Dieta dla mózgu - co jeść?

Mózg jest jednym z najważniejszych organów, który odpowiada za pracę wielu procesów życiowych. Aby wspomóc jego prawidłowe funkcjonowanie, powinniśmy się o niego troszczyć każdego dnia. A jak to zrobić ? Przede wszystkim głównym zadaniem jest dostarczać codziennie naszym szarym komórkom porcję zdrowia, witamin i mikroelementów, które pozwolą wesprzeć działalność naszego umysłu. Poniżej krótka recepta na mądrość, bystrość, zdrowy rozsądek i nieco rozwagi oraz przepis na odrobinę relaxu dla naszego mózgu.


Polecani dietetycy

 
1. Koncentracja i pamięć
Aby poprawić koncentrację i pamięć, mózg potrzebuje budulca dla komórek nerwowych. Idealnym materiałem będzie cynk, który odpowiada m.in. za sprawność intelektualną. Jeśli w organizmie są niedobory tego pierwiastka, możliwe jest odczuwanie braku skupienia, senności i zmęczenia. Bardzo dobrym źródłem cynku są owoce morza ze zdecydowanym faworytem czyli ostrygami, wątróbka cielęca, pestki dyni, słonecznika, migdały, płatki owsiane, tłusty ser typu ementaler, kasza gryczana, jajka.
A na pamięć z kolei najlepsza jest lecytyna czyli mieszanina związków, w tym fosfolipidów, która ułatwi zapamiętywanie i pozwoli na lepszą koncentrację. Polecana jest zarówno osobom młodym przed ważnym egzaminem, osobom narażonym na intensywny wysiłek umysłowy w pracy, ale także i starszemu pokoleniu na wzmocnienie osłabianej z wiekiem pamięci. Dlatego warto spożywać żółtko jaja, soję, ryby, orzechy, olej rzepakowy nierafinowany, gdzie lecytyna jest obecna.
 
2. Niwelacja stresu
Codziennie jesteśmy narażani na sytuacje stresowe, w pracy, w domu, na ulicy, wszędzie tam, gdzie coś się dzieje. Każdy taki impuls negatywnie oddziałuje na pracę naszego mózgu, dlatego szczególnie powinniśmy zadbać o odpowiednią ilość magnezu, którego główną rolą jest zmniejszenie stresu, nadpobudliwości, czyli nic innego jak ukojenie nerwów. Co więcej magnez przyczynia się także do lepszej pracy naszej pamięci i procesu myślenia. A gdzie znajdziemy naturalne źródła tego pierwiastka? Przede wszystkim w kaszy gryczanej, pieczywie pełnoziarnistym, warzywach strączkowych a także.... w czekoladzie ;)) Rozwieję wątpliwości ... w tej najbardziej wartościowej czyli gorzkiej :)
 
3. Witaminowy zawrót głowy
Witaminy to podstawa zdrowej diety dla naszego mózgu. Przede wszystkim bardzo ważną rolę odgrywają witaminy z grupy B, które chronią układ nerwowy, poprawiają nastrój, zapobiegają powstawaniu demencji starczej, wspomagają sprawność intelektualną naszych szarych komórek. Inaczej można by stwierdzić, iż witaminy z grupy B odpowiadają za nasze zdrowie psychiczne. Dlatego warto sięgać po produkty zbożowe, w tym kaszę gryczaną, płatki owsiane, otręby, orzechy, nabiał, ryby. Witamina B9 czyli kwas foliowy wpływa na dotlenienie mózgu, dlatego w naszej diecie powinien być szpinak, rośliny strączkowe, ziarna zbóż czy jaja. Ale nie zapominajmy o dobroczynnym działaniu witaminy A, E i C, który spowalniają procesy starzenia organizmu. Dodatkowo witamina E wpływa na pamięć, więc szczególnie należy dbać, by nie dopuścić do jej niedoboru. Jedzmy zatem owoce takie jak borówki, czarną porzeczkę, truskawki a także szparagi, awokado. Olej słonecznikowy czy z pestek winogron także jest wskazany. Szukajmy naturalnych źródeł tych witamin w codziennym jadłospisie.
 
