Mleka roślinne - czy warto je spożywać?

Najczęściej spożywanym rodzajem mleka w codziennej diecie przede wszystkim dzieci, ale także i dorosłych jest oczywiście mleko krowie. Zdecydowanie rzadziej do jadłospisu wprowadzane jest mleko także zwierzęce -  kozie, które ma wiele walorów zdrowotnych ale trzeba pamiętać, że odznacza się także charakterystycznym zapachem i smakiem.


Polecani dietetycy

Dzisiaj analizie poddamy mleka roślinne, które coraz częściej są wybierane przez konsumentów jako zamienniki i alternatywa dla najbardziej popularnego mleka krowiego. Jednak czy mleka pochodzenia roślinnego są równie zdrowe, co tradycyjne mleko krowie zawierające pełnowartościowe białko potrzebne do rozwoju naszego organizmu? Sprawdźmy, co oferuje rynek.
 
MLEKO SOJOWE
Mleko sojowe tak naprawdę do końca mlekiem nie jest a jedynie napojem produkowanym na bazie esencji uzyskiwanej w procesie technologicznym z ziaren soi lub mąki sojowej. Zawartość białka w takim mleku w zależności od rodzaju to 3,5 - 4%. Ważną informacją jest to, że mleka sojowe bardzo często są dosładzane i w zależności od tego ich kaloryczność może wynosić od 80 kcal do 130 kcal w jednej szklance. Wartościowe mleko sojowe to tylko to, które nie jest wzbogacane dodatkowo cukrem lub inną substancją słodzącą ale jest suplementowane dodatkową porcją witaminy A, D i wapnia. Poza tym zawiera w sobie witaminę B12, kwas foliowy i potas.
Zaletą spożywania mleka sojowego jest fakt, że jest to produkt bez laktozy, nie zawiera cholesterolu, jest niskokaloryczny jednak nie każdy może je polubić z uwagi na specyficzny aromat. Poza tym należy pamiętać, że w większości przypadków mleko to tworzone jest z soi genetycznie modyfikowanej i należy do grupy alergenów.
 
MLEKO MIGDAŁOWE
Mleko migdałowe pozyskiwane jest z rozdrobnionych migdałów połączonych w odpowiednich proporcjach z wodą. Ma kremowy kolor, słodki smak i aromat z orzechową nutą, dlatego najczęściej wykorzystywane jest jako baza do kawy. Kaloryczność uzależniona jest od ewentualnego stopnia dosładzania, jednak można założyć, że 100 ml mleka migdałowego bez "wspomagaczy cukrowych" to niecałe 40 kcal. Poza tym mleko to zawiera witaminy E, D, grupę B oraz fosfor, potas, wapń, żelazo, mangan. Nie zawiera laktozy ani ciężkostrawnego białka - kazeiny. Obniża poziom cholesterolu, a co za tym idzie ryzyko powstawania chorób układu krwionośnego, łagodzi stany zapalne układu pokarmowego. Co więcej, mleko migdałowe można przygotować samemu w domu, a jeśli zdecydujemy się na zakup gotowego napoju ze sklepowej półki, należy dokładnie przeczytać skład, aby wybrać to z najbardziej naturalnymi składnikami.
 
MLEKO KOKOSOWE
Mleko kokosowe pozyskiwane jest z miąższu orzecha kokosowego i podobnie jak z mlekiem migdałowym, pozyskujemy jego odpowiednią konsystencję poprzez połączenie miąższu z wodą. Najbardziej popularne jest tradycyjne mleko kokosowe nieodtłuszczone z puszki, gdzie skład stanowi 70% woda, 30% tłuszcz. 100 g tego produktu to około 200 kcal. Odkryjemy tu bogactwo takich składników mineralnych jak mangan, miedź, fosfor, magnez, żelazo, selen. Witamin jest nieco mniej, można tu odnaleźć śladowe ilości witaminy C i grupy B. Mleko kokosowe działa antybakteryjnie i antywirusowo. Wykorzystywane jest także w kosmetologii - nawilża włosy i skórę. Przy zakupie sprawdzajmy na etykiecie skład, z uwagi na częste dosładzanie dla wzmocnienia smaku. 

 
MLEKO RYŻOWE
Mleko ryżowe a dokładnie napój ryżowy, ma delikatnie mączny smak, większą liczbę węglowodanów i mniejszą ilość cholesterolu niż mleko krowie. Wspomaga odporność organizmu, daje dodatkową porcję energii. Jest napojem bez laktozy, cholesterolu ale nie jest polecany dla diabetyków z uwagi na wysoki indeks glikemiczny. Nie nadaje się również jako baza wyjściowa do kawy z uwagi na bardzo dużą wodnistość, jednak jako podstawa koktajlu lub śniadaniowej owsianki bardzo dobrze się sprawdzi. Zawiera magnez, witaminę E, przyczyni się do złagodzenia stresu i zneutralizuje działanie wolnych rodników.
 
Czy próbowaliście już mleka roślinnego ? :) Kokosowego pewnie tak a pozostałe rodzaje są Wam równie znane? :)
Może warto czasami skusić się na poranną kawę z roślinną nutą aby dobrze zacząć dzień i poznać nowe walory smakowe ?;)
Przyjemnych poranków ... ale uwaga na cukier! ;)
 

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Żywność wysokoprzetworzona - dlaczego nie powinna występować w diecie?

Żyjemy bardzo szybko, nie mam czasu po prostu na nic, na wypoczynek, na chwilę relaksu dla siebie, na sen, na swoje zainteresowania i hobby. Dlatego bardzo często zdarza się, że sięgamy po produkty wysokoprzetworzone aby ten czas zaoszczędzić i przeznaczyć na inne cele. Pytanie czy szybko to zawsze zdrowo ? I czy produkty wysoko przetworzone powinny występować w naszej diecie ? A jeśli tak, to jak często możemy po nie sięgać ?

Co wchodzi w skład majowego trio?

Maj... z czym Wam się kojarzy ten miesiąc? Co pysznego można zjeść w maju .. a czekamy na to cały rok? :) Podpowiem Wam: rabarbar, truskawki i botwinę :) To jest właśnie smak maja, wprowadzający nas powoli w sezon letni. Dużo pyszności można przygotować z tych składników, pytanie jakie właściwości korzystnie wpływające na nasze zdrowie mają te dobrodziejstwa? Zatem sprawdzam!:)

Jak dieta wpływa na kondycję naszej cery?

Właściwa dieta ma znaczący wpływ na stan naszej cery podobnie, jak na kondycję naszych włosów, paznokci oraz ogólny stan naszego zdrowia. Niejednokrotnie pod określonymi problemami ?urodowymi? doszukujemy się konkretnych niedoborów określonych witamin, minerałów czy innych związków i rzeczywiście niekiedy takowe mają miejsce.

Jolanta Czepułkowska
Zdrowe przekąski podczas home office
Zdrowe przekąski podczas home office