Jarmuż pod lupą

Jarmuż to jedno z najzdrowszych warzyw na gospodarskim straganie, po które można sięgnąć aby zapewnić sobie witaminy, witalność i energię. Kiedyś te kędzierzawe liście były zdecydowanie bardziej popularne, dziś nie tak często trafiają na pierwsze strony naszych jadłospisów. Dlaczego ? Smak, zapach ? Czas odkryć, co jarmuż ma nam do zaoferowania.


Polecani dietetycy


W jarmużowej krainie czyli kilka słów tytułem wstępu ...
Jarmuż wychował się w rodzinie kapustnych.Pierwsze uprawy powstały ponad 2200 lat temu i były  już znane w czasach starożytnego Rzymu. Pisali o nim starożytni uczeni, którzy chcieli zaznaczyć, jak ważną rolę spełniał w ówczesnych okresie. Była to funkcja lecznicza. Jarmuż był stosowany jako lekarstwo na wiele różnych schorzeń. W średniowieczu natomiast warzywo to stało się jednym z najbardziej dostępnych i najczęściej spożywanych przez ludzkość pokarmów. W Polsce jarmuż pojawił się w XIV wieku. Jego smak przypomina trochę kapustę, szpinak, brokuły, z tą różnicą, że jeśli warzywo to przemarznie, lekko gorzkawa nuta zamienia się w słodycz dzięki zamianie skrobi na cukry.
 

Jarmuż na tropie super foods
Jarmuż   z uwagi na ogromne bogactwo witamin i mikroelementów jest zaliczany do tzw. super foods, czyli "super-żywności" odznaczającej się niezwykłymi wartościami odżywczymi. Te kędzierzawe liście, zawierają w sobie błonnik, chlorofil, sulforafan, witaminę C, ryboflawinę, tiaminę, niacynę, witaminę B6, A, K, kwas foliowy a także takie minerały jak: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk. Jarmuż może być spożywany przez diabetyków, ponieważ charakteryzuje go niski indeks glikemiczny. Warzywo to jest mile widziane w diecie zarówno zdrowotnej jak i odchudzającej, ponieważ 100 g kędzierzawej skarbnicy samych najlepszych dla zdrowia wartości nie przekracza 30 kcal.
 

Jarmuż - pierwsza pomoc w trosce o...
Jarmuż jest cudownym, naturalnym medykamentem, który pomoże w regulacji ciśnienia krwi, przyczyni się do zahamowania powstawania złego cholesterolu, zapobiega miażdżycy, reguluje krzepliwość krwi, pozytywnie oddziałuje na układ kostny, zapobiega powstawaniu osteoporozy, poprawia pracę układu odpornościowego, przyspiesza metabolizm, poprawia kondycję włosów, skóry i paznokci, wykazuje działanie antynowotworowe, przeciwutleniające,może ochronić przed powstawaniem wrzodów żołądka i dwunastnicy.
Uwaga! Jarmuż zawiera szczawiany, więc nie powinien być spożywany przez osoby cierpiące na kamicę szczawianową.
 

Pomysł na.. :)
Jarmuż w kuchni oczywiście :)  Jak można go wykorzystać, zachowując największe wartości odżywcze ? Najlepiej spożywać go na surowo w postaci dodatku do sałatek i  zielonych koktajli. W formie przetworzonej  natomiast liście jarmużu można wykorzystać jako składnik farszu do naleśników, pierogów, tart i zapiekanek, do zup warzywnych. My polecamy jednak najprostszą i najsmaczniejszą wersję - chipsy z jarmużu w towarzystwie kilku kropli oliwy z oliwek, soli morskiej i odrobiny świeżego czosnku.
 

Ciekawostki:
* jarmuż zawiera w sobie więcej witaminy A niż jakiekolwiek zielone warzywa;
* ma w sobie więcej cennego wapnia niż mleko;
* inna nazwa jarmużu popularna w Polsce to kapusta bezgłowa;
 
Czas zimowy to idealna pora na jarmuż. Kto nie próbował, ten traci ;)  Poszukiwania amatorów jarmużowego smaku czas rozpocząć !


Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Czym jest i skąd się bierze witalność organizmu?

Wewnętrzna energia nazywana jest popularnie witalnością. Gdzie jej szukać aby dostarczyć sobie pełen pakiet wigoru, werwy oraz zapału? Sprawdźmy:)

Czas na bulwy - seler

Bardzo popularny, zdrowy, niskokaloryczny a jednocześnie nie doceniany w polskiej kuchni. Kiedyś wierzono, że przynosi szczęście a nauka dowiodła, że jego spożywanie zapewnia urodę, zdrowie i długowieczność. O kim mowa ? O selerze rzecz jasna. Jest to warzywo znane od wieków, dostępne na każdym straganie, w każdym sklepie, jednak czy jesteśmy świadomi jego właściwości i cennego źródła witamin i składników odżywczych? Wydaje się, że nie, dlatego czas to zmienić! Poznajcie selera! :)

Co zdrowego ma dla nas Pani Jesień? Rokitnik!

Rokitnik to owoc późnego lata i wczesnej jesieni, choć jego owoce można zbierać jeszcze w okresie zimy. Jednak czy ktoś o nim słyszał? Idealnie przypomina swą intensywnie pomarańczową barwą o kolorach aktualnej pory roku, którą mamy za oknem:) A z czego słynie i jak może pozytywnie oddziaływać na nasz organizm, szczególnie przy nieco chłodniejszej aurze na zewnątrz? Poznajmy tajniki zagadkowego rokitnika.

Elżbieta Gmurczyk
Jak dzięki diecie wzmocnić odporność?
Jak dzięki diecie wzmocnić odporność?