Selen - kluczowy składnik diety w chorobie Hashimoto

Autoimmunologiczne zapalenie tarczycy typu Hashimoto jest powszechnym problemem zdrowotnym w naszym społeczeństwie. Oprócz klasycznego leczenia farmakologicznego stosowanego w omawianym schorzeniu warto zwrócić uwagę na składniki odżywcze zawarte w pożywieniu, które istotnie wspomagają pracę tarczycy. Na szczególną uwagę zasługuje selen.



Polecani dietetycy

Pierwiastek ten jest niezbędny do wytwarzania hormonów tarczycy, a także chroni komórki organizmu przed uszkodzeniami oksydacyjnymi.

U osób z chorobą Hashimoto najczęściej stwierdza się stężenie selenu poniżej normy. Niedobór tego pierwiastka w codziennej diecie może spowodować niedostateczną przyswajalność jodu w przewodzie pokarmowym, a to z kolei nasila objawy choroby Hashimoto.

Warto wzbogacić swoją codzienną dietę w produkty będące dobrym źródłem selenu takie jak: ryby, skorupiaki, nasiona roślin strączkowych, czy pestki dyni.

Możemy go szukać również w orzechach brazylijskich, ale jego rzeczywiste stężenie zależy od gatunku orzechów i ich pochodzenia. Najczęściej orzechy brazylijskie dostępne w Polsce mają niskie stężenie tego cennego składnika. Warto również pamiętać, że nadmiar selenu może być równie groźny jak jego niedobór. Należy więc ostrożnie stosować wszelkie preparaty zawierające duże dawki selenu. Każdą suplementację najlepiej rozpocząć po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Zdrowe przekąski na Mundial

Wierni Kibice Drużyny Narodowej w czasie tych Mistrzostw, zasiądą przed odbiornikami swoich telewizorów, aby dzielić emocje i dzielnie dopingować naszą Reprezentację! :)) Ale czym jest doping bez dobrych przekąsek? ;) 

Dietetyczne sposoby na zwiększenie odporności

Odporność organizmu w dużym stopniu zależy od tego z czego składa się nasze codzienne menu. Istnieją bowiem produkty żywnościowe, które zawierają szereg substancji bioaktywnych stymulujących układ immunologiczny do walki z drobnoustrojami odpowiedzialnymi za różnego rodzaju infekcje. Jakie produkty powinny więc gościć na naszym stole o tej porze roku?

Jakie ryby warto jeść?

"Na ryby - w kaździuteńki wolny dzień, na ryby - nad leniwą rzeczkę w cień (...)" to słowa słynnej piosenki z repertuaru Kabaretu Starszych Panów :) Ale czy utwór ten doskonale nie wpisuje się w wakacyjne wędkowanie i spędzanie wolnego czasu na łonie natury? :) Oczywiście, że tak.  Wielu z nas lubi odpoczywać przy jednym z najspokojniejszych i jednocześnie wymagających dużo cierpliwości hobby, jakim jest połów ryb. Jezioro, cisza, spokój, wędka i my ;)
Złowienie ryby to pół sukcesu, drugie pół stanowi jej sprawienie:) Dla niektórych to wyzwanie a dla niektórych codzienność:) Dowiedzmy się jednak, jakie okazy korzystnie wpływające na nasze zdrowie można złowić w najlepszej porze roku, czyli latem :)

Elżbieta Gmurczyk
Co zdrowego ma dla nas Pani Jesień? Rokitnik!
Co zdrowego ma dla nas Pani Jesień? Rokitnik!