Ciążowe mdłości i wymioty - jak je złagodzić?

Ciąża to stan fizjologiczny, w zupełności naturalny a jednocześnie czas dość szczególny w życiu przyszłej Mamy. Jej samopoczucie w ciągu tych 9 miesięcy bywa różne. Jedne panie ciążę przechodzą łagodnie, czują się w niej dobrze i jedynym jej "objawem" jest powiększający się brzuszek. Innym dokuczają różne nieprzyjemne i męczące dolegliwości ciąży towarzyszące, szczególnie te ze strony przewodu pokarmowego.


Polecani dietetycy

Mdłości i wymioty to najczęściej zgłaszane przypadłości przez ciężarne. Stanowią one dość duży kłopot, co w połączeniu z małymi/żadnymi możliwościami leczenia ich farmakologicznie, znacząco wpływa na obniżenie jakości życia pacjentek.

Dotyczą one 50-80% pań. Zwykle występują między 4 a 16 (czasami 20) tygodniem ciąży. Ich przyczyną jest najprawdopodobniej wysokie stężenie gonadotropiny kosmówkowej. Sprzyjają im także: młody wiek przyszłej mamy, niskie BMI, pierwsza ciąża, płód żeński, pewne cechy budowy anatomicznej czy czynniki psychologiczne i hormonalne jak również zakażenie Helicobacter pylori.

Czy można je złagodzić przy pomocy modyfikacji żywieniowych?

Otóż tak. Zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia, posiłki należy spożywać co 3-4 godziny. Natomiast w praktyce przyszłym mamom przerwy między nimi można ustalić w odstępach 2-godzinnych. Jedzenie często pozwala przezwyciężyć mdłości. Posiłki są częstsze, ale mniejsze objętościowo. Dieta powinna być lekkostrawna, zawierać mało produktów i potraw pikantnych i tych o intensywnym zapachu. Zalecane jest również picie płynów nawadniających pomiędzy posiłkami.

A co ze śniadaniem?

Wiele ciężarnych skarży się na problemy ze zjedzeniem właśnie tego pierwszego posiłku. Niemożność ta jest wynikiem porannych nudności. Wiadomym jest, że po nocnej przerwie, kiedy organizm odpoczywa i regeneruje się, potrzebna jest mu dawka energii, którą czerpać będzie z pożywienia. Niejedzenie śniadania na dłuższą metę nie jest rozsądnym pomysłem z punktu zdrowotnego dla kobiety, jak i dla płodu.

Rozwiązaniem może być zamiana kolejności posiłków. Pierwszy może mieć postać małej przekąski (ale energię i składniki odżywcze do organizmu dostarczy), a właściwe śniadanie zjedzone jako kolejny posiłek.

Badania kliniczne pokazały skuteczność kłącza imbiru w łagodzeniu nudności i wymiotów. Wykazały również brak działań ubocznych tej przyprawy, np. wzrostu ryzyka poronienia, zgagi, podrażnienia śluzówki jamy ustnej czy luźnych stolców. Zalecana ilość terapeutyczna to do 1000mg na dobę podzielona na dawki.

Podobnie jak w przypadku imbiru. tak i w przypadku witaminy B6 badania pokazały jej skuteczność w łagodzeniu nudności i wymiotów. Jest ona niższa niż imbiru, ale witamina ta często wprowadzana jest do terapii tych dolegliwości. Najczęściej podaje się ją pacjentkom 3 razy dziennie po 25mg.

Witaminy przed ciążą ? czy mają znaczenie?

Niektóre badania wykazały, że u tych przyszłych mam, które w okresie planowania i wczesnej ciąży przyjmowały preparaty wielowitaminowe zmniejsza się ryzyko wystąpienia niepowściągliwych wymiotów ciężarnych.

Bez względu na różne zalecenia żywieniowe planując dietę kobiety w ciąży pamiętać trzeba zawsze, że każda przyszła mama może różnie reagować na produkty i zalecenia. Jadłospis należy zawsze ustalać indywidualnie.

Autor:
Dyplomowany dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka, założyciel firmy
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak zadbać o zdrowie psychiczne? Postaw na tryptofan i serotoninę

Depresja zgodnie z doniesieniami Światowej Organizacji Zdrowia znajduje się na przodzie listy najczęstszych chorób na świecie. Szacuje się, że do roku 2020 schorzenie to zajmie drugie miejsce w katalogu, a w przeciągu kolejnych dziesięciu lat osiągnie niechlubną pierwszą pozycję. Dziś na depresję cierpi 1,5 mln Polaków i najczęściej choroba ta jest
rozpoznawana w wieku 20 do 40 lat. Te statystyki są zatrważające i są zdecydowanym sygnałem do podjęcia próby walki z depresją. Dlatego dziś poświęcamy temu zagadnieniu poniższy post.

Czym najlepiej solić? :)

Chyba każdy z nas zna zalecenie dotyczące potrzeby ograniczania ilości spożycia soli. Zalecenie to wiąże się z wielokrotnie potwierdzonym w badaniach naukowych faktem kojarzącym nadmierne spożycie sodu (sól=chlorek sodu) z występowaniem nadciśnienia tętniczego, chorób wątroby, a nawet ryzykiem nowotworów żołądka. 

Jak przeciwdziałać efektowi jo-jo?

Każdy, kto rozpoczyna przygodę z dietą, zaznajomił się z pewnością także z tzw. pojęciem efektu jo-jo. Mit czy prawda? Czy każda dieta musi zakończyć się efektem jo-jo? Czym właściwie jest to zjawisko i jak jemu zapobiec? Porady i jednocześnie wskazówki poniżej:) Ale najpierw kilka podstawowych pytań :)

Jolanta Czepułkowska
Dlaczego jemy, skoro wcale nie jesteśmy głodni?
Dlaczego jemy, skoro wcale nie jesteśmy głodni?