Czego nie powinni jeść cukrzycy?

Prawidłowo skomponowana dieta jest niezbędnym elementem leczenia cukrzycy. Chroni nie tylko przed wahaniami glukozy we krwi, ale zmniejsza również ryzyko występowania groźnych przewlekłych powikłań cukrzycy, m.in. retinopatii, nefropatii czy zespołu stopy cukrzycowej.



Polecani dietetycy

Ogólnie rzecz biorąc, dieta w cukrzycy opiera się na zasadach zdrowego żywienia, które są kierowane również dla zdrowych osób. Dodatkowo jednak należy zwracać szczególną uwagę na rodzaj i ilość spożywanych węglowodanów.

Według najnowszych zaleceń Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, węglowodany ogółem powinny stanowić około 45% wartości energetycznej diety. Źródłem węglowodanów w diecie cukrzyka powinny być pełnoziarniste produkty zbożowe czyli pieczywo z pełnego przemiału, ryż brązowy, makarony razowe oraz kasze, szczególnie gruboziarniste. Produkty te zawierają niższy indeks glikemiczny co oznacza, że nie powodują nagłych skoków glukozy we krwi.

Należy natomiast wykluczyć lub przynajmniej ograniczyć spożycie cukrów prostych, których źródłem są: słodycze, ciasta, pieczywo cukiernicze, dżemy, marmolady, powidła, słodkie napoje, a także miód.

Dodatkowo należy ograniczyć spożycie owoców do około dwóch porcji dziennie, również ze względu na dużą zawartość fruktozy czyli cukru prostego.

Cukrzycy powinni również stronić od alkoholu, gdyż ogranicza on uwalnianie glukozy z wątroby, a to może doprowadzić do niebezpiecznego spadku glukozy we krwi.
Pomimo ogólnych zaleceń żywieniowych, którymi powinni kierować się cukrzycy, najlepsze efekty terapeutyczne przynosi dieta indywidulanie dostosowana do danego pacjenta. Dietetyk uwzględnia wówczas parametry, takie jak: wiek, płeć, tryb życia, aktywność fizyczną, sposób leczenia cukrzycy, choroby współistniejące, a także preferencje kulinarne. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że pacjent wdroży w życie właściwy sposób żywienia i zminimalizuje ryzyko rozwoju powikłań cukrzycowych.
Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Coś ciepłego na zimne dni :)

Zrobiło się zimno. Nam też jest zimno i potrwa to chwilę zanim się przyzwyczaimy do panujących aktualnie temperatur. W związku z tym większości z nas chce się bardziej jeść. Związane jest to z tym, ze po posiłku ogarnia nas błogie uczucie ciepła . Jak to jest z tym jedzeniem w chłodne dni?

A po lecie ? Odchudzanie :)

Wakacje się skończyły, ale części z nas została po nich niezbyt miła pamiątka w postaci "wystającego brzuszka" i większej masy ciała. Czas zabrać się do pracy i pozbyć tego co zbędne. Warto pamiętać, że, aby dieta była skuteczna musi być odpowiednio DOPASOWANA do naszych parametrów, potrzeb oraz trybu życia. I koniecznie SMACZNA:), dlatego dobrze jest skorzystać z pomocy fachowca, czyli dietetyka. Oto moja propozycja:

Czy napój energetyczny rzeczywiście dodaje energii?

Na co dzień żyjemy bardzo szybko, może aż za szybko. Wpadliśmy w gonitwę, której rytm narzuca wartki prąd codzienności. Praca zawodowa, w której wymagający szef tylko czeka na nasze potknięcie, w domu lista zadań, która nie ma końca, kontra brak czasu na wypoczynek i relax, który pomógłby odnaleźć równowagę. Zatem. jak radzą sobie ludzie, biorący udział w tej życiowej sztafecie. aby przetrwać i wyrażając się kolokwialnie " ogarnąć" tę szarość życia codziennego? Odpowiedzi nie trzeba daleko szukać - coraz częściej sięgamy po popularnie nazywane energetyki. Czym są i jak działają na organizm? Czy faktycznie wspomagają czy są obciążeniem dla naszego ciała?

Małgorzata Łyżniak
Co zdrowego ma dla nas Pani Jesień? Rokitnik!
Co zdrowego ma dla nas Pani Jesień? Rokitnik!