10 pomysłów na owoce sezonowe

Lato zbliża się ku końcowi. Dlatego warto skorzystać z okazji, że owoce sezonowe jeszcze są dostępne.


Polecani dietetycy

Czas, kiedy możemy się nimi cieszyć jest niestety krótki, więc stosujmy, używajmy i dodawajmy do dań, dopóki są dostępne. Następne dopiero za rok :).
Oto kilka pomysłów:

1.Makaron z borówkami [1 porcja]

makaron, 1/2 opakowania serka wiejskiego light, 1 szklanka borówek/jagód, 1 łyżeczka cukru, 5-6 migdałów. Makaron ugotować al dente w lekko osolonej wodzie. Serek połączyć z malinami i cukrem. Wymieszać. Całość połączyć z makaronem. Jeszcze raz wymieszać. Posypać migdałami.

2.Kuskus z malinami [1 porcja]
kuskus, 1 szklanka malin, 1 łyżeczka cukru waniliowego, listki mięty. Kuskus przygotować wg przepisu na opakowaniu. Kuskus połączyć z malinami i cukrem waniliowym. Całość wymieszać. Posypać listkami mięty.

3.Polędwiczki wieprzowe w borówkowym sosie [1 porcja]
polędwiczka wieprzowa, 1 szklanka borówek, 1/4 szklanki bulionu, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka cukru pudru, bazylia, sól, pieprz. Borówki połączyć z cukrem pudrem i octem balsamicznym. Całość wymieszać. Odstawić na 8-10 minut. Mięso oprószyć solą i pieprzem. Podsmażyć na oliwie przez 2-3 minuty z każdej strony. Dodać wodę i dusić pod przykryciem, aż mięso będzie miękkie. Mięso wyjąć z patelni. Na patelnię wlać bulion i zagotować. Dodać borówki z sosem balsamicznym. Podgrzewać przez 2-3 minuty na małym ogniu. Całość polać sosem.

4.Ryba z morelami [1 porcja]
sola/dorsz, 3-4 morele, 1/2 kieliszka białego wina, sól, pieprz, gałka muszkatołowa. Rybę oprószyć solą i pieprzem. Morele przekroić na pół. Rybę włożyć do naczynia żaroodpornego. Ułożyć na niej morele. Polać winem. Piec 10-12 minut w temperaturze 180°C.

5.Sałatka z morelami i fasolką szparagową [1 porcja]
1-2 garści rukoli, 2 średnie morele, 200g fasolki szparagowej, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka miodu, sól, pieprz. W fasolce odciąć końce. Ugotować w lekko osolonej wodzie. Morele pokroić na mniejsze kawałki. Oliwę połączyć z octem balsamicznym i miodem. Wymieszać. Rukolę połączyć z fasolką i morelami. Polać sosem z oliwy, octu balsamicznego i miodu. Przyprawić do smaku pieprzem. Jeszcze raz wymieszać.

6.Sałatka z malinami i serem pleśniowym [1 porcja]

1-2 garści szpinaku, 1 szklanka malin, 1 plaster sera pleśniowego, 1 łyżeczka płatków migdałowych, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka miodu, sól, pieprz. Ser pokroić w kostkę. Oliwę połączyć z octem balsamicznym i miodem. Wymieszać. Szpinak połączyć z malinami i serem. Doprawić do smaku solą i pieprzem. Wymieszać. Polać sosem z oliwy, octu balsamicznego i miodu. Jeszcze raz wymieszać. Posypać płatkami migdałowymi.

7.Sałatka z łososiem i arbuzem [1 porcja]

1-2 garście rukoli, 50g łososia wędzonego, 1 plaster arbuza, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżeczka miodu, 1 łyżeczka musztardy, 1 łyżeczka soku z cytryny, sól, pieprz. Arbuza pokroić w kostkę. Łososia pokroić na małe kawałki. Oliwę połączyć z miodem, musztardą, solą i pieprzem. Całość wymieszać. Łososia skropić sokiem z cytryny. Dodać do rukoli i arbuza. Całość wymieszać. Polać sosem z oliwy, musztardy i miodu.

8.Chłodnik jagodowo/borówkowo - malinowy [1 porcja]

1/2 szklanki jagód/borówek, 1/2 szklanki malin, 1 opakowanie jogurtu naturalnego, 1 łyżeczka miodu, 1 łyżeczka soku z cytryny, imbir, świeża bazylia. Jagody/borówki, maliny, miód, imbir, sok z cytryny i bazylię połączyć. Miksować 2-3 minut aż do uzyskania gładkiej konsystencji. Dodać jogurt i miksować jeszcze 1-2 minuty.

9.Owsianka z borówkami i bakaliami [1 porcja]

płatki owsiane, 1 szklanka borówek, 1 szklanka mleka 1,5%, 1 łyżeczka orzechów, 1 łyżeczka żurawiny. Do wrzącego mleka dodać płatki. Gotować stale mieszając. Gdy owsianka zacznie gęstnieć dodać borówki, orzechy i żurawinę. Całość wymieszać i gotować jeszcze chwilę.

10.Pasta owocowa [1 porcja]

1/4 szklanki malin, 1/4 szklanki borówek, 1 łyżeczka orzechów, 1 łyżeczka miodu. Miód rozgrzać na patelni. Dodać owoce. Całość wymieszać. Podgrzać. Posypać orzechami.

Smacznego! :)
Autor:
Dyplomowany dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka, założyciel firmy
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Co kryje się w... jajkach?

Nie od dziś wiadomo, że jajka są niezwykle wartościowym składnikiem zdrowej diety. Jednak dopiero od kilku lat na nowo wróciły do pełni łask po tym, jak wcześniej sugerowano, że ich częste spożycie może wpływać na podwyższenie cholesterolu we krwi i może prowadzić, m.in.: do chorób serca.

Jak nie przytyć w Święta czyli dekalog bożonarodzeniowej rozpusty

Czas świąt to jak wiadomo okres pokus, różnych odstępstw, grzechów dietetycznych mniejszych i większych, dlatego trzeba wdrożyć w życie" dekalog świątecznej rozpusty" :) Dekalog ten nie pozwoli nam tak do końca zatracić się w bożonarodzeniowych tradycyjnych daniach oraz ulec świątecznemu obżarstwu ;)

Jak przetrwać Święta przy suto zastawionym stole i przyspieszyć przemianę materii?

Odliczanie do świąt czas zacząć. A jak święta to także przygotowania do pichcenia świątecznych potraw, wigilijnych dań, które gromadzą przy jednym stole całą rodzinę.
Tradycyjna kuchnia świąteczna nie należy do lekkich, łatwych i przyjemnych, szczególnie, gdy dania przygotowywane są z tradycją, na bazie receptur i przepisów sprzed lat, gdy gotowały nasze prababcie, babcie.

Elżbieta Gmurczyk
Jakie płatki wybierać?
Jakie płatki wybierać?