Jakie ryby warto jeść?

"Na ryby - w kaździuteńki wolny dzień, na ryby - nad leniwą rzeczkę w cień (...)" to słowa słynnej piosenki z repertuaru Kabaretu Starszych Panów :) Ale czy utwór ten doskonale nie wpisuje się w wakacyjne wędkowanie i spędzanie wolnego czasu na łonie natury? :) Oczywiście, że tak.  Wielu z nas lubi odpoczywać przy jednym z najspokojniejszych i jednocześnie wymagających dużo cierpliwości hobby, jakim jest połów ryb. Jezioro, cisza, spokój, wędka i my ;)
Złowienie ryby to pół sukcesu, drugie pół stanowi jej sprawienie:) Dla niektórych to wyzwanie a dla niektórych codzienność:) Dowiedzmy się jednak, jakie okazy korzystnie wpływające na nasze zdrowie można złowić w najlepszej porze roku, czyli latem :)



Polecani dietetycy

Lipiec i sierpień to czas największej aktywności dla wędkarzy. Wówczas występuje m.in. sezon na .. leszcza :) Rekordem Polski było złowienie osobnika mierzącego 72 cm i ważącego blisko 7 kg, gdzie standardy oscylują w granicach do 50 cm przy wadze 4 kg. Leszcze należą do rodziny karpiowatych i są raczej rybą tłustą bardzo dobrze nadającą się do wędzenia. Mają delikatne mięso, które także sprawdzi się w postaci smażonej, z dodatkiem świeżych ziół takich jak majeranek, czy natka pietruszki.

Miesiące letnie są idealną porą także dla połowu karasia. Są to niewielkie ryby mające od 20 do 35 cm. Cechuje je charakterystyczny kształt spłaszczonego korpusu przy wysokiej i krótkiej linii ciała. Najczęściej występują w odmianie złocistej lub srebrzystej. Karaś bardzo często gości na polskim stole w postaci smażonej tuszy. Można go także marynować i podawać w formie wytrawnej przekąski. Ciekawostką jest fakt, iż karaś potrafi żyć bez tlenu produkując w zamian alkohol etylowy. Ryba o wadze 1 kg jest w stanie w przeciągu godziny wyprodukować 0,13 g etanolu.

Zmieńmy akwen na morskie wybrzeże. Tu  można pokusić się o połowy okonia morskiego. Jest to ryba chuda, choć zawierająca znaczące ilości rtęci, stąd kobiety w ciąży powinny uważać na częstotliwość jej spożywania. Pomimo to jednak okoń jest źródłem pełnowartościowego białka, stąd też może być spożywany zamiennie z mięsem. 100 g tej ryby zawiera jedynie 2 g tłuszczu, więc z pewnością takie ilości nie zaszkodzą naszej codziennej diecie.


Śledzie.. tradycja na polskich stołach. Od lipca do sierpnia łowi się śledzie pełne czyli takie z ikrą i mleczem. Należą one do ryb tłustych choć mało kalorycznych. Coraz popularniejszą formą obróbki jest wędzenie i tu można rozróżnić: kipery - wędzone na zimno i piklingi - wędzone na ciepło.

Jednak dla utrzymania szczupłej sylwetki warto sięgać po takie ryby jak np. sola. Ma chude mięso o niskiej zawartości tłuszczu, więc będzie sprzyjała utrzymaniu prawidłowej masy ciała, oczywiście odpowiednio zbilansowana w codziennym jadłospisie. Osobom dbającym o linię można polecić także dorsza czy sezonową flądrę. Należy pamiętać, że ważny jest sposób obróbki - wybierajmy ryby pieczone w piecu, duszone, gotowane, a omijajmy te w grubej warstwie panierki, smażone w głębokim tłuszczu.
 

A czemu właściwie powinniśmy jeść ryby ?
- są dobrym źródłem kwasów tłuszczowych omega, które pozytywnie wpływają m,in. na układ krążenia, obniżają ciśnienie, chronią przed miażdżycą;
- zawierają witaminy z grupy B, które są rozpuszczalne w wodzie i A,D,E czyli te rozpuszczalne w tłuszczach;
- są skarbnicą składników mineralnych np. fosforu, wapnia, magnezu;
- są źródłem łatwo przyswajalnego białka;
- ryby słodkowodne zwiększają poziom serotoniny czyli hormonu szczęścia;
- poprawiają pracę mózgu, zapobiegają depresjom.


Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości, czy sięgać po zdrowe ryby latem ? :)

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Co można grillować?

Zacznijmy od mięsa i ryb. Najlepiej wybierać te chude i dobrej jakości. Kładąc je na grillu nie powinny być zmrożone ani mocno schłodzone. Najlepsza to temperatura pokojowa. Nie należy również kupować i grillować mięs będących już w marynacie, zawierających azotyn sodu, który pod wpływem temperatury rozkłada się do toksycznych związków.

Przyjemność z chrupania czyli orzechy!

Pora na przekąskę, a Ty nie wiesz na co się zdecydować? Owoc, warzywo, wafle ryżowe, a może po prostu... orzechy ? Są wprawdzie kaloryczne, jednak nie należy zapominać o ich właściwościach prozdrowotnych. Jeśli będziemy spożywać je z umiarem, to z pewnością nie zaszkodzą naszej diecie a dostarczą naszemu organizmowi cennych witamin i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pozytywnie wpłyną na ochronę naszego serca.
Jakie orzechy wybrać? Wachlarz jest dość szeroki:)

Poznaj swojego dietetyka - wywiad z Małgorzatą Łyżniak

Dziś proponujemy niecodzienny post pod hasłem " Poznaj swojego dietetyka" :) Warto wiedzieć "z kim ma się do czynienia" podczas tak wyboistej drogi, jaką jest dieta, dlatego dziś przybliżamy postać wyjątkową ;) Wyjątkowo uśmiechnięta, wyjątkowo energiczna, wyjątkowo ... szczupła ;))) Małgorzata Łyżniak - poznajcie najlepszego dietetyka w mieście, założycielkę, managerkę i właścicielkę Gabinetów Dietetycznych "Przyjemność Jedzenia";)
Spotykamy się w zaciszu domowym, aby zadać kilka pytań, które pozwolą Wam lepiej poznać Gosię, tym razem od strony prywatnej ;) Zaczynamy pytać ! :)

Elżbieta Gmurczyk
Jakie płatki wybierać?
Jakie płatki wybierać?