Sierpniowe smaki: jabłka

Pierwsze co kojarzy mi się z tematem jabłek to ... piosenka :) "O, jabłuszko, jabłuszko, jabłuszko pełne snu, gdzie spojrzeć jabłuszko, jabłuszko tam i tu, jabłuszko pełne snu (...)". Rozpoczęliśmy muzycznie, ale nie zapominamy o kartce z kalendarza - wszak druga połowa sierpnia inauguruje sezon na jabłkowe, szerokie menu, więc warto dowiedzieć się, jaki pożytek dla naszego zdrowia przyniesienie " jabłuszkowa dieta" :) Jak ciekawie przetworzyć jabłka i podać je naszym najbliższym, a może po prostu najlepszy smak to surowy, zerwany prosto z drzewa owoc? :)


Polecani dietetycy



Z sadu czyli metryka jabłka :)
 
* kaloryczność - jedynie około 50 kcal w 100 g owocu;
* błonnik - około 2,5 g w 100 g owocu;
* witaminy: C, B6, A, E,K;
* minerały: potas, fosfor, wapń, magnez;
* węglowodany- około 14 g w 100 g owocu.
 
Mnogość gatunków  czyli co do czego? :)
 
Odmian jabłoni jest bardzo wiele, ale należy pamiętać, że nie wszystkie gatunki nadają się do każdego sposobu przetwarzania. Wiadomo, aby zjeść jabłko na surowo, wybieramy odmianę najlepszą dla naszych kubków smakowych. Niektórzy sięgną po twarde i soczyste ligole, lobo czy rubiny, a do przetworów i ciast najlepiej wybierać odmiany z nutą kwaskowości np. idealna na szarlotkę szara reneta czy antonówka.
 
Właściwości jabłkowej przyjemności :)
 
* chronią przed zaparciami, regulują pracę jelit, zapobiegają chorobom nowotworowym jelita grubego;


* działają przeciw miażdżycowo;

* poprawiają proces trawienia i pracę układu pokarmowego;

* hamują powstawanie złego cholesterolu;

* chronią przed zawałem

* wzmacniają naszą skórę, zęby i paznokcie.

 
Jak przetwarzać czyli a..b..c.. kuchni z jabłkiem w roli głównej :)

 
Z jabłek możemy przygotować wiele smakowitych pyszności. Zacznijmy od  propozycji fit:)
Polecamy przede wszystkim zdrowe, pieczone jabłka z łyżeczką miodu i posypką z orzechów włoskich. Jest to danie niskokaloryczne, które może stanowić jedną z pozycji w dietetycznym menu. Na ochłodę dla nas i naszych najmłodszych proponujemy kompot jabłkowy i to bez dodatkowego dosładzania białym cukrem.
Postawmy na naturalne witaminy, które kryją się w tak smacznych i soczystych owocach, a będzie to pożytek dla naszego zdrowia :)

W okresie letnim możemy przygotować na zimowe popołudnia naturalne chipsy z jabłek - pamiętajcie przed suszeniem nie obierajcie ich ze skórki, bo to właśnie tam kryje się najwięcej witamin! Ocet jabłkowy także można wykonać samodzielnie w domu zamiast kupować gotowe odpowiedniki ze sklepowych półek.

Jabłka są często dodawane do surówek i sałatek, a także stanowią składnik placków czy racuchów. Są również dodatkiem do mięs i królują w kuchni deserowej :) Szarlotki, jabłeczniki, jabłka w szlafroczkach, jabłka pieczone w cieście, jabłka zapiekane w cieście francuskim, tradycyjna tarta a zwieńczeniem może być... wino jabłkowe lub popularny i lubiany cydr ;)
 
Czy wiedziałeś, że:
 
* aby wyprodukować 1 litr cydru trzeba dostarczyć około 36 jabłek;
* w jabłku jest 25% powietrza, dlatego unosi się na wodzie i nie zatonie;
* w starożytnej Grecji rzucenie komuś jabłka było synonimem wyznania miłości;
* rocznie na świecie produkuje się ponad 85 mln ton jabłek;
* spadające jabłko zainspirowało Newtona do opisania prawa ciążenia;
* z pestki jabłka wyrośnie jabłoń, która da zupełnie inne owoce, niż te, z których pochodzi pestka;
* jabłek nie należy przechowywać z innymi owocami, ponieważ zawarty w nich etylen powoduje szybsze dojrzewania owoców i ich psucie;
* ogryzek jest jadalny :)
 
 
Jedzmy jabłka dwa razy dziennie w myśl powiedzenia - jedno jabłko dla zdrowia, a drugie dla urody :)
Obserwujmy efekty i delektujmy się jabłkową przyjemnością cały rok ;)
Smacznego!
 

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Brak energii? Z pomocą przychodzą... cytrusy

Gdy trudna pora roku nie zachęca właściciwe do niczego, pada pytanie: skąd czerpać energię? Z witamin oczywiście :) A zima, chociaż kalendarzowa, bo to co się dzieje za oknem, raczej zimowego krajobrazu nie przypomina, kojarzy się z ... cytrusami. Już sama barwa powinna wprowadzić trochę koloru w szarość dnia codziennego a rozkoszowanie się smakiem słodkich, wygrzanych słońcem specjałów, zapewni witalność, dobry nastrój i samo zdrowie. Od czego zacząć?

Żywność wysokoprzetworzona - dlaczego nie powinna występować w diecie?

Żyjemy bardzo szybko, nie mam czasu po prostu na nic, na wypoczynek, na chwilę relaksu dla siebie, na sen, na swoje zainteresowania i hobby. Dlatego bardzo często zdarza się, że sięgamy po produkty wysokoprzetworzone aby ten czas zaoszczędzić i przeznaczyć na inne cele. Pytanie czy szybko to zawsze zdrowo ? I czy produkty wysoko przetworzone powinny występować w naszej diecie ? A jeśli tak, to jak często możemy po nie sięgać ?

Dynia - królowa jesieni

Krągła, pomarańczowa, piękna, słoneczna dynia ... wizytówka jesieni:) Właśnie wkraczamy w tę porę roku, pełną barw i kolorów, dlatego dziś tematem naszej rozprawy jest to zdrowe, bogate w wartości odżywcze warzywo. Przybliżymy nieco pękatą sylwetkę Pani Dyni i zachęcimy do bliższego poznania i smakowania tak pysznego, subtelnego smaku tej wdzięcznej kuli.

Elżbieta Gmurczyk
Poczuj miętę! - zalety, właściwości, zastosowanie
Poczuj miętę! - zalety, właściwości, zastosowanie