Woda - niezbędnik życia codziennego

Woda ... jak szerokim pojęciem jest, nikt sobie sprawy nie zdaje. To z niej składa się m.in. układ planetarny, oceany, morza, rzeki, jeziora, lodowce, atmosfera w tym chmury ale także i ciało człowieka. Zawartość wody w naszym organizmie sięga nawet do 80%. Dlaczego tak ważne jest picie wody, jak robić to prawidłowo, jaką wodę wybierać i jak się do niej przekonać? Odpowiedzi poniżej.


Polecani dietetycy

Dlaczego picie wody powinno być codziennym rytuałem?
- woda odpowiedzialna jest za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej
organizmu;
- zapewnia prawidłowe funkcjonowanie naszych narządów i procesów
życiowych;
- jest naturalnym termoregulatorem;
- nawilża i nawadnia naszą skórę i ciało;
- nie zawiera kalorii a jest niezbędna do życia.

Zalecana ilość spożywania wody to minimum 2 -2,5 litra dziennie. Jeśli uprawiamy sport, jesteśmy aktywni fizycznie lub też jeśli borykamy się z falą upałów na zewnątrz albo też pracujemy w pomieszczeniach klimatyzowanych a także porą zimową, zapotrzebowanie na wodę w naszym organizmie wzrasta. To o czym trzeba pamiętać, to fakt, że woda nie ma naturalnej sposobności magazynowania się w naszym ciele. Wydalana jest poprzez mocz, skórę, podczas procesu oddychania a także w kale. Dlatego tak ważne jest jej stałe uzupełnianie. Po wodę nie powinniśmy sięgać wtedy, kiedy czujemy suchość w ustach czy zintensyfikowane pragnienie, ponieważ to już świadczy o odwodnieniu a do tego nie powinniśmy dopuszczać.

Jak zatem prawidłowo spożywać wodę?

Przede wszystkim regularnie czyli w mniejszych ilościach ale przez cały dzień a nie tylko w wyżej opisanych "sytuacjach awaryjnych". Warto dzień zaczynać od szklanki wody ala również taką szklanką kończyć dzień. Dlaczego? To taki naturalny eliksir, który pomoże przyspieszyć procesy metaboliczne w naszym ciele a tym samym również usunąć toksyny czy też
poprawić jakość snu.A jak obliczyć prawidłowy minimalny bilans wodny ? Bardzo prosto -  szacuje się, że na 1 kg masy ciała potrzebne jest 30 ml wody.

Jaką wodę wybierać?
Przede wszystkim wody naturalne, nie smakowe, które dodatkowo są wzbogacane substancjami słodzącymi. Rodzaje wód, które dostępne są na rynku:
- wody mineralne, czyli takie, które są wydobywane z odwiertów głębinowych a ich składniki mineralne są pozyskiwane z rozpuszczania skał i minerałów, przez które woda ta przepływ Mogą być: wysoko zmineralizowane powyżej 1500 mg/ 1 litr składników mineralnych; średnio zmineralizowana 500-1500 mg/ 1 litr składników mineralnych i nisko zmineralizowana - poniżej 500 mg/ 1 litr składników mineralnych;
- wody źródlane, czyli takie które są pozyskiwane z naturalnych, krystalicznych źródeł, gdzie zawartość składników mineralnych nie przekracza 1000 mg na litr.

Co z wodą oligoceńską i kranową? Pić czy nie pić?
- woda oligoceńska - można ją spożywać ale tylko pod warunkiem, że woda ta pobierana jest do czystych pojemników i przechowywana w chłodnym miejscu maksymalnie 24 h. Woda ta ma skłonności do powstawania różnych zanieczyszczeń i drobnoustrojów, więc tylko po przegotowaniu woda oligoceńska może być zdatna do spożycia po 24 h.
- woda kranowa - jest ogólnodostępną ale niskozmineralizowaną wodą; musi spełniać odpowiednie wymogi sanitarne i to jest zagwarantowane przy wyjściu wody z wodociągów zanim trafi do naszych kranów, jednak wszystko to co dzieje się na etapie wodociągi-domowy kran zależne już od nas nie jest. Dlaczego o tym mowa? Ponieważ to co dzieje się właśnie na tej drodze wpływa na walory wody, którą mamy w kranie, jej smak, zapach. W jednych domach będzie zdatna do picia i smaczna, w niektórych niekoniecznie. Jednak jeśli upewnimy się, że jakość wody w naszym kranie jest odpowiednia, na pewno można ją bezpiecznie spożywać.

Jak nauczyć się pić wodę i wyrobić w sobie ten pozytywny nawyk?
- zaczynaj dzień od szklanki wody i w ten sam sposób zakańczaj dzień;
- pij wodę regularnie w małych ilościach prze cały dzień a nie wtedy, gdy dopiero odczujesz pragnienie lub suchość w ustach;
- jeśli nie smakuje Ci zdrowa, czysta woda, dodaj do niej cytrynę, limonkę, zioła;
- pamiętaj, że spożywając zupy, koktajle a nawet warzywa, także spożywasz wodę;
- jeśli wkraczasz dopiero w świat dobrych nawyków żywieniowych i chcesz w sobie wykształcić "nałóg" picia wody  zaczynaj małymi krokami; jeśli wody nie spożywałeś w ogóle, wyznacz sobie pewne minimum i każdego dnia staraj się zwiększać tę ilość, idąc w kierunku właściwej normy.

Picie wody jest bardzo zdrowe. Przekonajcie się o tym sami!
Na zdrowie!
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Cykl runo leśne lato: Jagoda

Kończymy cykl runa leśnego na lato piękną, okrąglutką, słodką jagodą. Z czym Wam się kojarzy jagoda? Mi osobiście pierogami z jagodami i śmietanką - niestety śmietanką - ale takie mam wspomnienia z dzieciństwa :) Dziś tę śmietankę można by zastąpić jogurtem naturalnym, ale to już nie byłyby smaki dzieciństwa ;) Drugie skojarzenie, które przychodzi mi na myśl... to niestety też słodycze ;) A dokładniej przepyszne, przecudowne jagodzianki z lokalnej cukierni z tradycjami ;) Już mi ślinka cieknie na samą myśl, jednak dziś skoncentrujemy się na wizerunku " bardziej fit" naszej jagody ;)

Jak zorganizować zdrowe garden party?

Wakacji czas to słońca blask... a taki właśnie klimat sprzyja spotkaniom z rodziną i przyjaciółmi :) Jak to na urlopową porę przystało - leniwy relaks w zaciszu przydomowego ogrodu doskonale sprawdzi się  w postaci... weekendowego Garden Party :) Bo czemu by nie pocelebrować chwili wolnego i nie zaprosić najbliższych na wieczorne odprężenie i trochę rozrywki na świeżym powietrzu? :) A jak zorganizować takie przyjęcie, aby było nie tylko miło, ale i zdrowo?  Podpowiemy! :))

Czy można jeść po 18:00?

Ostatnio często słyszę to pytanie. Wszystko zależy od tego, o której chodzimy spać. Ostatni posiłek powinniśmy zjadać 3-4 godziny przed snem. W związku z tym, jeśli ktoś kładzie się już o 21:00 to 18:00 będzie dobrą porą na kolację. Natomiast jeżeli chodzimy spać później to jak najbardziej po o 18:00 jeść możemy a wręcz powinniśmy .

Elżbieta Gmurczyk
Poznaj swojego dietetyka - wywiad z Małgorzatą Łyżniak
Poznaj swojego dietetyka - wywiad z Małgorzatą Łyżniak