Jakie płatki wybierać?

Jednym z najzdrowszych posiłków spożywanych o poranku lub też wybieranych na drugie śniadanie są płatki. I wcale nie jest tu mowa o słodkich płatkach z torebki, gdzie praktycznie każdy rodzaj zawiera cukier i sól a o zdrowych, pełnowartościowych płatkach, które dostarczą każdemu z nas porcję zdrowia i witamin. Po jakie płatki warto sięgać?


Polecani dietetycy

OWSIANE
Mają niezliczone wartości korzystne dla organizmu: przede wszystkim są bogate w błonnik,co pozwala zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych jelit, poprawiają pracę układu trawienia, zapobiegają zaparciom, miarują poziom cukru we krwi zapobiegając nagłemu wyrzutowi insuliny, zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT, niezwykle pozytywnie wpływające na organizm. Badania dowiodły, że regularne spożywanie płatków owsianych szczególnie przez dzieci zapobiega chorobom układu
oddechowego, w tym astmie. Płatki owsiane zawierają duże ilości magnezu, selenu, witamin z grupy B, które także zapewniają poprawę nastroju i samopoczucia. Co ważne - są bardzo ważnym składnikiem zdrowej diety, polecanym osobom, które pracują nad swoją sylwetką i utratą masy ciała.


JAGLANE
Zawierają dużo witamin z grupy B, witaminę E oraz takie składniki mineralne jak miedź, fosfor, żelazo, magnez. Płatki jaglane w swym składzie mają również lecytynę, która reguluje pracę mózgu, wzmaga
procesy koncentracji i zapamiętywania. Wprowadzając płatki jaglane do codziennej diety, troszczysz się o swój układ nerwowy, hamujesz procesy starzenia, wzmacniasz włosy, paznokcie, skórę, wspierasz pracę układu krążenia, układu pokarmowego,przyczyniasz się do produkcji czerwonych krwinek, obniżasz poziom złego cholesterolu.


ORKISZOWE
Są źródłem białka, błonnika a także żelaza, fosforu, wapnia, cynku, potasu oraz witamin A, E, PP i tych z grupy B. Połączenie tych wszystkich elementów gwarantuje szybszą rekonwalescencję po przebytej
chorobie oraz ogólne wzmocnienie organizmu. Dzięki obecności substancji nazywanej rodanidem można aktywować układ odpornościowy, ponieważ rodanid nazywany jest naturalnym antybiotykiem, który zwiększy ochronę naszego organizmu. Jednak płatków tych nie mogą spożywać osoby cierpiące na celiakię a ograniczyć z pewnością powinni diabetycy.


RYŻOWE
Bezglutenowe, lekkie, polecane dla osób mających problemy z żołądkiem i wątrobą. Przyspieszają regenerację organizmu po zabiegach operacyjnych ale także są idealnym posiłkiem dla tych, którzy mają niestrawności, refluks, czy po prostu mdłości. Nie obciążają układu pokarmowego, dlatego też polecane są alergikom, dzieciom jak i osobom starszym. Są źródłem białka, witamin z grupy B, żelaza i wapnia.


GRYCZANE
Ich produkcja odbywa się z całych ziaren gryki zwyczajnej, dlatego są tak cenne. Zawierają spore ilości białka, błonnika, witamin z grupy B, witaminę E, PP oraz mikroelementy takie jak: żelazo, siarka, kobalt,
magnez, miedź, cynk, bor, fosfor, wapń. Pozytywnie oddziałują na pracę szarych komórek oraz m.in. wzmacniają układ krążenia.


Wszystkie gatunki płatków można spożywać z mlekiem, kefirem, jogurtem a nawet wzbogacić smakiem ulubionych owoców, kokosa, orzechów czy bakalii. Komponujcie wyborne śniadania w zdrowym wydaniu.
Wybierajcie pełne ziarno, bogactwo błonnika a szerokim łukiem omijajcie te płatki, które reklamowane są jako miodowe, czekoladowe, orzechowe - pyszne chrupki śniadaniowe. Szkoda tylko, że w ich składzie znajdziemy syrop glukozowo-fruktozowy, emulgatory smaku, olej palmowy i kilka innych nieciekawych niespodzianek. Dobry wybór -  to mądry wybór. I tego się trzymamy :) Chrupcie, ale zdrowo! :)


Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Czerwony jak...burak!

"Mój buraku, mój czerwony (...) ;) Czy wszyscy pamiętają z jakiego wiersza Jana Brzechwy pochodzi ten fragment tekstu? Oczywiście z dzieła poety " Na straganie" :) Jestem przekonana, że większość z nas uczyła się tego wierszyka na pamięć w czasach dzieciństwa, ja nawet brałam udział w przedstawieniu ale dana mi była inna rola niż naszego buraczanego przyjaciela :) Ile wiemy o buraku ? Myślę niewiele. Dodatkowo nie przepadamy za nim bo brudzi nam ręce i nie każdy lubi go przygotowywać a to błąd. Dlatego dziś pod lupę bierzemy buraka! :) Ciekawe, czy nasz tytułowy bohater się jeszcze bardziej zaczerwieni, jak napiszemy dziś krótką rozprawę na temat tego poważnego towarzysza ;)

Co jeść na śniadanie, gdy od rana mamy mało czasu? :)

Posiłki muszą być spożywane regularnie, począwszy od zdrowego, pełnowartościowego śniadania, aby zapewnić organizmowi materiał do pracy na cały dzień, nie powodując zbędnego odkładania tkanki tłuszczowej w naszym ciele. Jak powinno wyglądać śniadanie i co zrobić, kiedy rano nie mamy wystarczająco dużo czasu na przygotowanie zdrowego posiłku?

Kakao - smak dzieciństwa

Kakao ... hmmm ... smak dzieciństwa zapamiętany w pięknym obrazku sprzed lat:) Mamy pełnię lata. Stół w kuchni nakryty ceratą w kratkę a na niej owoce. Na stole tym stoi kubek, biały, porcelanowy, z przodu ma prążki a w samym środku jest czerwone jabłuszko :) Mam go do dziś i ma już on jakieś .. niech policzę.. tak - z pewnością minimum 31 lat.. :) A w kubku tym .. "napój bogów" - kakao przygotowane prze moją babcię na śniadanie. Obok kanapka z dżemem albo białym serem i miodem. Kiedyś to był zestaw obowiązkowy. Też macie takie wspomnienia z dzieciństwa? Może podzielicie się z nami swoimi obrazkami namalowanymi wspomnieniami sprzed lat? Kiedyś kakao królowało na śniadaniowych stołach w domu, szkołach, stołówkach a nawet barach mlecznych. Co ma takiego w sobie ten napój i pytanie czy warto go pić? Postaramy się odpowiedzieć w kilku słowach i nieco przybliżyć co kryje tajemniczy kubek wypełniony po brzegi smakowitym i aromatycznym kakao.

Elżbieta Gmurczyk
Dlaczego jemy, skoro wcale nie jesteśmy głodni?
Dlaczego jemy, skoro wcale nie jesteśmy głodni?