5 powodów, dla których warto jeść owies

Osoby, które regularnie sięgają po owies dbają o prawidłową pracę swojego przewodu pokarmowego. Owies jest bardzo ważnym źródłem błonnika pokarmowego w naszej diecie, a zwłaszcza jego rozpuszczalnej frakcji.



Polecani dietetycy

1.Cecha ta wyróżnia też owies spośród innych zbóż. Błonnik pokarmowy rozpuszczalny wpływa na prawidłową pracę przewodu pokarmowego, ułatwiając wypróżnienia. Powoduje także wychwytywanie toksycznych związków pokarmowych i zapobiega ich wchłanianiu w jelitach.

2. Dieta zawierająca owies sprzyja profilaktyce i leczeniu cukrzycy. Dzieje się tak zarówno dlatego, że sam owies, w porównaniu z innymi zbożami zawiera bardzo małe ilości cukrów prostych, jak i ze względu na występujące w owsie beta-glukany, będące frakcją wspomnianego wyżej rozpuszczalnego błonnika pokarmowego. Związki te przyczyniają się do zmniejszenia stężenia glukozy we krwi po posiłku.

3. Owies powinien być nieodłącznym elementem diety osób dbających o zdrowie swojego serca i układu krążenia. Obecne w owsie beta-glukany powodują zmniejszenie stężenia cholesterolu, wiążą kwasy żółciowe, zwiększają wydalanie tłuszczu z organizmu. Dzięki innym swoim właściwościom owies sprzyja również obniżeniu cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL (tzw. złego cholesterolu) we krwi.

4. Owies zawiera w swoim składzie liczne związki o silnym charakterze przeciwutleniającym, np. flawonoidy, witamina E. Przeciwutleniacze są niezwykle istotnymi związkami w naszej codziennej diecie ponieważ przeciwdziałają destrukcyjnemu wspływowi wolnych rodników na nasz organizm. Nadmiar wolnych rodników w organizmie powoduje powstawanie chorób serca, nowotworów, a nawet przyspieszone starzenie się organizmu. Walka z wolnymi rodnikami jest dziś szczególnie ważna gdyż poprzez m.in. zanieczyszczenie środowiska, stres, nieprawidłową dietę, sięganie po używki i inne, cywilizacyjne efekty równowaga pomiędzy powstającymi w organizmie wolnymi rodnikami, a przeciwutleniaczami dostarczanymi z dietą bywa mocno zachwiana.

5. Owies jest szczególnie dobrym źródłem tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) wśród zbóż. Tłuszcze te należą do związków, które muszą być dostarczone do organizmu z pożywieniem gdyż organizm nie jest w stanie wytworzyć ich sam natomiast są konieczne do rozwoju młodego organizmu oraz utrzymania prawidłowego stanu zdrowia. Ich niedobór w diecie może również skutkować pogorszeniem i chorobami skóry takimi jak np. łupież.

Autor:
Dyplomowany dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Co jeść na śniadanie, gdy od rana mamy mało czasu? :)

Posiłki muszą być spożywane regularnie, począwszy od zdrowego, pełnowartościowego śniadania, aby zapewnić organizmowi materiał do pracy na cały dzień, nie powodując zbędnego odkładania tkanki tłuszczowej w naszym ciele. Jak powinno wyglądać śniadanie i co zrobić, kiedy rano nie mamy wystarczająco dużo czasu na przygotowanie zdrowego posiłku?

Jak nie przytyć na wakacjach?

Wakacje to jak wiadomo ... czas wypoczynku, lenistwa i beztroskiego relaksu... I nieważne gdzie.. czy nad morzem, w górach czy na Mazurach. W Polsce czy za granicą. Ważne, że poznajemy nowe miejsca, ale także chcemy poznawać nowe smaki, niekoniecznie odmawiając sobie szeregu przyjemności :) Wszak nie po to są wakacje, urlopy i inne wyjazdy, by drastycznie realizować roczne plany dietetyczne. Zabrzmiało, jak zamknięcie miesiąca w firmie księgowej ;) Ale do rzeczy:) Jak pomóc sobie i zabezpieczyć się przed zbędnymi kilogramami po wakacjach? Poniżej "kodeks etyczny przetrwania wakacji bez zbędnych kilogramów":) Odpowiedź jest jedna - rozsądek a szczegóły poniżej:)

Jak nie marnować jedzenia podczas świąt?

Przed nami czas przygotowań do Świąt Wielkiej Nocy. Jednym ze stałych elementów jest oczywiście planowanie menu na ten wyjątkowy czas. Przeliczamy, szacujemy, sporządzamy listę zakupów a potem już tylko wizyta w sklepie i pichcenie w kuchni.

Anna Kowalczyk