Co siedzi w tym ananasie? :)

Jesień powoli wkracza w pełną fazę swojej chłodnej i deszczowej pory, więc aby postawić kropkę nad przysłowiowym "i", przypomnijmy sobie jeszcze raz smak lata, smak słońca, smak radości, co by naładować akumulatory i doczekać kolejnego sezonu ;) Ananas :) Co Wy na to ? :) Lubicie ten fantastyczny intensywnie żółty a po przekrojeniu przypominający roześmiane słoneczko owoc? Myślę, że amatorów znajdzie się wielu :) Czas na bliższe zapoznanie :)


Polecani dietetycy

 
Trzy słowa tytułem wstępu :)

Ananas był już dobrze znany za czasów Krzysztofa Kolumba. A kiedy przybył do Polski? Popularyzacją tego owocu zajął się Kazimierz Poniatowski - brat Stanisława Augusta, który założył szklarnie ananasowe w ogrodach Frascati czyli w dzisiejszym parku Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego w Warszawie. Obecnie największym producentem na świecie tej brązowo-zielonej "szyszki" są: Chiny, Hawaje, Filipiny, Brazylia i Meksyk. Owoc wyrasta na szczycie krótkiej łodygi tej rośliny, mającej swój trzon u zbiegu  ostrych, kolczastych liści. Owoc ananasa osiąga wysokość do 20 cm a waga nie przekracza 5 kg.
 

Rodowód:) Czego ananas ma najwięcej? :)

100 g ananasa to:
* jedynie 50 kcal
* woda około 85 %
* węglowodany około 13 g
* potas 109 mg
* wapń 13 mg
* magnez 12 mg
* witamina C około 48 g
 

Bromelaina -  co to takiego?
Bromelaina czyli bromelina to enzym naturalnie występujący w ananasie. Jest odpowiedzialny za rozpuszczanie białka i ma szerokie zastosowanie w medycynie. Substancja ta jest pozyskiwana z owocu lub łodygi roślin ananasowych.
 

Warunkowe dobrodziejstwo ananasa:)
Czemu warunkowe? :) Wszystkie poniższe właściwości mają miejsce tylko i wyłącznie przy spożywaniu świeżego owocu!
Pamiętaj, że ananas ma w sobie dużo węglowodanów, a dodatkowo taki owoc skąpany w puszkowej kapieli zalewy cukrowej jest tylko i wyłącznie kumulacją kalorii a nie wartościową przekąską.

Dlaczego powinniśmy jeść świeże ananasy?
 
- wspomagają proces odchudzania, dzięki bromelinie, która przyspiesza proces przemiany materii;
- oczyszczają i działają moczopędnie;
- wykazują właściwości przeciwzakrzepowe i obniżają ciśnienie krwi;
- dobroczynnie działają na układ odpornościowy dzięki sporej zawartości witaminy C;
- są wykorzystywane w leczeniu obrzęków i stanów zapalnych dzięki bromelinie, która działa przeciwbólowo;
- pomaga w infekcjach układu oddechowego i łagodzi kaszel ( zalecane płukanie gardła sokiem z ananasa);
- wykazuje działanie antynowotworowe w obszarze raka piersi, jajników, płuc, jelita grubego oraz skóry;
- chroni kości a tym samym zapobiega powstawaniu osteoporozy.
 

Uwaga!
Spożycie ananasa bardzo szybko podnosi poziom glukozy we krwi dlatego osoby chore na cukrzycę powinny  go ograniczać w swojej diecie.

Jeszcze większy indeks glikemiczny ma ananas w puszce i suszony owoc ananasa i dlatego diabetycy w ogóle nie powinni sięgać po te produkty.

 

Ciekawostki:) Czy wiedziałeś, że:  
* Spożywanie niedojrzałych ananasów prowadzi do zakwaszenia organizmu;
* Ananas może wpływać a dokładniej zwiększać wchłanialność niektórych leków i zintensyfikować ich działanie dlatego należy go spożywać w odstępie minimum godziny od przyjęcia medykamentów;

* Jeśli kupiłeś ananasa, który nie jest wystarczająco słodki.... posól go ;) Uzyskasz upragnioną słodycz owocu ;)
* Zamek w szkockim Dunmore ma kopułę odzwierciedlającą swoim wyglądem ananasa;
* Ananasa można wyhodować samemu w domu :)
 
Smacznych, słonecznych ananasów na poprawę nastroju... i poprawę sylwetki ;))

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

10 października - Dzień Owsianki

Dawno nie celebrowaliśmy żadnego święta, a już z pewnością nie tak zdrowego;) Owsianka... to nic innego, jak samo zdrowie o poranku :) Wiem, wiem, nie wszyscy ją lubią, ale może warto się przekonać, aby wprowadzić do swojego życia witalność, moc wartości odżywczych nieocenionych dla naszego ciała i ducha.

Co kryje się w... jajkach?

Nie od dziś wiadomo, że jajka są niezwykle wartościowym składnikiem zdrowej diety. Jednak dopiero od kilku lat na nowo wróciły do pełni łask po tym, jak wcześniej sugerowano, że ich częste spożycie może wpływać na podwyższenie cholesterolu we krwi i może prowadzić, m.in.: do chorób serca.

Jakie ryby warto jeść?

"Na ryby - w kaździuteńki wolny dzień, na ryby - nad leniwą rzeczkę w cień (...)" to słowa słynnej piosenki z repertuaru Kabaretu Starszych Panów :) Ale czy utwór ten doskonale nie wpisuje się w wakacyjne wędkowanie i spędzanie wolnego czasu na łonie natury? :) Oczywiście, że tak.  Wielu z nas lubi odpoczywać przy jednym z najspokojniejszych i jednocześnie wymagających dużo cierpliwości hobby, jakim jest połów ryb. Jezioro, cisza, spokój, wędka i my ;)
Złowienie ryby to pół sukcesu, drugie pół stanowi jej sprawienie:) Dla niektórych to wyzwanie a dla niektórych codzienność:) Dowiedzmy się jednak, jakie okazy korzystnie wpływające na nasze zdrowie można złowić w najlepszej porze roku, czyli latem :)

Elżbieta Gmurczyk
Dlaczego jemy, skoro wcale nie jesteśmy głodni?
Dlaczego jemy, skoro wcale nie jesteśmy głodni?