Zasady diety bezglutenowej

Dieta bezglutenowa polega na wykluczeniu z jadłospisu glutenu ? białka występującego w ziarnach zbóż takich jak: pszenica, żyto, jęczmień i owies. Osoby stosujące omawianą dietę muszą uważać również na produkty, które naturalnie glutenu nie zawierają, ale podczas produkcji zostały glutenem zanieczyszczone.


Polecani dietetycy

W takiej sytuacji producenci żywności są zobligowani do umieszczania na opakowaniach swoich produktów informacji, o zawartości śladowych ilości alergenów w tym również glutenu.

Na rynku żywnościowym są dostępne również specjalne produkty dedykowane osobom, które nie tolerują glutenu. Tego typu produkty oznaczone są międzynarodowym znakiem przekreślonego kłosa.

Dieta bezglutenowa jest rodzajem diety eliminacyjnej, a to może wiązać się z ryzykiem niedoborów pokarmowych. Często u osób stosujących taki model żywienia stwierdza się niedostateczną ilość żelaza, wapnia, cynku i witamin z grupy B, a to może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.


Dlatego też, wykluczając produkty zawierające gluten należy pamiętać o zastąpieniu ich innymi, naturalnie bezglutenowymi zbożami takimi jak: ryż, gryka, proso, kukurydza czy amarantus.

Odpowiednie zbilansowanie diety bezglutenowej jest trudniejsze niż skomponowanie diety tradycyjnej i wymaga specjalistycznej wiedzy żywieniowej. Każda osoba, u której występują wskazania do stosowania tego typu diety powinna skonsultować się z dietetykiem, który zaplanuje odpowiedni jadłospis.

Mgr Jolanta Czepułkowska
dietetyk kliniczny/psychodietetyk




Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Warzywne abc czyli czas na paprykę

Węgry to kraj, z którym papryka niewątpliwie się kojarzy. To właśnie tam w 1526 roku zaczęto uprawiać to warzywo a z czasem zrobiono z niego wizytówkę tego kraju i rozpromowano w Europie. Jednak papryka znana jest na świecie znacznie dłużej, bo już około 6000 lat temu była uprawiana w Ameryce Środkowej i Południowej. Do Polski warzywo to dotarło dopiero pod koniec XVII wieku.

5 powodów, dla których warto jeść owies

Osoby, które regularnie sięgają po owies dbają o prawidłową pracę swojego przewodu pokarmowego. Owies jest bardzo ważnym źródłem błonnika pokarmowego w naszej diecie, a zwłaszcza jego rozpuszczalnej frakcji.

Jak wyliczyć zapotrzebowanie na energię?

Podstawowa przemiana materii (BEE/PPM/BMR), jest to ilość energii potrzebnej do utrzymania podstawowych funkcji fizjologicznych organizmu (np. oddychania, pracy serca i krążenia), wówczas, gdy organizm znajduje sie w stanie spoczynku, w ściśle określonych warunkach: po co najmniej 8 godzinach snu, po 12-14 godzinach nieprzyjmowania pożywienia, po przebudzeniu, leżąc na wznak, w warunkach zupełnego spokoju fizycznego i psychicznego oraz komfortu cieplnego.

Małgorzata Łyżniak
Poczuj miętę! - zalety, właściwości, zastosowanie
Poczuj miętę! - zalety, właściwości, zastosowanie