekawostki z truskawkowego raju :) Czy wiedziałeś, że:

 
- istnieje olej truskawkowy?
 
Dokładnie jest to olej z pestek truskawek, który wykorzystywany jest w szeroko pojętej kosmetologii. Służy do kosmetyków regeneracyjno -  pielęgnacyjnych dla włosów  a także działa nawilżająco na skórę. Bardzo częste wykorzystanie ma także w kosmetykach z grupy anty-aiging.
 
- truskawka jest składnikiem bazowym niektórych kosmetyków?
 
Często wykorzystywana jest w procesie produkcyjnym pudrów do twarzy, a także dodawana do kosmetyków przed opalaniem i na poparzenia słoneczne.
 
- liście truskawek mają właściwości zdrowotne?

 
Napary z liści truskawek są zalecane w przypadku biegunki, zapalenia okrężnicy, problemów jelitowo-żołądkowych. Pobudzają apetyt, łagodzą ból gardła, obniżają ciśnienie krwi, wspomagają pracę jelit, wątroby, leczą stany zapalne stawów, przyspieszają metabolizm.
 
- istnieje biała truskawka?
 
Odmiana ta nazywa się pineberry czyli połączenie truskawki i ananasa. Jest dostępna w sprzedaży w Polsce. Ma małe, okrągłe lekko żółte owoce, czerwone pestki i w smaku przypomina oczywiście owoc ananasa. Najlepsza do spożycia na surowo ale można ją wykorzystać także do zdrowych, letnich koktajli.
 
- truskawki wybielają zęby?
 
Tak, dzięki zawartości kwasu jabłkowego. Zapobiegają także osadzaniu się kamienia nazębnego.
 
- truskawki to naturalny afrodyzjak?
 
Intensywnie czerwony kolor i kształt serca pobudza zmysły, działa zarówno na libido mężczyzn, jak i uwodzi kobiety. Legenda głosi, że w dawnych czasach we Francji podawano zupę z truskawek nowożeńcom, a przekrojony owoc truskawki zjedzony na pół przez kobietę i mężczyznę, miał w niedługim czasie od tego zdarzenia  rozpalić między tym dwojgiem gorące uczucie.
 
- truskawki są symbolem Wimbledonu?
 
Truskawki co prawda z odrobiną kalorycznej bitej śmietany i szampana są tradycyjnym deserem podawanym na turnieju tenisowym w Wimbledonie. Tradycja ta obowiązuje od 1953 roku.
 
Jedzmy truskawki! Są owocami cudownie pachnącymi latem, słońcem i mają szerokie właściwości prozdrowotne dla naszego organizmu.
Są produktem sezonowym, więc spieszmy się korzystać z tej przyjemności jedzenia ;))))

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Ile soli możemy zjeść?

Zgodnie ze wskazaniami osoby dorosłe 5 g dziennie, co odpowiada jednej łyżeczce do herbaty. Dzieci i młodzież 1,9-3,75 g w ciągu dnia. Badania pokazują, że niestety zalecenia zaleceniami a rzeczywistość jest zupełnie inna. Spożywamy 2-3 razy więcej soli niż powinniśmy.

7 ciekawostek o kawie, o których nie słyszałeś

Nie bez powodu kawa doczekała się swojego święta, które na całym świecie jest obchodzone 29 września. Jest to najczęściej konsumowany napój na świecie ? oszacowano, że w ciągu roku wypija się około 400 miliardów filiżanek tego trunku. Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych informacji na temat kawy.

Jak przetrwać upały ze zdrową dietą?

Od kilkunastu dni dosłownie rozpuszczamy się grzejąc się w promieniach czerwcowego słońca. Pamiętajmy, że takie upały mogą być także niebezpieczne dla zdrowia. Przy takiej temperaturze nie chce nam się gotować i tworzyć złożonych kompozycji, które będziemy spożywać w ciągu dnia. Dlatego  podpowiadamy, z jakich szybkich rozwiązań można skorzystać, by zdrowo zjeść w tak gorące, upalne wręcz letnie dni.

Anna Kowalczyk - Soszyńska
Poczuj miętę! - zalety, właściwości, zastosowanie
Poczuj miętę! - zalety, właściwości, zastosowanie