Która kasza jest dla Ciebie?

Kipi kasza, kipi groch ...  I jak było dalej? ;) No właśnie - lata już nie te, ale jakby sięgnąć pamięcią do dzieciństwa to zdecydowanie można potwierdzić, iż właśnie takie słowa rymowanki zwykło się mawiać w rytm odbijającej się piłki. Ale dziś skoncentrujmy się zdecydowanie na kaszach. Zdrowe, smaczne, różnorodne... drobne, grube, o bardzo szerokim zastosowaniu od zup, przez dania główne aż po desery. Mają one wiele właściwości odżywczych, dlatego powinny być stałym elementem w naszym jadłospisie. Która kasza dla kogo będzie najbardziej odpowiednia - oto jest pytanie. Poddajmy to wyjątkowe ziarno krótkiej analizie. Ale zanim to - proponuję kilka słów wprowadzenia.


Polecani dietetycy

Kasze były znane na całym świecie od wieków. W czasach średniowiecza osoby, które zajmowały się produkcją i sprzedażą tego ziarna nazywano krupierami. Kasza była bardzo często spożywanym posiłkiem w domach biednych, ale także arystokracja nie odmawiała sobie takiego przysmaku z bardziej luksusowymi dodatkami. Jednak w XX wieku niestety została wyparta z menu przez tradycyjne ziemniaki zwane regionalnie pyrami. Na całe szczęście dziś znów ten przysmak przeżywa swoje odrodzenie zarówno zajmując główne miejsce w diecie domowej, jak i w menu restauracyjnym. Trzeba pamiętać, że im kasza mniej oczyszczona i mniej rozdrobnione ziarno tym ma więcej cennych składników odżywczych. Zatem po jakie kasze sięgać?
 

Gryczana - to jedna z najzdrowszych kasz zawierająca duże ilości kwasu foliowego, potasu, fosforu ale także wysokowartościowego białka, którego nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć. Co ważne, nie zawiera glutenu, więc jest zdrowa i bezpieczna także dla osób, które borykają się z celiakią. Najczęściej spożywana i najbardziej dostępna jest ta palona, zdecydowanie rzadziej można dostać krakowską - delikatniejszą w smaku, niepaloną. Kasza gryczana jest wskazana dla osób dbających o szczupłą sylwetkę, mających problem z nadciśnieniem, prawidłową pracą jelit. Poza tym jest gatunkiem, który nie zakwasza organizmu w porównaniu do innych rodzajów kasz. Najczęściej podaje się ją jako dodatek do mięsa ale można ją także nafaszerować wegetariańskie gołąbki lub przygotować w smaku wyjątkowe kotlety z dodatkiem białego sera.
 

Jaglana
jest wyrabiana z łuskanego ziarna prosa, nie zawiera glutenu i jest zdecydowanie bardzo wskazana dla osób z alergią. Poza tym jest bogata w białko oraz witaminy z grupy B. Lekkostrawna, ma działanie antywirusowe, dlatego poleca się jej spożywanie w okresie przeziębienia i obniżonej odporności. Pomoże także w utrzymaniu odpowiedniej kondycji włosów i paznokci a także będzie chronić nasze stawy. Może być spożywana na słodko ale także w postaci tradycyjnej jaglanki z dodatkiem mleka, owoców i bakalii. Mniam :))
 

Jęczmienna - ta z kolei króluje na polskim rynku zajmując około 70% produkcji i jest wyrabiana z ziarna jęczmienia. Biorąc pod uwagę kryterium rozdrobnienia, kasze jęczmienne dzielimy na perłową, łamaną i pęczak. Jest bogata w witaminę PP i błonnik, dzięki czemu zapobiega zaparciom, obniża poziom cholesterolu, a także jest dobrodziejstwem dla naszej cery. Jej spożywanie wpływa na nasz organizm przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, przeciwnowotworowo. Najczęściej kasza jęczmienna ma zastosowanie w staropolskim krupniku, jest dodatkiem do mięs, ale sporządzamy z niej także przepyszne kaszotto z dodatkiem białego wina, grzybów i zielonej natki pietruszki.
 

