Dlaczego ważne jest spożywanie tłuszczów?

Obecnie można coraz częściej spotkać się u osób próbujących zrzucić pewną ilość masy ciała ze stanowiskiem, że należy zrezygnować ze spożywania tłuszczu w diecie. Czy jest to słuszne działanie?


Polecani dietetycy

Tłuszcz jest ważnym składnikiem dodającym energii naszemu organizmowi. Kwasy tłuszczowe dzielą się one na nasycone i nienasycone. Pierwsze obecne są w produktach pochodzenia zwierzęcego, drugie zaś występują w produktach roślinnych. Kwasy nienasycone, ponieważ te są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, powinny być niezbędnym elementem naszej diety. Tłuszczy nasyconych również nie można lekceważyć, ponieważ w nich obecny jest szczególny rodzaj tłuszczu - cholesterol. Jest wykorzystywany przez większość tkanek organizmu oraz gromadzony w celu zapasów energetycznych.

Należy pamiętać również, że tłuszcze są nośnikiem witamin takich jak witamina A, D, E, K. Jeżeli wymienione wyżej witaminy nie znajdą się w obecności tłuszczu to nie zostaną przyswojone do naszego organizmu. Tłuszcz ponadto chroni przed utratą ciepła, wpływa na odpowiednie ułożenie narządów, szczególne tych znajdujących się w jamie brzusznej. Zdrowy stan skóry, włosów i paznokci również zależy od obecności tłuszczu w naszej diecie. Najważniejszą rolą tłuszczu jest jego niezaprzeczalny wpływ na układ krążenia. Mowa jest o tłuszczach wielonienasyconych których pokłady znajdziemy np. w rybach czy oliwie z oliwek. Wpływają one na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi w naczyniach wieńcowych serca, dodatkowo zapobiegają powstawaniu zakrzepów.

Zatem jakie produkty wybierać aby uzupełniać podaż tłuszczów w naszej diecie? Zdecydowanie dobrym wyborem będzie dodawanie olejów do sałatek w postaci sosów np. oliwy z oliwek, oleju lnianego, spożywanie ryb tłustych np. łososia, makreli, pstrąga tęczowego. Dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych są również orzechy, które są idealnym dodatkiem do wielu potraw ale równie dobrze sprawdzą się jako przekąska w ciągu dnia. Nie zapominając o tłuszczach pochodzenia zwierzęcego dobrym wyborem będzie spożywanie jaj, mleka i przetworów mlecznych i mięsa. Należy pamiętać że tłuszcze nienasycone wraz z nasyconymi wpływają na dobry stan naszego organizmu, jednak świadomy wybór produktów i omijanie tych wysoko przetworzonych na bazie np. oleju palmowego będzie korzystniejsze dla organizmu.
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Dlaczego śniadanie jest ważne?

Temat poruszany już wiele razy, ale okazuje się, że cały czas wiele osób ma z tym problem i zapomina o spożywaniu śniadania, które jak mawiali nasi rodzice "jest najważniejszym posiłkiem dnia"

Refleksje po pobycie w nadmorskim kurorcie - jak się odżywiać?

Na świeżo po powrocie z nad morza, pokuszę się o słów kilka na temat żywienia na polskim wybrzeżu. Zdawać by się mogło, że polskie, piękne, nadmorskie kurorty będą oferować przede wszystkim zdrowe, świeżo złowione morskie ryby, które powinny przyciągać gości w ten rejon Polski. Wszak, gdzie zjeść lepszą rybę niż nad polskim morzem? Okazuje się, że nie jest to jednak takie oczywiste.

Kakao - smak dzieciństwa

Kakao ... hmmm ... smak dzieciństwa zapamiętany w pięknym obrazku sprzed lat:) Mamy pełnię lata. Stół w kuchni nakryty ceratą w kratkę a na niej owoce. Na stole tym stoi kubek, biały, porcelanowy, z przodu ma prążki a w samym środku jest czerwone jabłuszko :) Mam go do dziś i ma już on jakieś .. niech policzę.. tak - z pewnością minimum 31 lat.. :) A w kubku tym .. "napój bogów" - kakao przygotowane prze moją babcię na śniadanie. Obok kanapka z dżemem albo białym serem i miodem. Kiedyś to był zestaw obowiązkowy. Też macie takie wspomnienia z dzieciństwa? Może podzielicie się z nami swoimi obrazkami namalowanymi wspomnieniami sprzed lat? Kiedyś kakao królowało na śniadaniowych stołach w domu, szkołach, stołówkach a nawet barach mlecznych. Co ma takiego w sobie ten napój i pytanie czy warto go pić? Postaramy się odpowiedzieć w kilku słowach i nieco przybliżyć co kryje tajemniczy kubek wypełniony po brzegi smakowitym i aromatycznym kakao.

Jolanta Czepułkowska
Czy warto wprowadzić do diety syrop klonowy?
Czy warto wprowadzić do diety syrop klonowy?