Fasolka szparagowa - jak wpływa na nasz organizm?

Uwielbiam ten klimat .... warszawskich targowisk, na których stragany przesycone są tęczą barw świeżych i pachnących warzyw i owoców. Wszystkie z lokalnych upraw rolników, którzy zachęcają do zakupu naturalnością oferowanych produktów, prawdziwym smakiem lata, który uśmiecha się do nas z każdej strony.


Polecani dietetycy

Ach, chciałoby się kupić dosłownie wszystko! Świeży rabarbar na domowy kompot, dorodną sałatę masłową do sałatki na kolacyjną ucztę, malinowe pomidory, z których powstałaby przepyszna, słoneczna zupa pomidorowa! Ale dziś sięgamy po... fasolkę szparagową :)Mamy idealny sezon na to warzywo, dlatego przybliżamy sylwetkę fasolki, chcą zachęcić Wszystkich Was do spożywania tak wartościowego warzywa :) Zaczynamy!

Fasolka szparagowa należy do rodziny roślin strączkowych. Jest znana na świecie od ponad już 7000 lat. Roślina ta wywodzi się z Ameryki a do Europy przywędrowała z końcem XVI wieku. W Polsce dostępne są dwie odmiany żółta i zielona. Sezon na fasolkę rozpoczyna się z końcem czerwca i trwa do września.


100 g fasolki szparagowej to jedyne 31 kcal i mnóstwo wartości odżywczych. Jakich?
- fasolka szparagowa jest źródłem witaminy A, C, K oraz witamin z grupy
B, w tym B1, B2, B3, B5, B6;
- zawiera takie cenne minerały jak magnez, wapń, fluor, fosfor, żelazo,
potas, błonnik;
- ma niski indeks glikemiczny, więc polecana jest w diecie osób chorych
na cukrzycę.


Jak wpływa na nasz organizm?

- poprawia pracę układu krążenia, hamuje powstawanie złego cholesterolu,
obniża ryzyko powstawania miażdżycy, poprawia krzepliwość krwi;
- wspiera układ nerwowy i odpornościowy;
- działa pozytywnie na układ moczowy, obniża ryzyko powstawania kamieni,
działa moczopędnie, co przyspiesza usuwanie z organizmu zbędnych
produktów przemiany materii;
- zmniejsza ryzyko powstawania chorób nowotworowych;
- opóźnia procesy starzenia i chroni przed działaniem wolnych rodników;
- pomaga uporać się z zaparciami przez całkiem sporą zawartość błonnika,
która reguluje procesy układu trawiennego;
- wspiera także układ kostny, więc jest bardzo dobrym składnikiem diety
najmłodszych.


Jedno jest pewne - fasolki szparagowej nie je się w surowej postaci, z uwagi na zawartość toksycznej substancji zwanej fazyną, która po ugotowaniu ulega rozkładowi. Dlatego pamiętajcie! Nigdy na surowo! Może to powodować bóle brzucha, nudności a nawet wymioty. Fasolka u niektórych może przyczynić się do wzdęć, więc na początku warto przetestować, czy spożywanie tego cudownie smakującego latem warzywa nie spowoduje u Was takiego stanu.


Fasolka szparagowa może być wykorzystywana w kuchni na różne sposoby. Może być dodatkiem do II dania, może być po prostu sama w sobie daniem, przekąską, dodatkiem do zupy, sałatki czy makaronu. Może być gotowana na parze, w wodzie, pieczona w piekarniku. Co więcej można ją mrozić ale także nie w postaci surowej a lekko obgotowanej i ostudzonej. Przetrwa kilka miesięcy do kolejnego sezonu.


Jedzcie fasolkę i cieszcie się smakiem lata jak najdłużej! :)




Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Powrót do szkoły, czyli co jeść, żeby zwiększyć koncentrację ?

Wszystko co dobre szybko się kończy i ten, kto akurat wymyślił tę sentencję, zdecydowanie miał rację:) Nadszedł czas powrotu naszych dzieci do szkolnych ław. Jak pomóc tym młodszym, jak i starszym powrócić do efektywnej pracy na lekcjach? Jak zmotywować organizm do bardziej wydajnej i produktywnej aktywności?

Dlaczego warto stawiać na polskie produkty?

Jednym z najważniejszych powodów, dla których powinniśmy wybierać polskie produkty, polskich producentów, polskie marki jest fakt, że wspieramy dzięki temu rodzimą gospodarkę.

Healthy break czyli co zapakować dziecku do szkoły na II śniadanie?

Kilka dni temu  po dwumiesięcznej wakacyjnej przerwie w tysiącach szkół w całej Polsce wybrzmiał pierwszy dzwonek. Jedni za tym dźwiękiem tęsknili bardziej, inni nieco mniej, mając w pamięci piękne wspomnienia otulone słońcem, szczęściem i wspaniałym uśmiechem przypominającym letnie przygody :)

Małgorzata Łyżniak