Właściwości witaminy D

Od kilku lat witamina D jest w centrum uwagi środowiska medycznego, ze względu na liczne niedobory tej witaminy sięgające nawet 90 % naszego społeczeństwa. Szczególnie narażone na jej niedobory są dzieci, osoby w wieku podeszłym, pacjenci borykający się z m.in. z otyłością i zaburzeniami wchłaniania, a także osoby mieszkające w miejscach o małym natężeniu promieniowania słonecznego, czy też spędzające większość czasu w zamkniętych pomieszczeniach.



Polecani dietetycy

Skąd czerpać witaminę D?

Witaminę D możemy czerpać ze źródeł pokarmowych oraz z jej syntezy skórnej. W pokarmach witamina D występuje w formie ergokalcyferolu (witamina D2) oraz cholekalcyferolu (witamina D3). Pierwszą wspomnianą postać tej witaminy znajdziemy w produktach pochodzenia roślinnego, takich jak: drożdże czy grzyby. Druga postać jest obecna w produktach zwierzęcych: rybach, jajach i w mniejszym stopniu w produktach mlecznych.

Niestety same źródła pokarmowe są niewystarczające do realizacji normy zapotrzebowania na witaminę D. Zdecydowanie więcej tej witaminy uzyskamy z syntezy skórnej zachodzącej pod wpływem działania promieni słonecznych. Efektywność tego procesu możemy zapewnić wystawiając minimum 18% powierzchni ciała na słońce, każdego dnia przez około 20-30 minut. U osób z bardzo jasną karnacją odpowiednia ilość witaminy D powstanie już po 15-minutowej ekspozycji na słońce. Niestety, w Polsce na syntezę skórną tej witaminy możemy liczyć tylko od kwietnia do września, zakładając, że nie będziemy stosować żadnych kremów z filtrem przeciwsłonecznym.

A dlaczego witamina D jest tak ważna dla naszego organizmu?

Większość osób na pewno wskazałaby na jej niezbędną rolę w prawidłowej mineralizacji kości. To prawda, witamina D jest potrzebna m.in. do prawidłowego wchłania wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego. Jej niedobór u osób dorosłych prowadzi do rozwoju osteoporozy, a u dzieci natomiast do rozwoju krzywicy. Nie jest to jednak jedyna rola witaminy D w organizmie. Ma również udowodnione działania neuroprotekcyjne. Wspomaga na przykład funkcje poznawcze u osób z demencją. Niedobór witaminy D wiąże się z większym ryzykiem rozwoju choroby Alzheimera oraz stwardnienia rozsianego.


Prawdopodobnie wpływa również na nastrój i niweluje stany depresyjne. Działa przeciwnowotworowo, gdyż hamuje namnażanie się komórek rakowych. Dodatkowo posiada właściwości immunomodulujące, wygasza reakcje zapalne, co może chronić przed rozwojem chorób autoimmunologicznych takich jak: reumatoidalne zapalenie stawów, nieswoiste zapalenia jelit, czy cukrzyca typu 1.
Biorąc pod uwagę liczne prozdrowotne właściwości witaminy D oraz problem z jej wystarczającą podażą można również rozważyć suplementację tej witaminy szczególnie w okresie jesienno-zimowym. W tej kwestii należy jednak skonsultować się z lekarzem, który dobierze odpowiednią dawkę i preparat.

Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak przetrwać upały ze zdrową dietą?

Od kilkunastu dni dosłownie rozpuszczamy się grzejąc się w promieniach czerwcowego słońca. Pamiętajmy, że takie upały mogą być także niebezpieczne dla zdrowia. Przy takiej temperaturze nie chce nam się gotować i tworzyć złożonych kompozycji, które będziemy spożywać w ciągu dnia. Dlatego  podpowiadamy, z jakich szybkich rozwiązań można skorzystać, by zdrowo zjeść w tak gorące, upalne wręcz letnie dni.

Mleka roślinne - czy warto je spożywać?

Najczęściej spożywanym rodzajem mleka w codziennej diecie przede wszystkim dzieci, ale także i dorosłych jest oczywiście mleko krowie. Zdecydowanie rzadziej do jadłospisu wprowadzane jest mleko także zwierzęce -  kozie, które ma wiele walorów zdrowotnych ale trzeba pamiętać, że odznacza się także charakterystycznym zapachem i smakiem.

Koszmar dzieciństwa - szpinak :)

Zielony, papkowaty, bez smaku.... tak z pewnością kojarzy się nam szpinak, kiedy sięgniemy pamięcią do czasów przedszkolnych ;) Ale czy faktycznie takie wspomnienie powinno  ciągnąć  się za nami w nieskończoność ? Nie zgadzamy się na to, dlatego czas na nowe otwarcie - szpinak w smacznej, zdrowej, wartościowej odsłonie. Zaczynamy! :

Małgorzata Łyżniak
Jak nie przytyć na wakacjach?
Jak nie przytyć na wakacjach?