Selen - kluczowy składnik diety w chorobie Hashimoto

Autoimmunologiczne zapalenie tarczycy typu Hashimoto jest powszechnym problemem zdrowotnym w naszym społeczeństwie. Oprócz klasycznego leczenia farmakologicznego stosowanego w omawianym schorzeniu warto zwrócić uwagę na składniki odżywcze zawarte w pożywieniu, które istotnie wspomagają pracę tarczycy. Na szczególną uwagę zasługuje selen.



Polecani dietetycy

Pierwiastek ten jest niezbędny do wytwarzania hormonów tarczycy, a także chroni komórki organizmu przed uszkodzeniami oksydacyjnymi.

U osób z chorobą Hashimoto najczęściej stwierdza się stężenie selenu poniżej normy. Niedobór tego pierwiastka w codziennej diecie może spowodować niedostateczną przyswajalność jodu w przewodzie pokarmowym, a to z kolei nasila objawy choroby Hashimoto.

Warto wzbogacić swoją codzienną dietę w produkty będące dobrym źródłem selenu takie jak: ryby, skorupiaki, nasiona roślin strączkowych, czy pestki dyni.

Możemy go szukać również w orzechach brazylijskich, ale jego rzeczywiste stężenie zależy od gatunku orzechów i ich pochodzenia. Najczęściej orzechy brazylijskie dostępne w Polsce mają niskie stężenie tego cennego składnika. Warto również pamiętać, że nadmiar selenu może być równie groźny jak jego niedobór. Należy więc ostrożnie stosować wszelkie preparaty zawierające duże dawki selenu. Każdą suplementację najlepiej rozpocząć po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Sokowy szał!

Sok...warzywny, owocowy,  z przyprawami, orzeźwiający.. a może po prostu zdrowy? Soki to ważny element diety, który dostarcza wielu witamin i korzystnych dla naszego zdrowia składników mineralnych. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy sok jest źródłem tej pełnowartościowej witalności zamkniętej najczęściej w kartonie lub butelce.

Woda - niezbędnik życia codziennego

Woda ... jak szerokim pojęciem jest, nikt sobie sprawy nie zdaje. To z niej składa się m.in. układ planetarny, oceany, morza, rzeki, jeziora, lodowce, atmosfera w tym chmury ale także i ciało człowieka. Zawartość wody w naszym organizmie sięga nawet do 80%. Dlaczego tak ważne jest picie wody, jak robić to prawidłowo, jaką wodę wybierać i jak się do niej przekonać? Odpowiedzi poniżej.

Cykl runo leśne lato: Jeżyna

Dziś kontynuujemy cykl o runie leśnym, koncentrując się na jeżynie nazywanej inaczej ożyną lub ostrężyną :) Zdecydowanie częściej więcej uwagi poświęca się jej bardziej czerwonej siostrze - malinie, a nie słusznie, ponieważ jeżyna także ma dużo właściwości, które bardzo pozytywnie oddziałują na nasz organizm. Warto sprawdzić, co bliźniacza jeżyna może zdziałać korzystnego dla naszego zdrowia :)

Jolanta Czepułkowska
Jak wrócić do formy po rozpustnych wakacjach?
Jak wrócić do formy po rozpustnych wakacjach?