Jak utrzymać właściwy poziom cukru we krwi?

Cukrzyca to choroba cywilizacyjna, coraz częściej atakuje z nienacka, nie daje oczywistych objawów, dlatego tym bardziej trzeba wykazać się czujnością i obserwacją własnego organizmu. Lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego dziś krótko podpowiadamy, w jaki sposób działać, aby próbować uchronić się przed tą uciążliwą i wyniszczającą chorobą.


Polecani dietetycy

Ważnym elementem, który będzie wspomagał naszą barierę przed zachorowalnością oraz chronił nasz organizm przed cukrzycą jest dieta i na tym dziś chcemy się skoncentrować. Dzięki właściwie dobranemu jadłospisowi można utrzymać właściwy poziom cukru i zaznaczam, że nie mówimy tu o wyleczeniu z cukrzycy ale zapobieganiu i dbałości o własne zdrowie.

Przede wszystkim nadrzędna zasada - regularność! Bardzo ważna jest systematyczność spożywania posiłków. W ciągu dnia powinniśmy jeść najlepiej co 3 godziny, tak więc wychodzi 5-6 posiłków, w tym 3 główne, pozostałe to przekąski.

Wybierajmy węglowodany złożone, produkty z pełnego ziarna, unikajmy białego pieczywa, białego ryżu, makaronów. Ograniczmy słodycze, napoje słodkie ale także alkoholowe. Należy uważać także na bardzo słodkie owoce.

Zadbajmy o odpowiednią ilość białka w diecie, z tego wszak pobieramy dobrą energię. Przetwory mleczne, chude mięso ale dla równowagi ryby, bardziej te tłuste, ponieważ zawierają więcej kwasów omega-3.

Jedzmy dobry tłuszcz - orzechy, awokado, ryby, słonecznik, zrezygnujmy z niezdrowego tłuszczu typu np. słonina.

Nie zapominajmy o takich elementach jak:

* błonnik - organizm wówczas wchłania mniej cukru i tłuszczu, uwrażliwia komórki na insulinę i oczywiście, to co pożądane - wspomaga proces odchudzania; błonnika szukajmy przede wszystkim w warzywach, owocach ze skórką i produktach z pełnego ziarna;
* wapń - poprawia tolerancję glukozy i najlepiej przyswajać go z produktów mlecznych takich jak jogurty, sery;
* chrom -  wspomaga trzustkę w produkcji insuliny, reguluje poziom cukru we krwi a dobrym jego źródłem są orzechy, owoce morza, pomidory, brokuły;
* omega -3 - wpływa na poziom glukozy we krwi a najlepiej czerpać to bogactwo z ryb morskich, awokado, olejów m.in z oleju rzepakowego.

Warto także kierować się w wyborze produktów w codziennej diecie indeksem glikemicznym, aby świadomie komponować posiłki i wiedzieć, które z produktów, mają niski indeks glikemiczny poniżej 40 a które należą do grupy wysokiego indeksu powyżej 60. Ma to  duże odzwierciedlenie w poziomie glukozy w naszym organizmie.

Nie należy zapominać także o kuracji zielarskiej. Filiżanka naparu z morwy białej czy rutwicy lekarskiej nie zastąpi leków w chorobie ale spowolni jej rozwój lub nawet może zapobiec powstaniu cukrzycy.

Badajcie się, sprawdzajcie każdy niepokojący sygnał, który daje Wam ciało, bo lepiej niwelować chorobę w zarodku i stoczyć wygrany pojedynek niż żyć z cukrzycą na co dzień.

Zdrowia życzymy!
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Światowy Dzień Walki z Otyłością

Październik mija pod znakiem celebrowania ważnych i obchodzonych na świecie Światowych dni poświęconych konkretnym dziedzinom medycyny. Celem takich wydarzeń jest zwrócenie uwagi w wymiarze bardziej  międzynarodowym na możliwości przeciwdziałania powstawaniu różnych jednostek chorobowych w naszym organizmie ale także ma za zadanie wskazać,  jak radzić sobie w sytuacjach, kiedy choroba pojawi się w naszym życiu. Dziś nie bylibyśmy sobą, jeśli nie poruszylibyśmy tematu otyłości. A dlaczego? 24 października to Światowy Dzień Walki z Otyłością. Nie ma lepszej daty w kalendarzu, aby pochylić się nad tak ważną tematyką.

Dietetyczne sposoby na zwiększenie odporności

Odporność organizmu w dużym stopniu zależy od tego z czego składa się nasze codzienne menu. Istnieją bowiem produkty żywnościowe, które zawierają szereg substancji bioaktywnych stymulujących układ immunologiczny do walki z drobnoustrojami odpowiedzialnymi za różnego rodzaju infekcje. Jakie produkty powinny więc gościć na naszym stole o tej porze roku?

Święta, święta i po Świętach czyli jak wrócić do zdrowych przyzwyczajeń?

Święta, święta i po świętach. Czy to dobry czas na pomiar naszej masy ciała na wadze tuż po zakończeniu świąt? Może dajmy sobie jeszcze chwilę, aby wrócić na właściwe tory. To dość drastyczne, aby z dnia na dzień, przejść na radykalną dietę, kiedy w lodówce stoją w rządku poukładane słoiki i pojemniki z jedzeniem ze świąt, jakie dostaliśmy do przejedzenia przez bliskich. Święta za nami, Sylwester przed nami, dużo pokus, ale my stoimy na straży zdrowego rozsądku i powoli przywołujemy Was Drodzy do porządku!

Elżbieta Gmurczyk
Jakie płatki wybierać?
Jakie płatki wybierać?