Co zdrowego ma dla nas Pani Jesień? Rokitnik!

Rokitnik to owoc późnego lata i wczesnej jesieni, choć jego owoce można zbierać jeszcze w okresie zimy. Jednak czy ktoś o nim słyszał? Idealnie przypomina swą intensywnie pomarańczową barwą o kolorach aktualnej pory roku, którą mamy za oknem:) A z czego słynie i jak może pozytywnie oddziaływać na nasz organizm, szczególnie przy nieco chłodniejszej aurze na zewnątrz? Poznajmy tajniki zagadkowego rokitnika.


Polecani dietetycy

Rokitnik to pestkowiec o kulistym kształcie, którego waga owocu nie przekracza jednego grama. Ma intensywnie pomarańczową barwę i kwaskowaty smak. Występuje w wielu krajach azjatyckich i europejskich. W Polsce rokitnik można spotkać nad wybrzeżem Bałtyku, gdzie obrasta wydmy i klify, tworząc gęste zarośla. W Pieninach także można natknąć się na dzikie odmiany tej rośliny.Trzeba jednak pamiętać, że rokitnik w Polsce jest pod ochroną i legalnie można go zbierać tylko tam, gdzie znajdują się do tego specjalnie  przeznaczone uprawy.
 

Metryczka rokitnika nazywanego także złotem Syberii, koralowcem, rosyjskim ananasem a także cierniem morskim
Rokitnik podobno kryje w sobie około 190 właściwości dobroczynnie oddziałujących na nasze zdrowie.14 witamin, 11 mikroelementów, 18 aminokwasów, 36 flawonoidów i wiele innych substancji, które pozytywnie wpływają na nasze ciało, kondycję organizmu i samopoczucie.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż owoc rokitnika jest przeogromną skarbnicą witaminy C. Jej zawartość uzależniona jest od miejsca występowania tej rośliny. Rokitnik występujący nad morzem zawiera w sobie nawet do 250 mg witaminy C w 100 g. A dla porównania te same owoce porastające rejony środkowej Europy mogą zawierać od 400 do nawet 1100 mg witaminy C w 100 g. Dlatego aby wzmocnić swoją odporność i uchronić się przed przeziębieniem i grypą, warto szczególnie w okresie jesienno-zimowym zadbać o to aby w naszym menu pojawiały się tak bogate w witaminę C owoce. Rokitnik nie zawiera enzymu rozkładającego skład askorbinowy, dlatego też witamina C zawarta w tych pomarańczowych kuleczkach jest niezwykle trwała. Poza tym rokitnik zawiera w sobie witaminy A,C,D, E, K, P oraz te z grupy B a także potas, żelazo, fosfor, mangan, bor, wapń.
 

Właściwości zdrowotne rokitnika
- poprawia krążenie;
- hamuje powstawanie złego cholesterolu;
- obniża ciśnienie krwi;
- zwalcza wolne rodniki;
- działa przeciwbólowo, przeciwgorączkowo i przeciwzapalnie;
- chroni układ pokarmowy, działa dobroczynnie również w chorobach żołądka i dwunastnicy;
- pomaga w gojeniu się ran;
- wykorzystywany jest także w leczeniu chorób skórnych;
- pozwoli złagodzić zapalenie dróg moczowych;
- złagodzi ból głowy, poprawi koncentrację;
- zwiększa odporność organizmu.
 

W jakiej formie możemy spożywać rokitnik?
- olej z rokitnika - najbardziej bogaty w biologiczne substancje, które pomogą oczyścić organizm z toksyn i wzmocnić odporność;
- sok z rokitnika pozwoli poprawić nastrój, zadziała antydepresyjnie, doda energii na cały dzień;
- napar z rokitnika, jego kory i liści idealnie sprawdzi się przy dolegliwościach układu pokarmowego a także zahamuje proces wypadania włosów;
- suszone owoce rokitnika także można dodawać do herbaty;
- przetwory - dżemy, galaretki ale także wina i nalewki.
 

Rokitnik w kosmetologii

Rokitnik w kosmetologii wykorzystywany jest bardzo często. Przede wszystkim w preparatach nawilżających, ale także tych, które pomagają w regeneracji skóry po poparzeniach słonecznych i tych, które zapobiegają takim poparzeniom. Pojawiają się także w seriach kosmetyków do pielęgnacji skóry zniszczonej, wrażliwej, suchej, łuszczącej się i z przebarwieniami. Dodawany jest do substancji takich jak kremy, balsamy, serum itp. do skóry trądzikowej i w kosmetykach anty-aging. Rokitnik wykorzystywany jest również w liniach kosmetyków do włosów - przeciwłupieżowych, przeciw wypadaniu włosów i do podrażnionej skóry głowy.
 
Rokitnik ma bardzo duże wartości odżywcze dla naszego organizmu.Jego spożywanie i stosowanie przyczyni się do utrzymania dobrej kondycji naszego ciała i ducha.
Dlatego dbajmy o nasze zdrowie i nie zapominajmy o cudownych właściwościach rokitnika w codziennej diecie.

Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jakie płatki wybierać?

Jednym z najzdrowszych posiłków spożywanych o poranku lub też wybieranych na drugie śniadanie są płatki. I wcale nie jest tu mowa o słodkich płatkach z torebki, gdzie praktycznie każdy rodzaj zawiera cukier i sól a o zdrowych, pełnowartościowych płatkach, które dostarczą każdemu z nas porcję zdrowia i witamin. Po jakie płatki warto sięgać?

Olej w diecie - rodzaje, stosowanie, zalety

Jednym z podstawowych elementów diety obok białka czy węglowodanów są tłuszcze. Spełniają bardzo wiele funkcji w organizmie człowieka, w tym są odpowiedzialne za pokłady energii w naszym ciele, budują komórki, utrzymują ciepło, wspierają przyswajanie cennych witamin. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, jakie to ważne w codziennej diecie, by przyjmować zdrowe tłuszcze i oczywiście w odpowiedniej ilości. Zdrowe, czyli jakie?

Chłodzimy się chłodnikiem!

Na zewnątrz temperatury coraz wyższe, a my zastanawiamy się czym zdrowym i wartościowym możemy się ochłodzić :) Różne pomysły przychodzą do głowy, jednak mało kto skojarzyłby ochłodę z ... tradycyjnym chłodnikiem :)

Elżbieta Gmurczyk