Dieta przed i w ciąży

Żyjemy bardzo szybko, coraz więcej radości i zmartwień zaprząta nasze głowy. Nie zdajemy sobie sprawy, że to tempo, które z każdym dniem wchodzi na coraz wyższe obroty, daje o sobie znać w najmniej oczekiwanym momencie. Jakim? Wtedy kiedy gro z nas pragnie zostać mamami.


Polecani dietetycy

Niestety nie wszystkim to się udaje lub też droga do tego by zostać rodzicem niespodziewanie staje się dość wyboista. Dziś chcemy podpowiedzieć co warto włączyć do diety, kiedy staramy się o dziecko i jak się odżywiać, na co zwracać uwagę, będąc już w stanie błogosławionym. Zatem kilka porad dla przyszłych mam :)

Dieta jest bardzo ważnym elementem dnia codziennego każdego człowieka. Jednak wtedy, gdy zapada decyzja o gotowości zostania rodzicem, niezwykle istotne jest zadbanie o prawidłowe żywienie przyszłej mamy, jak i tej istoty, która urządzi lub też urządziła już sobie własne "m"  w brzuchu swojej rodzicielki. Metraż niewielki ale odpowiednie dostawy wartościowego pożywienia wynagrodzą trudy mieszkania w ciężkich warunkach przez 9 miesięcy ;)

Od czego zacząć?
Dieta płodności... Brzmi intrygująco:) Udowodniono naukowo, że spożywanie niektórych produktów oraz przypisanych im witamin i składników mineralnych zwiększa prawdopodobieństwo zajścia w ciążę. Do
grupy tej należą m.in.:tłuste ryby morskie, awokado, oleje roślinne, które są nieocenionym źródłem NNKT czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zaliczamy do nich popularne omegi :) Warto pomyśleć o owocach morza dla przyszłych rodziców, ponieważ charakteryzują się dość dużą ilością cynku, która pozytywnie wpłynie zarówno na mamę, jak i przyszłego tatę;) Jednak będąc w ciąży ten produkt już odstawiamy na późniejsze czasy. W cynk, który także jest ważny na tym etapie, bogate są np.  pestki dyni, jaja, rośliny strączkowe.


Co jeszcze dorzucamy do koszyka diety płodności?
Zdecydowanie warzywa bogate w witaminy z grupy B - np. szparagi, brukselkę, brokuły czy też szpinak. Witaminy z grupy B cechują także produkty z pełnego ziarna. Znacząca jest u rola witamin B9 i B12,
dlatego ponieważ ich niedobór skutkuje bezpłodnością. Warto także zadbać o odpowiednią ilość żelaza, ale tego, które zawarte jest warzywach i owocach np. w burakach, roślinach strączkowych, orzechach, suszonych morelach. Kwas foliowy? Oczywiście, najlepiej ten z natury. Jest to witamina B9, B11, folacyna. Szukać jej można np. w sałacie, groszku, kalafiorze, soczewicy, ciecierzycy. Nie zapominajmy także o tłustym nabiale.


A o czym warto pamiętać będąc już w ciąży?
- obalamy mit i nie jemy za dwoje, troje, czworo czyli za tyle osób, które wydamy na świat za 9 miesięcy; nadwaga w ciąży sprzyja powikłaniom m.in. takim jak cukrzyca, nadciśnienie;
- rezygnujemy z używek takich jak alkohol czy palenie papierosów a ograniczamy picie napojów z zawartością kofeiny;
- dbamy o zbilansowaną i urozmaiconą dietę;
- pamiętamy o regularności spożywania posiłków;
- w diecie kobiet ciężarnych niezwykle ważne jest miejsce dla suplementacji kwasem foliowym;
- dieta powinna być bogata w produkty pełnoziarniste, białko pochodzące z różnych źródeł, nabiał i produkty mleczne; ważne są węglowodany z dobrych źródeł;
- warzywa i owoce w ciągu dnia - bez tego nie będzie zdrowo - zaleca się 500 g warzyw i 400 g owoców dziennie;
- tłuste ryby morskie - tu należy uważać na gatunki, które przewodzą metale ciężkie i z nich całkowicie zrezygnować;
- nawodnienie organizmu - 2-2,5 litra dziennie płynów;
- tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych;
- na poranne nudności może pomóc imbir a na zgagę ograniczenie spożycia cytrusów i warzyw, które mogą przyczynić się do powstawania wzdęć - por, cebula; warto wyeliminować ostre przyprawy a zaleca się remedium w postaci lekkiego kislu z siemienia lnianego;
- w ciąży rośnie zapotrzebowanie na jod, jednak u kobiet, gdzie pojawiają się obrzęki sól jest zdecydowanie odradzana i trzeba ją zastąpić naturalnymi przyprawami i ziołami.



Drogie obecne i przyszłe Mamy! :)
Dbajcie o siebie i swoje pociechy poprzez zdrową dietę przed ciążą, w ciąży i po ciąży;)
To najlepsza recepta na zdrowie! :)


Źródło obrazu: Terri Cnudde z Pixabay

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Nieodłączny element diety - awocado

Gruszka smaczliwka? To inna nazwa popularnego awokado. Czy jest to owoc czy jednak warzywo? Nie jest słodkie ani aromatyczne jak większość owoców, a jednak jest owocem :).

Kto powinien stosować dietę bezglutenową?

W ciągu ostatnich kilku lat zapanowała moda na wykluczanie z diety produktów zawierających gluten, obwiniając go za szereg problemów zdrowotnych, między innymi dolegliwości trawiennych, chorób sercowo-naczyniowych, schorzeń autoimmunologicznych, a nawet nadwagi i otyłości.

Co kryją w sobie grzyby?

Odznaczają się niepodważalnymi walorami smakowymi jednak ich osławiona ciężkostrawność i domniemane zanieczyszczenie odstręcza wielu od ich spożycia, czy słusznie? W sezonie na grzyby warto poznać kilka faktów dotyczących ich wartości odżywczej.

Elżbieta Gmurczyk
Zdrowe przekąski podczas home office
Zdrowe przekąski podczas home office