Woda - niezbędnik życia codziennego

Woda ... jak szerokim pojęciem jest, nikt sobie sprawy nie zdaje. To z niej składa się m.in. układ planetarny, oceany, morza, rzeki, jeziora, lodowce, atmosfera w tym chmury ale także i ciało człowieka. Zawartość wody w naszym organizmie sięga nawet do 80%. Dlaczego tak ważne jest picie wody, jak robić to prawidłowo, jaką wodę wybierać i jak się do niej przekonać? Odpowiedzi poniżej.


Polecani dietetycy

Dlaczego picie wody powinno być codziennym rytuałem?
- woda odpowiedzialna jest za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej
organizmu;
- zapewnia prawidłowe funkcjonowanie naszych narządów i procesów
życiowych;
- jest naturalnym termoregulatorem;
- nawilża i nawadnia naszą skórę i ciało;
- nie zawiera kalorii a jest niezbędna do życia.

Zalecana ilość spożywania wody to minimum 2 -2,5 litra dziennie. Jeśli uprawiamy sport, jesteśmy aktywni fizycznie lub też jeśli borykamy się z falą upałów na zewnątrz albo też pracujemy w pomieszczeniach klimatyzowanych a także porą zimową, zapotrzebowanie na wodę w naszym organizmie wzrasta. To o czym trzeba pamiętać, to fakt, że woda nie ma naturalnej sposobności magazynowania się w naszym ciele. Wydalana jest poprzez mocz, skórę, podczas procesu oddychania a także w kale. Dlatego tak ważne jest jej stałe uzupełnianie. Po wodę nie powinniśmy sięgać wtedy, kiedy czujemy suchość w ustach czy zintensyfikowane pragnienie, ponieważ to już świadczy o odwodnieniu a do tego nie powinniśmy dopuszczać.

Jak zatem prawidłowo spożywać wodę?

Przede wszystkim regularnie czyli w mniejszych ilościach ale przez cały dzień a nie tylko w wyżej opisanych "sytuacjach awaryjnych". Warto dzień zaczynać od szklanki wody ala również taką szklanką kończyć dzień. Dlaczego? To taki naturalny eliksir, który pomoże przyspieszyć procesy metaboliczne w naszym ciele a tym samym również usunąć toksyny czy też
poprawić jakość snu.A jak obliczyć prawidłowy minimalny bilans wodny ? Bardzo prosto -  szacuje się, że na 1 kg masy ciała potrzebne jest 30 ml wody.

Jaką wodę wybierać?
Przede wszystkim wody naturalne, nie smakowe, które dodatkowo są wzbogacane substancjami słodzącymi. Rodzaje wód, które dostępne są na rynku:
- wody mineralne, czyli takie, które są wydobywane z odwiertów głębinowych a ich składniki mineralne są pozyskiwane z rozpuszczania skał i minerałów, przez które woda ta przepływ Mogą być: wysoko zmineralizowane powyżej 1500 mg/ 1 litr składników mineralnych; średnio zmineralizowana 500-1500 mg/ 1 litr składników mineralnych i nisko zmineralizowana - poniżej 500 mg/ 1 litr składników mineralnych;
- wody źródlane, czyli takie które są pozyskiwane z naturalnych, krystalicznych źródeł, gdzie zawartość składników mineralnych nie przekracza 1000 mg na litr.

Co z wodą oligoceńską i kranową? Pić czy nie pić?
- woda oligoceńska - można ją spożywać ale tylko pod warunkiem, że woda ta pobierana jest do czystych pojemników i przechowywana w chłodnym miejscu maksymalnie 24 h. Woda ta ma skłonności do powstawania różnych zanieczyszczeń i drobnoustrojów, więc tylko po przegotowaniu woda oligoceńska może być zdatna do spożycia po 24 h.
- woda kranowa - jest ogólnodostępną ale niskozmineralizowaną wodą; musi spełniać odpowiednie wymogi sanitarne i to jest zagwarantowane przy wyjściu wody z wodociągów zanim trafi do naszych kranów, jednak wszystko to co dzieje się na etapie wodociągi-domowy kran zależne już od nas nie jest. Dlaczego o tym mowa? Ponieważ to co dzieje się właśnie na tej drodze wpływa na walory wody, którą mamy w kranie, jej smak, zapach. W jednych domach będzie zdatna do picia i smaczna, w niektórych niekoniecznie. Jednak jeśli upewnimy się, że jakość wody w naszym kranie jest odpowiednia, na pewno można ją bezpiecznie spożywać.

Jak nauczyć się pić wodę i wyrobić w sobie ten pozytywny nawyk?
- zaczynaj dzień od szklanki wody i w ten sam sposób zakańczaj dzień;
- pij wodę regularnie w małych ilościach prze cały dzień a nie wtedy, gdy dopiero odczujesz pragnienie lub suchość w ustach;
- jeśli nie smakuje Ci zdrowa, czysta woda, dodaj do niej cytrynę, limonkę, zioła;
- pamiętaj, że spożywając zupy, koktajle a nawet warzywa, także spożywasz wodę;
- jeśli wkraczasz dopiero w świat dobrych nawyków żywieniowych i chcesz w sobie wykształcić "nałóg" picia wody  zaczynaj małymi krokami; jeśli wody nie spożywałeś w ogóle, wyznacz sobie pewne minimum i każdego dnia staraj się zwiększać tę ilość, idąc w kierunku właściwej normy.

Picie wody jest bardzo zdrowe. Przekonajcie się o tym sami!
Na zdrowie!
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Dynia - królowa jesieni

Krągła, pomarańczowa, piękna, słoneczna dynia ... wizytówka jesieni:) Właśnie wkraczamy w tę porę roku, pełną barw i kolorów, dlatego dziś tematem naszej rozprawy jest to zdrowe, bogate w wartości odżywcze warzywo. Przybliżymy nieco pękatą sylwetkę Pani Dyni i zachęcimy do bliższego poznania i smakowania tak pysznego, subtelnego smaku tej wdzięcznej kuli.

Chłodzimy się chłodnikiem!

Na zewnątrz temperatury coraz wyższe, a my zastanawiamy się czym zdrowym i wartościowym możemy się ochłodzić :) Różne pomysły przychodzą do głowy, jednak mało kto skojarzyłby ochłodę z ... tradycyjnym chłodnikiem :)

Zmieniamy dietę na... zimową!

Robi się coraz chłodniej, zima w pełni króluje już zarówno w pogodzie, jaki i na naszych stołach. Na co warto zwrócić uwagę w diecie, aby nie przybrać dodatkowych, zupełnie niepotrzebnych kilogramów, mieć silny układ odpornościowy i dobry humor?

Anna Huma - Nande