Sokowy szał!

Sok...warzywny, owocowy,  z przyprawami, orzeźwiający.. a może po prostu zdrowy? Soki to ważny element diety, który dostarcza wielu witamin i korzystnych dla naszego zdrowia składników mineralnych. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy sok jest źródłem tej pełnowartościowej witalności zamkniętej najczęściej w kartonie lub butelce.


Polecani dietetycy

Najzdrowsze dla naszej diety są soki warzywne. Najlepsze są te, które sami możemy sobie przygotować. Zdrowe, niedosładzane, bez zbędnych koloryzacji chemią i innymi barwnikami ożywiającymi zawartość opakowania. Dodatkowo samodzielnie możemy  komponować skład tych bomb witaminowych w zależności od naszego nastroju i potrzeb organizmu.
 
Dla osób, które nie mają wystarczająco dużo czasu, alternatywą są tzw. soki jednodniowe, które należy spożyć do kilku godzin od momentu przygotowania. Właśnie wtedy zachowują wszystkie swoje właściwości zdrowotne i nie są poddawane dodatkowym obróbkom termicznym i technologicznym.
 
Więcej smaku, więcej zdrowia, czego chcieć więcej
 
Przykładowo - sok z marchewki dzięki witaminie A poprawi kondycję naszej skóry, zapobiegnie procesowi starzenia, wspomoże produkcję kolagenu. Sok z buraka wzmocni układ krwionośny a sok z kiszonej kapusty  na czele z witaminami B oraz C, pomoże uregulować schorzenia układu pokarmowego, oczyścić organizm i będzie naszym sprzymierzeńcem w walce z chorobami nowotworowymi.
 
A co z sokami owocowymi? Mają one zdecydowanie większą zawartość cukru, dlatego też trzeba uważać z częstotliwością ich spożywania. Poza tym powinny być naturalne, więc podobnie jak w przypadku warzywnych, najlepiej przygotować je samemu z owoców ze sprawdzonego źródła - bez chemii i konserwantów. I tak np., soki jabłkowe pomogą utrzymać perystaltykę jelit z w najlepszym porządku, sok z żurawiny wpłynie pozytywnie na układ moczowy a sok z grejpfruta przyspieszy przemianę materii.
 
Czy jednak pomimo to, że zarówno soki warzywne jak i owocowe są skarbnicą witamin i składników mineralnych, możemy je spożywać  w codziennej diecie bez ograniczeń?
Nie możemy. Sok ma kalorie, czyli wartość energetyczną - sok to posiłek! Może on stanowić przekąskę na II śniadanie lub podwieczorek natomiast nie może być traktowany jako napój i spożywany w dowolnych ilościach w ciągu dnia. Trzeba o tym pamiętać!
 
Sokowe A..B..C..
 
* Najzdrowsze dla naszej diety są soki świeżo wyciskane;
* Sok to nie napój - ma być naturalny i zdrowy;
* Wybierając gotowe rozwiązania z półek sklepowych przede wszystkim uważnie przeczytaj skład;
* Wystrzegaj się soków dosładzanych, sztucznie barwionych - wybieraj bardziej naturalne rozwiązania;
* Daj sobie zastrzyk energii w postaci bomby witaminowej wypijając sok na II śniadanie czy podwieczorek;
* Zdecydowanie częściej wybieraj soki warzywne; mają mniejszą kaloryczność i lepiej wpływają na naszą sylwetkę ;)
* Nie bójmy się komponować, mieszać, doprawiać - przyprawy ożywią smak i przyspieszą trawienie - ważny jest umiar i zbilansowanie składowych naszego koktajlu.


Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak nie przytyć w domowej kwarantannie?

Nieoczekiwanie nadeszły ciężkie czasy zagrożenia epidemicznego. Nikt raczej nie przewidywał, że w 2020 roku świat opanuje wirus, który spowoduje ogromne skutki gospodarcze jak i zdrowotne - setki tysięcy zakażonych i wysoki bilans przypadków śmiertelnych w Azji i Europie.W trosce o zdrowie nas Wszystkich jesteśmy zobligowani do ciągłego przebywania w naszych domach i mieszkaniach. Pracujemy zdalnie, wychodzimy na zewnątrz jedynie po najpotrzebniejsze artykuły żywnościowe i środki pierwszej potrzeby czy też na krótki spacer w pobliżu naszych domostw ale bez kontaktu z innymi, co by zachować wszelkie możliwe środki ostrożności.

Ciekawski ogórek

Ogórek jest warzywem, które spożywamy niemal codziennie. Ale czy jesteśmy świadomi wszystkich jego zalet i dobroczynnych właściwości dla naszego organizmu?  Z pewnością nie. Dlatego dziś analizie poddajemy długie, zielone walcowate w kształcie warzywo, które możemy kosztować o każdej porze roku. Ogórek! :)

Jak walczyć z chęcią na słodycze? Część 2. - przepisy na zdrowe słodkości

W I części postu obiecaliśmy Wam zdradzić kilka pomysłów na zdrowe słodkości, więc nie może być inaczej. Podsyłamy Wam kilka przepisów do przetestowania w domowym cukierniczym laboratorium zdrowej kuchni.

Jolanta Czepułkowska
Karotenoidy kontra słońce
Karotenoidy kontra słońce