5 ciekawostek o nasionach chia

Kilka tygodni temu o nasionach chia zrobiło się naprawdę głośno. Media obiegła informacja, że są one niebezpiecznie dla zdrowia. Wyjaśniamy! :)



Polecani dietetycy

W całym zamieszaniu chodziło jedynie o pewne ograniczenia, które przedstawił Główny Inspektorat Sanitarny. Dotychczas nasiona chia (szałwia hiszpańska) mogły być stosowane, jeśli ich zawartość w produkcie nie przekraczała 10%: w wyrobach piekarskich, śniadaniowych przetworach zbożowych, mieszankach owoców, orzechów i nasion, w opakowaniach jednostkowych przy zalecanym dziennym spożyciu wynoszącym max. 15 g.

Aktualnie do momentu otrzymania zezwolenia nie można sprzedawać jogurtów i deserów zawierających szałwię hiszpańską. Warto zwrócić uwagę na to, że inspektorat nie podał ilości, które są szkodliwe, a jedynie takie, które są dozwolone. :)

Szałwię hiszpańską wykorzystywali już Aztekowie. Korzystali z jej licznych właściwości. Dlaczego warto znać i stosować nasiona chia?

1. Są bogate w błonnik, wspomagają układ odpornościowy i kostny, zwiększają poziom energii, poprawiają kondycję włosów, skóry i paznokci oraz przyspieszają metabolizm.


2. Świetnie nadają się do koktajli, puddingów, chleba, ciast czy sałatek.


3. Zapewniają długotrwałe poczucie sytości, podobnie jak siemię lniane.


4. Zalecane są nawet dla diabetyków, ponieważ spowalniają wchłanianie cukrów.


5. Mają wpływ na zdrowie kości, zębów oraz pomagają utrzymać odpowiednią masę, a także działają antybakteryjnie, dzięki zawartości wapnia, fosforu, witaminy A i cynku.



Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Czy można jeść po 18:00?

Ostatnio często słyszę to pytanie. Wszystko zależy od tego, o której chodzimy spać. Ostatni posiłek powinniśmy zjadać 3-4 godziny przed snem. W związku z tym, jeśli ktoś kładzie się już o 21:00 to 18:00 będzie dobrą porą na kolację. Natomiast jeżeli chodzimy spać później to jak najbardziej po o 18:00 jeść możemy a wręcz powinniśmy .

Jak wyliczyć zapotrzebowanie na energię?

Podstawowa przemiana materii (BEE/PPM/BMR), jest to ilość energii potrzebnej do utrzymania podstawowych funkcji fizjologicznych organizmu (np. oddychania, pracy serca i krążenia), wówczas, gdy organizm znajduje sie w stanie spoczynku, w ściśle określonych warunkach: po co najmniej 8 godzinach snu, po 12-14 godzinach nieprzyjmowania pożywienia, po przebudzeniu, leżąc na wznak, w warunkach zupełnego spokoju fizycznego i psychicznego oraz komfortu cieplnego.

Co siedzi w tym ananasie? :)

Jesień powoli wkracza w pełną fazę swojej chłodnej i deszczowej pory, więc aby postawić kropkę nad przysłowiowym "i", przypomnijmy sobie jeszcze raz smak lata, smak słońca, smak radości, co by naładować akumulatory i doczekać kolejnego sezonu ;) Ananas :) Co Wy na to ? :) Lubicie ten fantastyczny intensywnie żółty a po przekrojeniu przypominający roześmiane słoneczko owoc? Myślę, że amatorów znajdzie się wielu :) Czas na bliższe zapoznanie :)

Jolanta Czepułkowska
Co zdrowego ma dla nas Pani Jesień? Rokitnik!
Co zdrowego ma dla nas Pani Jesień? Rokitnik!