Właściwości witaminy D

Od kilku lat witamina D jest w centrum uwagi środowiska medycznego, ze względu na liczne niedobory tej witaminy sięgające nawet 90 % naszego społeczeństwa. Szczególnie narażone na jej niedobory są dzieci, osoby w wieku podeszłym, pacjenci borykający się z m.in. z otyłością i zaburzeniami wchłaniania, a także osoby mieszkające w miejscach o małym natężeniu promieniowania słonecznego, czy też spędzające większość czasu w zamkniętych pomieszczeniach.



Polecani dietetycy

Skąd czerpać witaminę D?

Witaminę D możemy czerpać ze źródeł pokarmowych oraz z jej syntezy skórnej. W pokarmach witamina D występuje w formie ergokalcyferolu (witamina D2) oraz cholekalcyferolu (witamina D3). Pierwszą wspomnianą postać tej witaminy znajdziemy w produktach pochodzenia roślinnego, takich jak: drożdże czy grzyby. Druga postać jest obecna w produktach zwierzęcych: rybach, jajach i w mniejszym stopniu w produktach mlecznych.

Niestety same źródła pokarmowe są niewystarczające do realizacji normy zapotrzebowania na witaminę D. Zdecydowanie więcej tej witaminy uzyskamy z syntezy skórnej zachodzącej pod wpływem działania promieni słonecznych. Efektywność tego procesu możemy zapewnić wystawiając minimum 18% powierzchni ciała na słońce, każdego dnia przez około 20-30 minut. U osób z bardzo jasną karnacją odpowiednia ilość witaminy D powstanie już po 15-minutowej ekspozycji na słońce. Niestety, w Polsce na syntezę skórną tej witaminy możemy liczyć tylko od kwietnia do września, zakładając, że nie będziemy stosować żadnych kremów z filtrem przeciwsłonecznym.

A dlaczego witamina D jest tak ważna dla naszego organizmu?

Większość osób na pewno wskazałaby na jej niezbędną rolę w prawidłowej mineralizacji kości. To prawda, witamina D jest potrzebna m.in. do prawidłowego wchłania wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego. Jej niedobór u osób dorosłych prowadzi do rozwoju osteoporozy, a u dzieci natomiast do rozwoju krzywicy. Nie jest to jednak jedyna rola witaminy D w organizmie. Ma również udowodnione działania neuroprotekcyjne. Wspomaga na przykład funkcje poznawcze u osób z demencją. Niedobór witaminy D wiąże się z większym ryzykiem rozwoju choroby Alzheimera oraz stwardnienia rozsianego.


Prawdopodobnie wpływa również na nastrój i niweluje stany depresyjne. Działa przeciwnowotworowo, gdyż hamuje namnażanie się komórek rakowych. Dodatkowo posiada właściwości immunomodulujące, wygasza reakcje zapalne, co może chronić przed rozwojem chorób autoimmunologicznych takich jak: reumatoidalne zapalenie stawów, nieswoiste zapalenia jelit, czy cukrzyca typu 1.
Biorąc pod uwagę liczne prozdrowotne właściwości witaminy D oraz problem z jej wystarczającą podażą można również rozważyć suplementację tej witaminy szczególnie w okresie jesienno-zimowym. W tej kwestii należy jednak skonsultować się z lekarzem, który dobierze odpowiednią dawkę i preparat.

Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Co wchodzi w skład majowego trio?

Maj... z czym Wam się kojarzy ten miesiąc? Co pysznego można zjeść w maju .. a czekamy na to cały rok? :) Podpowiem Wam: rabarbar, truskawki i botwinę :) To jest właśnie smak maja, wprowadzający nas powoli w sezon letni. Dużo pyszności można przygotować z tych składników, pytanie jakie właściwości korzystnie wpływające na nasze zdrowie mają te dobrodziejstwa? Zatem sprawdzam!:)

Zdrowe koktajle z owoców sezonowych - przepisy

W sezonie letnim sady i ogrody dostarczają nam mnóstwo pysznych owoców, z których możemy przygotować smaczne koktajle – są one źródłem sił witalnych i orzeźwienia w upalne dni. Koktajle doskonale sprawdzą się również w roli pełnowartościowych dietetycznych przekąsek. Oto dwa proste przepisy!

Różowe z rynku - ale czy z natury? :)

 W gastronomii co roku pojawiają się nowe trendy, nowe odsłony produktów dobrze nam znanych jednak zamknięte w ... zupełnie innym kolorze:) Dziś przyjrzymy się modnej ostatnio barwie różowej :) W końcu mamy środek lata a róż kojarzy się z radością i uśmiechem, więc czas sprawdzić, co zaskakującego przygotował dla nas rynek kulinarny:)

Małgorzata Łyżniak
Zdrowe przekąski podczas home office
Zdrowe przekąski podczas home office