Co to jest ten błonnik? :)

Błonnik... mówi się, że odgrywa ważną rolę w procesach zachodzących w naszym organizmie, ale mało kto informuje nas, co dokładnie błonnikiem się nazywa i gdzie go możemy znaleźć, aby faktycznie mógł wspomagać wszystkie wewnętrzne funkcje w naszym ciele. Dziś przybliżymy ten temat, ponieważ z błonnikiem warto się zaprzyjaźniać a wszystko to w trosce o nasze zdrowie :)


Polecani dietetycy

Błonnik to inaczej włókno pokarmowe czyli roślinne wielocukry i ligniny, które nie są trawione w przewodzie pokarmowym człowieka. Błonnik dostarczany wraz z pożywieniem powoduje zwiększanie wydzielania śliny
oddziałując na funkcję żucia, odpowiada za wiązanie nadmiaru kwasu solnego w żołądku, wpływa na wydzielanie hormonów w przewodzie pokarmowym.


Wyróżnia się błonnik nierozpuszczalny czyli taki, który nie rozpuszcza się w wodzie, kwasach i zasadach. Odpowiada za wchłanianie wody, zwiększa objętość stolca, zmiękcza go, co przekłada się na uregulowanie
systematyczności wypróżnień, wspomaga perystaltykę jelit. Z kolei błonnik rozpuszczalny to inaczej mówiąc wszystkie związki rozpuszczalne w wodzie. Jest odpowiedzialny za poczucie sytości, pęcznieje w żołądku i wiąże dużą ilość wody. Błonnik rozpuszczalny tworzy galaretowato-żelową substancję, która spowalnia wchłanianie
węglowodanów. Frakcja nazywana rozpuszczalną również przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu, opóźnia wchłanianie trójglicerydów, jest dobrym środowiskiem do powstawania pożytecznych bakterii w naszych jelitach czyli probiotyków.


Jakie ważne funkcje spełnia dodatkowo błonnik ?
- chroni układ krążenia niwelując wchłanianie tłuszczu i kwasów żółciowych;
- działa antynowotworowo w obrębie żołądka, jelit a także piersi;
- zmniejsza wahania glukozy a tym samym zapobiega powstawaniu cukrzycy typu II;
- wspomaga proces odchudzania, daje dłuższe poczucie sytości, spowalnia opróżnianie żołądka.


Ale uwaga! Zbyt duże dostarczanie do organizmu błonnika może spowodować skutek odwrotny do zamierzonego czyli m.in. wzdęcia, zaparcia. Dlatego trzeba pamiętać aby "nie przedawkować" błonnika. A właściwa ilość uzależniona jest od płci,wieku, stanu zdrowia i określana jest jako dzienna zalecana porcja do spożycia. Uogólniając dorosły człowiek potrzebuje 25 g błonnika dziennie, u młodzieży 10 -21 a u dzieci 10-16.


W jakich produktach szukać błonnika?
- produkty zbożowe np. pieczywo pełnoziarniste, płatki wielozbożowe, owsiane, jęczmienne, otręby;
- kasze grube np. gryczana, jęczmienna;
- ryż brązowy;
- owoce i warzywa w tym strączkowe ( w niektórych przypadkach owoce suszone mają więcej błonnika niż świeże np. morela, śliwka, figa);
- migdały, orzechy laskowe;
- nasiona i ziarna np. dynia, słonecznik oraz siemię lniane.


Zadbajmy o to, by w naszej codziennej diecie pojawiała się odpowiednia ilość błonnika. Pamiętajmy, by prawidłowo mógł on zadziałać, musimy spożywać odpowiednią ilość wody. Tak więc cieszmy się zdrowiem nie
zapominając o tym, jak ważną rolę błonnik pełni w naszym organizmie. Jedzmy błonnik - na zdrowie !




Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Stewia - "Słodkie zioło Paragwaju"

Powszechnie wiadomo, że wysokie spożycie cukru wiąże się z powstawaniem wielu problemów zdrowotnych. Pomimo tej wiedzy, wiele osób nie wyobraża sobie dnia bez odrobiny słodkości. Dlatego też, wciąż poszukuje się substancji, które mogłyby stanowić zdrową alternatywę dla cukru. Jedną z nich jest stewia - roślina z rodziny Asteraceae pochodząca z Ameryki Południowej, a dokładniej z Paragwaju i Brazylii, gdzie uprawiana jest od ponad 1000 lat. Aktualnie popularność zyskała już na całym świecie, również w Polsce jest coraz częściej stosowana.

Która kasza jest dla Ciebie?

Kipi kasza, kipi groch ...  I jak było dalej? ;) No właśnie - lata już nie te, ale jakby sięgnąć pamięcią do dzieciństwa to zdecydowanie można potwierdzić, iż właśnie takie słowa rymowanki zwykło się mawiać w rytm odbijającej się piłki. Ale dziś skoncentrujmy się zdecydowanie na kaszach. Zdrowe, smaczne, różnorodne... drobne, grube, o bardzo szerokim zastosowaniu od zup, przez dania główne aż po desery. Mają one wiele właściwości odżywczych, dlatego powinny być stałym elementem w naszym jadłospisie. Która kasza dla kogo będzie najbardziej odpowiednia - oto jest pytanie. Poddajmy to wyjątkowe ziarno krótkiej analizie. Ale zanim to - proponuję kilka słów wprowadzenia.

Brak energii? Z pomocą przychodzą... cytrusy

Gdy trudna pora roku nie zachęca właściciwe do niczego, pada pytanie: skąd czerpać energię? Z witamin oczywiście :) A zima, chociaż kalendarzowa, bo to co się dzieje za oknem, raczej zimowego krajobrazu nie przypomina, kojarzy się z ... cytrusami. Już sama barwa powinna wprowadzić trochę koloru w szarość dnia codziennego a rozkoszowanie się smakiem słodkich, wygrzanych słońcem specjałów, zapewni witalność, dobry nastrój i samo zdrowie. Od czego zacząć?

Małgorzata Łyżniak
Dlaczego jemy, skoro wcale nie jesteśmy głodni?
Dlaczego jemy, skoro wcale nie jesteśmy głodni?