Zawsze jest pora na... kalafiora!

To pyszne warzywo, na pierwszy rzut oka niepozorne, a jednak posiadające wiele korzystnych właściwościach dla naszego zdrowia. Delikatne w smaku, z bogactwem składników odżywczych, tak więc czym prędzej powinno znaleźć w naszym menu.


Polecani dietetycy

 
Skąd się wziął kalafior?
Pewności nie ma. Kalafior jest rośliną jednoroczną, raczej uprawną. Jednak jak podają źródła, warzywo to występowało już około 500 lat przed naszą erą na terenie Azji Mniejszej. Następnie kalafior przywędrował w rejon Europy a dokładnie do Włoch, skąd pokonywał kolejne etapy swojej podróży, trafiając do Francji i Anglii. W Polsce zawitał na przełomie XVI i XVII wieku i tę zasługę przypisuje się Królowej Bonie.
 

Co lubi kalafior?
Kalafior pochodzi z rodziny kapustowatych, Pęd rośliny w trakcie wzrostu przekształca się w mięsiste skupienia kwiatowe czyli różyczki, które potem spożywamy. Aby wyrósł dorodny, uprawę należy skoncentrować w miejscach nasłonecznionych, gdzie gleba bogata jest w próchnicę i inne związki mineralne, w tym wapń. Kalafiory można także wyhodować w skrzynce na tarasie lub balkonie w ramach uprawy " własnego ogródka". Odmian kalafiora jest wiele. Nazwy niewiele mówią, ale kolory przynajmniej ciekawe, ponieważ warzywo to nazywane także białym brokułem, nie tylko występuje w jasnej, kremowej barwie. Może być zielone, pomarańczowe a nawet fioletowe.
 

Kalafior w liczbach:
*100 g kalafiora gotowanego to jedyne 23 kcal
* błonnik  2,3 g
* witamina C 44,3 mg
* potas  142 mg
* fosfor 32 mg
* wapń 16 mg
* sód 15 mg
* magnez 9 mg
 

Ważne!
* Kalafior ma niski indeks glikemiczny.
* Nie wywołuje alergii;
* Jest ciężkostrawny.
 

Właściwości zdrowotne kalafiora:
* wykazuje silne działanie antynowotworowe (szczególnie w przypadku raka prostaty i pęcherza. Zmniejsza również ryzyko zachorowania na nowotwór gardła, jamy ustnej oraz krtani)
* chroni przed wrzodami i chorobami układu pokarmowego
* chroni przed schorzeniami reumatoidalnymi
* zapobiega procesom starzenia się skóry
* wspomaga walkę z zaparciami (korzystnie wpływając na pracę jelit i wątroby)
 

Kilka ciekawostek:

* kalafior w swym przekroju kształtem przypomina drzewo
* gotowanie kalafiora powyżej 30 minut zmniejsza właściwości zdrowotne warzywa nawet o 75% - najbardziej wartościowa postać tego warzywa to surowa przekąska
* siarka wydzielana na końcu gotowania kalafiora odpowiada za jego nieprzyjemny zapach
 

Zastosowanie w kuchni:
* surowa przekąska - najzdrowiej!
* surowa postać w sałatkach
* smak lata - zasmażany kalafior na maśle z prażoną bułką tartą
* zupa krem z kalafiora
* lekki, gotowany na parze kalafior jako jarzynka do dania głównego
* składnik zapiekanek, tart
* kalafior konserwowy
* w sezonie jesienno - zimowym warto wykorzystać kalafiora mrożonego
 
Pyszny, lekki, chrupiący... pomoże zatroszczyć się o szczupłą sylwetkę i dobre zdrowie. Czas do sklepu po kalafiora :).
Autor:
Dyplomowany dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka, założyciel firmy
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Światowy Dzień Walki z Otyłością

Październik mija pod znakiem celebrowania ważnych i obchodzonych na świecie Światowych dni poświęconych konkretnym dziedzinom medycyny. Celem takich wydarzeń jest zwrócenie uwagi w wymiarze bardziej  międzynarodowym na możliwości przeciwdziałania powstawaniu różnych jednostek chorobowych w naszym organizmie ale także ma za zadanie wskazać,  jak radzić sobie w sytuacjach, kiedy choroba pojawi się w naszym życiu. Dziś nie bylibyśmy sobą, jeśli nie poruszylibyśmy tematu otyłości. A dlaczego? 24 października to Światowy Dzień Walki z Otyłością. Nie ma lepszej daty w kalendarzu, aby pochylić się nad tak ważną tematyką.

Przyjemność z chrupania czyli orzechy!

Pora na przekąskę, a Ty nie wiesz na co się zdecydować? Owoc, warzywo, wafle ryżowe, a może po prostu... orzechy ? Są wprawdzie kaloryczne, jednak nie należy zapominać o ich właściwościach prozdrowotnych. Jeśli będziemy spożywać je z umiarem, to z pewnością nie zaszkodzą naszej diecie a dostarczą naszemu organizmowi cennych witamin i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pozytywnie wpłyną na ochronę naszego serca.
Jakie orzechy wybrać? Wachlarz jest dość szeroki:)

Dieta pudełkowa czyli wady i zalety cateringu dietetycznego

Dieta pudełkowa to jedno z najbardziej popularnych rozwiązań dietetycznych ostatnich lat. Coraz więcej osób próbuje wkroczyć na ścieżkę zdrowego żywienia, wybierając gotowe rozwiązania dostępne na rynku. Jedni chcą jeść bardziej zdrowo, inni potrzebują stracić zbędne kilogramy a jeszcze inni chcą zmienić dotychczasowe nawyki żywieniowe. Od czegoś trzeba zacząć. Jednak czy dieta pudełkowa jest gotową receptą na sukces ? Jak szybko rozwija się rynek firm produkujących diety pudełkowe? Jakie wady i zalety ma catering dietetyczny?

Elżbieta Gmurczyk