Manna
- typowo pszeniczna, lekkostrawna nazywana z uwagi na swoją drobnoziarnistość grysikiem :) Nie jest bogata w błonnik, ale ma spore ilości jodu. Jest zalecana do spożywania przy schorzeniach nerek, trzustki, wątroby i układu pokarmowego. Podawana dzieciom jako deser z dodatkiem soku malinowego, ale także ma zastosowanie w wytrawnej kuchni - zupy mleczne, dodatek do rosołu zamiast makaronu.
 

Kuskus - wytwarzany z pszenicy durum. Jest to kasza lekkostrawna, bardzo szybka w przygotowaniu, bogata w węglowodany i białko. Zalecana w diecie kobiet ciężarnych, starszych a także dzieci. Bywa dodatkiem obiadowym, jak i deserowym. Z pewnością doda energii naszemu organizmowi i nie podrażni układu pokarmowego.
 
Czy wiedziałeś, że:

* kasza gryczana wpływa bardzo pozytywnie na popęd seksualny u mężczyzn,  więc jest wskazana dla tych Panów, którzy prowadzą dość intensywne życie erotyczne;
* kasza jaglana skutecznie usuwa śluz z naszego organizmu, jest idealna w walce z kaszlem i katarem;
* kasza kuskus w niektórych kulturach jest uznawana za symbol szczęścia i bogactwa;
 
Reasumując -  kasze to samo zdrowie. Włączajmy je do naszej diety, szczególnie teraz, kiedy przed nami czas jesiennych,chłodniejszych dni. Kasze rozgrzewają, dają energię i są wdzięcznym materiałem do pracy w kuchni zarówno tej słodkiej - deserowej jak i wytrawnej.
 
Zatem smacznego kaszotta w różnorodnej odsłonie ! :)
 
I ostanie przesłanie na dzisiaj...
 
Nie pozwólmy sobie w kaszę dmuchaćpixa!!! :))))

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Dlaczego mamy problem ze zmianą nawyków żywieniowych?

W ostatnich latach zdrowy styl życia jest preferowany społecznie. Przekazy zdrowotne w mediach upowszechniają wiedzę i pozytywne postawy w stosunku do zdrowia. Racjonalne odżywianie jest podstawową kategorią zachowań zdrowotnych, ale pomimo akceptowania jego znaczenia, ciężko jest podjąć działania w tym kierunku, czyli „z jednej strony chcę czegoś, ale z drugiej strony nic w tym kierunku nie robię a w sumie to może samo się zrobi”.

Jakie ryby warto jeść?

"Na ryby - w kaździuteńki wolny dzień, na ryby - nad leniwą rzeczkę w cień (...)" to słowa słynnej piosenki z repertuaru Kabaretu Starszych Panów :) Ale czy utwór ten doskonale nie wpisuje się w wakacyjne wędkowanie i spędzanie wolnego czasu na łonie natury? :) Oczywiście, że tak.  Wielu z nas lubi odpoczywać przy jednym z najspokojniejszych i jednocześnie wymagających dużo cierpliwości hobby, jakim jest połów ryb. Jezioro, cisza, spokój, wędka i my ;)
Złowienie ryby to pół sukcesu, drugie pół stanowi jej sprawienie:) Dla niektórych to wyzwanie a dla niektórych codzienność:) Dowiedzmy się jednak, jakie okazy korzystnie wpływające na nasze zdrowie można złowić w najlepszej porze roku, czyli latem :)

Co to jest ten błonnik? :)

Błonnik... mówi się, że odgrywa ważną rolę w procesach zachodzących w naszym organizmie, ale mało kto informuje nas, co dokładnie błonnikiem się nazywa i gdzie go możemy znaleźć, aby faktycznie mógł wspomagać wszystkie wewnętrzne funkcje w naszym ciele. Dziś przybliżymy ten temat, ponieważ z błonnikiem warto się zaprzyjaźniać a wszystko to w trosce o nasze zdrowie :)

Anna Huma - Nande