Zasady diety bezglutenowej

Dieta bezglutenowa polega na wykluczeniu z jadłospisu glutenu ? białka występującego w ziarnach zbóż takich jak: pszenica, żyto, jęczmień i owies. Osoby stosujące omawianą dietę muszą uważać również na produkty, które naturalnie glutenu nie zawierają, ale podczas produkcji zostały glutenem zanieczyszczone.


Polecani dietetycy

W takiej sytuacji producenci żywności są zobligowani do umieszczania na opakowaniach swoich produktów informacji, o zawartości śladowych ilości alergenów w tym również glutenu.

Na rynku żywnościowym są dostępne również specjalne produkty dedykowane osobom, które nie tolerują glutenu. Tego typu produkty oznaczone są międzynarodowym znakiem przekreślonego kłosa.

Dieta bezglutenowa jest rodzajem diety eliminacyjnej, a to może wiązać się z ryzykiem niedoborów pokarmowych. Często u osób stosujących taki model żywienia stwierdza się niedostateczną ilość żelaza, wapnia, cynku i witamin z grupy B, a to może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.


Dlatego też, wykluczając produkty zawierające gluten należy pamiętać o zastąpieniu ich innymi, naturalnie bezglutenowymi zbożami takimi jak: ryż, gryka, proso, kukurydza czy amarantus.

Odpowiednie zbilansowanie diety bezglutenowej jest trudniejsze niż skomponowanie diety tradycyjnej i wymaga specjalistycznej wiedzy żywieniowej. Każda osoba, u której występują wskazania do stosowania tego typu diety powinna skonsultować się z dietetykiem, który zaplanuje odpowiedni jadłospis.

Mgr Jolanta Czepułkowska
dietetyk kliniczny/psychodietetyk




Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak utrzymać właściwy poziom cukru we krwi?

Cukrzyca to choroba cywilizacyjna, coraz częściej atakuje z nienacka, nie daje oczywistych objawów, dlatego tym bardziej trzeba wykazać się czujnością i obserwacją własnego organizmu. Lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego dziś krótko podpowiadamy, w jaki sposób działać, aby próbować uchronić się przed tą uciążliwą i wyniszczającą chorobą.

Witamina D – jak wykorzystać okres letni na uzupełnienie jej niedoboru?

Czas od maja do września, kiedy występują słonecznie dni, to najlepszy okres na uzupełnienie w naszym organizmie witaminy D, na której niedobór cierpi około 90% polskiego społeczeństwa.

Sierpniowe smaki: jabłka

Pierwsze co kojarzy mi się z tematem jabłek to ... piosenka :) "O, jabłuszko, jabłuszko, jabłuszko pełne snu, gdzie spojrzeć jabłuszko, jabłuszko tam i tu, jabłuszko pełne snu (...)". Rozpoczęliśmy muzycznie, ale nie zapominamy o kartce z kalendarza - wszak druga połowa sierpnia inauguruje sezon na jabłkowe, szerokie menu, więc warto dowiedzieć się, jaki pożytek dla naszego zdrowia przyniesienie " jabłuszkowa dieta" :) Jak ciekawie przetworzyć jabłka i podać je naszym najbliższym, a może po prostu najlepszy smak to surowy, zerwany prosto z drzewa owoc? :)

Anna Huma - Nande
Jakie płatki wybierać?
Jakie płatki wybierać?