Co to jest ten błonnik? :)

Błonnik... mówi się, że odgrywa ważną rolę w procesach zachodzących w naszym organizmie, ale mało kto informuje nas, co dokładnie błonnikiem się nazywa i gdzie go możemy znaleźć, aby faktycznie mógł wspomagać wszystkie wewnętrzne funkcje w naszym ciele. Dziś przybliżymy ten temat, ponieważ z błonnikiem warto się zaprzyjaźniać a wszystko to w trosce o nasze zdrowie :)


Polecani dietetycy

Błonnik to inaczej włókno pokarmowe czyli roślinne wielocukry i ligniny, które nie są trawione w przewodzie pokarmowym człowieka. Błonnik dostarczany wraz z pożywieniem powoduje zwiększanie wydzielania śliny
oddziałując na funkcję żucia, odpowiada za wiązanie nadmiaru kwasu solnego w żołądku, wpływa na wydzielanie hormonów w przewodzie pokarmowym.


Wyróżnia się błonnik nierozpuszczalny czyli taki, który nie rozpuszcza się w wodzie, kwasach i zasadach. Odpowiada za wchłanianie wody, zwiększa objętość stolca, zmiękcza go, co przekłada się na uregulowanie
systematyczności wypróżnień, wspomaga perystaltykę jelit. Z kolei błonnik rozpuszczalny to inaczej mówiąc wszystkie związki rozpuszczalne w wodzie. Jest odpowiedzialny za poczucie sytości, pęcznieje w żołądku i wiąże dużą ilość wody. Błonnik rozpuszczalny tworzy galaretowato-żelową substancję, która spowalnia wchłanianie
węglowodanów. Frakcja nazywana rozpuszczalną również przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu, opóźnia wchłanianie trójglicerydów, jest dobrym środowiskiem do powstawania pożytecznych bakterii w naszych jelitach czyli probiotyków.


Jakie ważne funkcje spełnia dodatkowo błonnik ?
- chroni układ krążenia niwelując wchłanianie tłuszczu i kwasów żółciowych;
- działa antynowotworowo w obrębie żołądka, jelit a także piersi;
- zmniejsza wahania glukozy a tym samym zapobiega powstawaniu cukrzycy typu II;
- wspomaga proces odchudzania, daje dłuższe poczucie sytości, spowalnia opróżnianie żołądka.


Ale uwaga! Zbyt duże dostarczanie do organizmu błonnika może spowodować skutek odwrotny do zamierzonego czyli m.in. wzdęcia, zaparcia. Dlatego trzeba pamiętać aby "nie przedawkować" błonnika. A właściwa ilość uzależniona jest od płci,wieku, stanu zdrowia i określana jest jako dzienna zalecana porcja do spożycia. Uogólniając dorosły człowiek potrzebuje 25 g błonnika dziennie, u młodzieży 10 -21 a u dzieci 10-16.


W jakich produktach szukać błonnika?
- produkty zbożowe np. pieczywo pełnoziarniste, płatki wielozbożowe, owsiane, jęczmienne, otręby;
- kasze grube np. gryczana, jęczmienna;
- ryż brązowy;
- owoce i warzywa w tym strączkowe ( w niektórych przypadkach owoce suszone mają więcej błonnika niż świeże np. morela, śliwka, figa);
- migdały, orzechy laskowe;
- nasiona i ziarna np. dynia, słonecznik oraz siemię lniane.


Zadbajmy o to, by w naszej codziennej diecie pojawiała się odpowiednia ilość błonnika. Pamiętajmy, by prawidłowo mógł on zadziałać, musimy spożywać odpowiednią ilość wody. Tak więc cieszmy się zdrowiem nie
zapominając o tym, jak ważną rolę błonnik pełni w naszym organizmie. Jedzmy błonnik - na zdrowie !




Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Dietetyczne sposoby na zwiększenie odporności

Odporność organizmu w dużym stopniu zależy od tego z czego składa się nasze codzienne menu. Istnieją bowiem produkty żywnościowe, które zawierają szereg substancji bioaktywnych stymulujących układ immunologiczny do walki z drobnoustrojami odpowiedzialnymi za różnego rodzaju infekcje. Jakie produkty powinny więc gościć na naszym stole o tej porze roku?

Dlaczego mamy problem ze zmianą nawyków żywieniowych?

W ostatnich latach zdrowy styl życia jest preferowany społecznie. Przekazy zdrowotne w mediach upowszechniają wiedzę i pozytywne postawy w stosunku do zdrowia. Racjonalne odżywianie jest podstawową kategorią zachowań zdrowotnych, ale pomimo akceptowania jego znaczenia, ciężko jest podjąć działania w tym kierunku, czyli „z jednej strony chcę czegoś, ale z drugiej strony nic w tym kierunku nie robię a w sumie to może samo się zrobi”.

Pigwa - polska cytryna? :)

23 września wkroczyliśmy w kalendarzową jesień. A jak wiadomo ta pora roku oprócz pięknych i kolorowych odsłon, mieniących się barw i odcieni, jest dosyć zdradliwa. Nie trzeba długo się "starać" aby złapać infekcję, katar czy po prostu - uporczywe  przeziębienie zmusi nas do pozostania w domu i wygrzania tych wszystkich zarazków, które zdążyły nas zaatakować. Ale my przezornie zamiast leczyć, chcemy zapobiegać. Dlatego dziś kilka słów o pigwie:) Czy oby pigwa ma tylko zbawienne działanie, mogące uchronić nas przed grypą czy innym choróbskiem?

Jolanta Czepułkowska