Czym jest i skąd się bierze witalność organizmu?

Wewnętrzna energia nazywana jest popularnie witalnością. Gdzie jej szukać aby dostarczyć sobie pełen pakiet wigoru, werwy oraz zapału? Sprawdźmy:)


Polecani dietetycy

Nasza wewnętrzna energia w znacznym stopniu zależy od trybu życia. Można ją definiować jako prawidłowe funkcjonowanie organizmu, wydajność i efektywność. Inaczej można rzec, iż witalność gwarantuje równowagę umysłową, fizyczną i emocjonalną. W dużej mierze od tej wewnętrznej energii zależy nasz nastrój i dobre samopoczucie ale także zdrowie i odporność.
Niewątpliwie czynnikiem, który wpłynie pozytywnie na witalność jest odpowiednia ilość snu w ciągu dnia. Tu mowa nie tylko  o śnie podczas nocnego wypoczynku, gdzie człowiek dorosły powinien przesypiać około 8 godzin ale także o drzemkach w ciągu dnia. 20-30 minut snu do godziny 18.00 sprawi, że nasze ciało i umysł zregeneruje się, zrelaksuje, zniweluje zmęczenie i towarzyszący stres. Co więcej podczas takiej drzemki dostajemy zastrzyk naturalnej energii a także wydzielana jest
adrenalina, która poprawia ukrwienie mózgu.

Kolejnym ważnym uwarunkowaniem dla równowagi energetycznej organizmu jest dieta. Ważna jest systematyczność spożywania posiłków, wyeliminowanie niezdrowej żywności, tłustej w tym popularnych fast foodów, rezygnacja z łakoci, słodyczy i słonych, często kalorycznych przekąsek. Pamiętać jednak należy o wprowadzeniu do codziennego menu większej ilości warzyw, owoców, ryb i oczywiście spożywania odpowiedniej ilości wody, która zapewni nam nawodnienie organizmu.

1,5 - 2 litry płynów dziennie są wręcz wskazane i mowa tu o wodzie, słabej herbacie a nie o kawie i innych słodkich napojach lub energetykach.W ramach ciekawostki, badania Uniwersytetu w Londynie z 2016 roku udowodniły, że na poprawę witalności wpływa spożywanie do 6 filiżanek dziennie herbaty. Jest to zdrowsze rozwiązanie od filiżanki kawy, która podobno pita regularnie w dłuższym czasie wywołuje skutek odwrotny do zamierzonego czyli spadek sił witalnych.


Jak naturalnie można pomóc zwiększyć napływ sił i energii? Chociażby spożywając napary z ziół. Żeń-szeń, nie dość, że dodaje
energii to zmniejsza poziom stresu, koi nerwy a także opóźnia procesy starzenia. Filiżanka naparu z pokrzywy dodatkowo obniży poziom cukru we krwi. A różeniec górski polepszy koncentrację, poprawi pamięć i zminimalizuje stopień zmęczenia.

Czy mamy więcej pomysłów?
Pewnie - co powiecie na jogę, chwilę medytacji lub bardziej specjalistyczne metody w postaci aromaterapii czy akupunktury ? Poza tym trochę aktywności fizycznej a także pasja ma wpływ na zachowanie naszego organizmu i siły, które nam towarzyszą.
Poniżej krótkie abc, jak szybko dzięki produktom spożywczym wprowadzić trochę pozytywnej energii w nasze życie:
* płatki owsiane - sprzyjają kreatywności,zawierają węglowodany złożone
i witaminy z grupy B;
* tuńczyk - źródło białka, selenu działającego antydepresyjnie;
* kakaowiec - źródło magnezu dodającego energii a przy tym łagodzi
stres;
* herbata - pomaga zwalczać senność i zmęczenie;
* warzywa korzeniowe są bogactwem składników mineralnych w tym fosforu,
wapnia, potasu i magnezu, które przyczyniają się do wzrostu energii.

A Wy gdzie odnajdujecie swoje źródło witalności? ;)

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Poznaj swojego dietetyka - wywiad z Jolantą Czepułkowską

Zgodnie z obietnicą, kontynuujemy cykl wywiadów  pod hasłem " Poznaj swojego dietetyka":) Dziś rozmowa z Jolantą Czepułkowską - specjalistą z zakresu zdrowego żywienia, która swoją wiedzą i doświadczeniem wspiera pacjentów gabinetów dietetycznych Przyjemność Jedzenia. To, że jest świetnym dietetykiem - to wszyscy wiemy. A jaka jest prywatnie? Sprawdźmy :) Zatem ... Czas poznać Jolę;)

Coś ciepłego na zimne dni :)

Zrobiło się zimno. Nam też jest zimno i potrwa to chwilę zanim się przyzwyczaimy do panujących aktualnie temperatur. W związku z tym większości z nas chce się bardziej jeść. Związane jest to z tym, ze po posiłku ogarnia nas błogie uczucie ciepła . Jak to jest z tym jedzeniem w chłodne dni?

Sokowy szał!

Sok...warzywny, owocowy,  z przyprawami, orzeźwiający.. a może po prostu zdrowy? Soki to ważny element diety, który dostarcza wielu witamin i korzystnych dla naszego zdrowia składników mineralnych. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy sok jest źródłem tej pełnowartościowej witalności zamkniętej najczęściej w kartonie lub butelce.

Anna Kowalczyk - Soszyńska
Poczuj miętę! - zalety, właściwości, zastosowanie
Poczuj miętę! - zalety, właściwości, zastosowanie