4. Zdrowa dieta
W diecie sprzyjającej prawidłowej pracy naszego mózgu powinny występować tłuszcze nienasycone, które bardzo dobrze wpływają na impulsy przekazywane do naszego umysłu. Są to kwasy omega-3 i omega-6, które warto przyswajać spożywając tłuste ryby morskie, oleje, owoce morza, pestki dyni, pestki słonecznika czy orzechy. Niedobór tłuszczów nienasyconych oddziałuje na zahamowanie wydzielania serotoniny, która z kolei uspokaja czy też po prostu ułatwia zasypianie.
 
5. Ćwiczenia
Nic tak nie trenuje pracy naszego mózgu jak ćwiczenia. Warto wspomagać i zmuszać szare komórki do intensywniejszej pracy poprzez gry logiczne, edukacyjne, obligujące naszą pamięć do silniejszej aktywności. Przy odpowiedniej regularności w realizacji takich zabaw na myślenie, inteligencję z pewnością zauważycie różnicę  i zdołacie utrzymać mózg w świetnej kondycji :)
 
6.Najprostsze a czasami najtrudniejsze do wykonania
Bardzo ważnym czynnikiem, który stymuluje poprawne funkcjonowanie szarych komórek jest odpowiednia ilość snu. Im jesteśmy bardziej wyspani, tym nasz mózg lepiej i wydajniej funkcjonuje w ciągu dnia. Nie należy także zapominać o odpoczynku i relaxie w ciągu zabieganego dnia pracy. Bardzo ważnym jest zachowanie równowagi między intensywnością działania i logicznego myślenia szarych komórek a zapewnieniem im czasu na regenerację i odnowę. Czas zatrzymać się na chwilę! Medytacja, joga, chwila z książką, która przeniesie Cię w inną rzeczywistość, relaksacyjna kąpiel.. znajdź sposób na siebie:)
 
Przemyślcie, co możecie zrobić dla siebie samych aby Wasz mózg był "bardziej szczęśliwy" i efektywniej z Wami współpracował na co dzień:)
Przyjemnego Dnia! ;)
 
 
 


Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak zadbać o zdrowie psychiczne? Postaw na tryptofan i serotoninę

Depresja zgodnie z doniesieniami Światowej Organizacji Zdrowia znajduje się na przodzie listy najczęstszych chorób na świecie. Szacuje się, że do roku 2020 schorzenie to zajmie drugie miejsce w katalogu, a w przeciągu kolejnych dziesięciu lat osiągnie niechlubną pierwszą pozycję. Dziś na depresję cierpi 1,5 mln Polaków i najczęściej choroba ta jest
rozpoznawana w wieku 20 do 40 lat. Te statystyki są zatrważające i są zdecydowanym sygnałem do podjęcia próby walki z depresją. Dlatego dziś poświęcamy temu zagadnieniu poniższy post.

Co to jest ten błonnik? :)

Błonnik... mówi się, że odgrywa ważną rolę w procesach zachodzących w naszym organizmie, ale mało kto informuje nas, co dokładnie błonnikiem się nazywa i gdzie go możemy znaleźć, aby faktycznie mógł wspomagać wszystkie wewnętrzne funkcje w naszym ciele. Dziś przybliżymy ten temat, ponieważ z błonnikiem warto się zaprzyjaźniać a wszystko to w trosce o nasze zdrowie :)

Jak zachować lato w lodówce? - o mrożeniu słów kilka

Warzywa, owoce, ich smak i zapach ? jednym słowem lato :). Za kilka miesięcy zatęsknimy za tym wszystkim. Co wtedy?

Anna Huma - Nande
Czerwony jak...burak!
Czerwony jak...burak!