Czerwony jak...burak!

"Mój buraku, mój czerwony (...) ;) Czy wszyscy pamiętają z jakiego wiersza Jana Brzechwy pochodzi ten fragment tekstu? Oczywiście z dzieła poety " Na straganie" :) Jestem przekonana, że większość z nas uczyła się tego wierszyka na pamięć w czasach dzieciństwa, ja nawet brałam udział w przedstawieniu ale dana mi była inna rola niż naszego buraczanego przyjaciela :) Ile wiemy o buraku ? Myślę niewiele. Dodatkowo nie przepadamy za nim bo brudzi nam ręce i nie każdy lubi go przygotowywać a to błąd. Dlatego dziś pod lupę bierzemy buraka! :) Ciekawe, czy nasz tytułowy bohater się jeszcze bardziej zaczerwieni, jak napiszemy dziś krótką rozprawę na temat tego poważnego towarzysza ;)


Polecani dietetycy

Burak to jedno ze starszych warzyw jakie przywitaliśmy na świecie. Drzewo genealogiczne tego warzywa sięga minimum 4000 lat i przechodziło od tamtych czasów aż po dziś dzień długą drogę, począwszy od buraka dzikiego do tego tradycyjnego, którego znamy obecnie. Burak pomimo swych krągłych kształtów jest bardzo wskazany w diecie -  w 100 g są jedyne 43 kcal.

Jakie niespodzianki kryje w sobie ta bulwa?

- burak to niezwykłe bogactwo kwasu foliowego i antyoksydantów;
- zawiera także potas, który działa odkwaszająco na organizm a także żelazo, magnez, wapń, fosfor;
- betanina zawarta w burakach chroni przed wolnymi rodnikami, które z kolei przyczyniają się do powstawania nowotworów w naszym ciele;
- antocyjany, których burak ma całkiem sporo, pozytywnie działają na wzrok, zwiększając ostrość widzenia;
- nie wszyscy wiedzą, że burak to dobre źródło błonnika, który pomaga w walce z zaparciami;
- buraki wykazują działanie zasadotwórcze regulując pracę żołądka, poprawiają pracę wątroby;
- burak na ... kaca ;) udowodniono, że buraki są bardzo dobrym naturalnym lekarstwem na zbyt duże spożycie "napojów wyskokowych";
- burak jest doskonały na przeziębienie - wspomaga walkę z wirusami i grypą, dlatego warto o nim pamiętać szczególnie jesienią i zimą;
- burak jest naturalnym medykamentem na poprawę układu krwionośnego; mówi się, że buraki są warzywem, które przyczyniają się do produkcji krwi, co więcej zapobiegają anemii i są zalecane w diecie osób chorych na białaczkę;
- znakomity dla nadciśnieniowców.

Jak widać, burak to skarbnica zdrowia, tylko jeść i wzbogacać swoje ciało w cenne składniki mineralne i doskonałe dla zdrowia komponenty. Trzeba jednak pamiętać, że burak niekoniecznie sprawdzi się w diecie diabetyków. Faktem jest,że surowa postać buraka ma niski indeks glikemiczny, bo na poziomie 30, jednak nie często decydujemy się na taką propozycję, z uwagi na ziemisty smak bulwy. Zdecydowanie częściej spożywamy buraka pieczonego lub ugotowanego a tu już indeks glikemiczny
idzie mocno w górę i zatrzymuje się na poziomie 64.

Jak wkomponować buraki w codzienną dietę?
Możliwości jest wiele np. zupy w tym chłodnik, sałatki, pieczony burak jako dodatek do dania głównego, pesto buraczane, naleśniki,kopytka czy gnocchi buraczane, koktajle, smoothie. Nie można zapominać o burakach konserwowych ale także i o burakach kwaszonych.

Jako porcję zdrowia na II śniadanie lub przekąskę polecamy szklankę soku z buraka. To na prawdę bardzo wdzięczne warzywo, które na stałe powinno zagościć w diecie, przynosząc bardzo pozytywne efekty dla naszego zdrowia. Sama słodycz. Legendy głoszą, że burak był przysmakiem Afrodyty, która czerpała z niego to co najlepsze aby zadbać o swoją urodę i wygląd. Tak więc może i my powinniśmy wzorować się na takiej postawie ze starożytności i w bardzo naturalny sposób polubić się z krągłą, zdrową buraczaną bulwą? :)

A na koniec twórczość własna;)

Burak zdrowie nam przynosi,
więc szybciutko go na osi,
dnia całego przygotować,
by witalność mógł nam gwarantować.
;)
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Warzywa trochę zapomniane czyli smakołyki z poprzedniej epoki

Kapusty, ziemniaki, buraki, kalafiory.. to przecież standardowe warzywa, które codziennie trafiają do naszej kuchni i przygotowujemy z nich pyszne potrawy na rodzinny stół czy też po prostu posiłki do pracy lub do szkoły. A które z warzyw były wykorzystywane kilkadziesiąt lat temu a obecnie pomimo wartości odżywczych nie są tak doceniane przez współczesnych twórców sztuki kulinarnej ? Zajrzyjmy na karty historii aby sprawdzić, które z  warzyw warto na nowo odkryć i wprowadzić do jadłospisu aby nieco zaskoczyć bliskich ale i wzbogacić  w witaminy i mikroelementy nasze menu.

Czas na bób!

Są i tacy, którzy nigdy nie jedli tego pożywnego zielonego warzywa a są i tacy, którzy o nim wcale nie słyszeli. Jakie ma właściwości i dlaczego warto włączyć go do diety a kto powinien uważać i wystrzegać się tego warzywa? Sprawdźmy :) Sezon na bób czas zacząć!:)

Zalety jedzenia malin + przepisy

Sezon na maliny rozpoczęty! Oprócz znakomitych walorów smakowych owoce te zawierają także mnóstwo prozdrowotnych właściwości. W głównej mierze mowa tu o antyoksydantach reprezentowanych przez polifenole, witaminę A, C oraz karotenoidy. Te związki chronią nasz organizm przed wolnymi rodnikami, które w nadmiarze mu szkodzą.

Małgorzata Łyżniak
Poznaj swojego dietetyka - Anna Huma-Nande
Poznaj swojego dietetyka - Anna Huma-Nande