Owocowy zawrót głowy

Zdrowe, kolorowe, soczyste owoce pachnące słońcem, latem, dobrym, wakacyjnym nastrojem :) Korzystajmy z takich dobrodziejstw, póki sezon w pełni:) Nie ma lepszego okresu, by dostarczyć sobie zdrowe, dobre, witaminowe kalorie z natury :) Pamiętajmy o różnorodności i odpowiednim zbilansowaniu a nasze ciało i dusza trafią do owocowego raju;) A jak trafić na właściwy tor? :)



Polecani dietetycy

 
Truskawkowe królestwo
To ostatnie dni aby skorzystać z cudownych właściwości świeżych truskawek. Owoce te w 100 g zawierają 82 mg witaminy C. Taka porcja zaspokaja dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na kwas askorbinowy, który wpływa pozytywnie na układ krwionośny, chroni m.in. przed chorobami nowotworowymi, osteoporozą, depresją.Wzmacnia odporność, skraca czas choroby, przyspiesza gojenie ran, chroni dziąsła i uzębienie. W truskawkach kryje się także witamina A chroniąca nasz wzrok i poprawiająca stan skóry. Spożywając truskawki dodatkowo dostarczamy sobie witaminę B6, E i K.
 
W malinowym chruśniaku
W malinowym chruśniaku kryją się aromatyczne owoce z rodziny pestkowców mające różowatą barwę. Podobnie, jak truskawki są dobrym, choć mniejszym źródłem witaminy C a także E, B1, B2, B6. Maliny są często wykorzystywane jako naturalny sposób na przeziębienie, obniżają temperaturę poprzez oddziaływanie na gruczoły potowe. Syropy z malin lub napary także z liści tego owocu są często podawane przy leczeniu chorób bakteryjnych i wirusowych a także sprawdzają się w schorzeniach żołądkowo-jelitowych, mogą przyczynić się do zniwelowania bólu miesiączkowego czy mdłości i towarzyszących dolegliwości w okresie ciąży. Latem jedzmy świeże owoce a na zimę przygotujmy naturalne soki malinowe do herbaty i syropy na grypowe niedyspozycje.
 
Czereśnie wygrzane słońcem

Czereśni odmian wiele i podobnie jest z zwartością witamin w tych owocach. Witamina C, A, grupa B także jest aktywna w składzie czereśni. Są one naturalnym energetykiem, więc spożywając je dostarczamy sobie dodatkową siłę i witalność :) Co więcej, w przypadku problemów z wątrobą czy przemianą materii, czereśnie mogą wspomóc proces regeneracyjno - naprawczy, więc warto po nie sięgnąć. Pamiętajmy tylko, że w tym przypadku kaloryczność jest zdecydowanie większa niż w truskawkach czy malinach, więc należy zaplanować odpowiednią ilość czereśniowej przyjemności w letnim menu :)
 
Jagodowy bór czyli na jagody
Sezon na jagody nie jest długi, więc w lipcu warto poszukiwać na lokalnych straganach kobiałek wypełnionych tymi owocami. Są źródłem witaminy C,A,B, PP. Dzięki swoim właściwościom mogą przyczynić się do zapobiegania nowotworom m.in. piersi, wątroby, jednak przede wszystkim słyną z szerokiego dobrodziejstwa dla jednego ze zmysłów - wzroku. Poprawiają widzenie, pomagają odciążyć wzrok po wielogodzinnej biurowej pracy przy komputerze, są wykorzystywane w leczeniu schorzeń siatkówki i mają bardzo szerokie zastosowanie w suplementach i preparatach okulistycznych.
 
Porzeczkowy szlak witaminy C
Czarna porzeczka przoduje w zawartości witaminy C na wakacyjnej mapie letnich owoców. Spożycie 100 g porzeczek pokrywa ponad dwukrotność dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Smak nieco kwaskowy niekoniecznie może przypaść wszystkim do gustu ale chcąc zadbać o własne zdrowie, powinniśmy pokusić się o spróbowanie tego witaminowego cudu. Porzeczki działają także przeciwzakrzepowo, przeciwzapalnie, zmniejszają poziom złego cholesterolu we krwi, a także obniżają poziom cukru.
Chcesz być zdrowy? Jedz porzeczki! :)
 
Dla kontrastu
Dla kontrastu - arbuz - zielona z zewnątrz, a w środku czerwona, duża okrągła kula, naszprycowana małymi czarnymi pestkami:) Witamin za wiele nie ma, ale niewątpliwie jest symbolem lata:) Działa moczopędnie z uwagi na dużą zawartość wody, a także wykazuje właściwości antynowotworowe i hamuje proces starzenia.
Nie zapomnijmy zatem o tak wspaniałym deserze na upalne popołudnia :)
 
Owocowego dnia! :))
 

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Musztarda - niedoceniony dodatek do diety?

Musztarda jest produktem wytwarzanym na bazie gorczycy i octu lub moszczu winnego, często z dodatkiem innych przypraw na przykład kurkumy. W Polskiej kuchni zazwyczaj wykorzystywana do nadawania bardziej wyrazistego smaku potrawom mięsnym, sałatkom czy po prostu kanapkom.

Jak przetrwać upały ze zdrową dietą?

Od kilkunastu dni dosłownie rozpuszczamy się grzejąc się w promieniach czerwcowego słońca. Pamiętajmy, że takie upały mogą być także niebezpieczne dla zdrowia. Przy takiej temperaturze nie chce nam się gotować i tworzyć złożonych kompozycji, które będziemy spożywać w ciągu dnia. Dlatego  podpowiadamy, z jakich szybkich rozwiązań można skorzystać, by zdrowo zjeść w tak gorące, upalne wręcz letnie dni.

Czy warto spożywać sery pleśniowe?

Majówka za nami, pierwsze grillowanie kiełbas, kaszanek, mięs i ryb pomimo chłodnej aury mamy już za sobą, tak więc czas na kontynuację przyjęć i wspólne ucztowanie. Jedną z bardziej popularnych przekąsek na organizowanych przez nas domówkach czy też garden party są sery pleśniowe. Często podawane w towarzystwie winogron, stanowią idealny dodatek do kieliszka wina. Jednak czy są wartościowe? Czy powinny znaleźć się w naszej diecie? Sprawdźmy jakie sery są najbardziej popularne i czy mogą pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie i szczupłą sylwetkę.

Małgorzata Łyżniak
Poznaj swojego dietetyka - wywiad z Małgorzatą Łyżniak
Poznaj swojego dietetyka - wywiad z Małgorzatą Łyżniak