6 grudnia - czas nakarmić Mikołaja :)

Dziś długo wyczekiwany dzień, zarówno przez dzieci, jak i dorosłych ? A jaki? Mikołajki oczywiście, czyli wstęp do wielkiego świątecznego szaleństwa? W witrynach sklepowych co prawda dawno już świecą się lampki ubranych sztucznych choinek, które mrugają do nas zza każdego rogu a po wrzuceniu monety, ukłoni nam się wielka postać Mikołaja śpiewającego Jingle Bells. Tego dnia także najczęściej rozgłośnie radiowe po raz pierwszy w roku puszczają nieodzowny hit  Last Christmas czyli jednym słowem sezon bożonarodzeniowy uważa się za otwarty :)


Polecani dietetycy

6-tego  grudnia jednak należy przede wszystkim skoncentrować się na jednym z najważniejszych tego dnia - na Mikołaju, który odwiedza nas z drobiazgami, chcąc wprowadzić klimat świąteczny, magiczny i wyjątkowy. Aby dzień ten dobrze zacząć i wprowadzić uśmiech i radość w domowym zaciszu trzeba pamiętać o jednym ? należy nakarmić Mikołaja! Wszak przebył taki kawał drogi na swoich saniach w towarzystwie czerwononosych reniferów, że z pewnością nabrał apetytu na pyszne mikołajkowe śniadanie. Jest jedna zagwozdka, co je Mikołaj na śniadanie? Oto jest pytanie.  Patrząc na postać Mikołaja i jego przepasany czarnym pasem , czerwony kubraczek wypełniony wielkim brzuszkiem .. można pokusić się o jeden wniosek i słuszny najprawdopodobniej - raczej na diecie dawno nie był Zatem wiemy, że zjeść lubi ale zaproponujmy mu w pierwszej kolejności zdrowe śniadanie. A żeby wynagrodzić mu czas i trud jaki włożył w rozwożenie prezentów, nagrodzimy Mikołaja wybornym deserem aby miał siłę na powrót na biegun północny i żeby oczywiście nie zapomniał o nas w przyszłym roku. Może trochę cukru mu nie zaszkodzi ;) Wszystko z umiarem ;)

Mikołajkowe śniadanie
Menu do wyboru
Omlet pełnoziarnisty z truskawkami i jogurtem naturalnym
lub
Szpinakowe choinki z ciasta naleśnikowego z szynką i serem oraz łańcuchem paprykowym
lub
Grzanki  z jajkiem sadzonym na buraczanym puchu z kiełkami
lub
Mikołajkowe kanapki z pastą twarogową i awokado oraz szynką parmeńską i świeżą figą

Napoje
Ciepłe mleko
lub
Ciepłe kakao

Deser dla Mikołaja
Grzeszne muffinki z nutellą
Pożywka dla Reniferów i Elfów
Zdrowe ciasteczka owsiane z żurawiną i orzechami

PRZEPISY:
Omlet pełnoziarnisty z truskawkami i jogurtem naturalnym
Składniki: 2 jajka, 3 łyżki mąki pełnoziarnistej, 5 łyżek mleka, 3 łyżki jogurtu naturalnego, pół szklanki truskawek, sól do smaku, 1 łyżka oliwy z oliwek.
Przygotowanie: Jajka roztrzepać na jednolitą masę, dodać sól. Następnie wsypać mąkę i wlać mleko. Wszystko wymieszać i wylać na rozgrzaną na patelni oliwę z oliwek. Po usmażeniu przełożyć na talerz, udekorować jogurtem naturalnym i poukładać truskawki.
Szpinakowe choinki z ciasta naleśnikowego z szynką i serem oraz łańcuchem paprykowym
Składniki: 1,5 szklanki mąki pszennej, 50g świeżego szpinaku, 1 szklanka mleka, 2 jajka, 2 łyżki oliwy z oliwek, sól do smaku, kilka plastrów sera żółtego, kilka plastrów szynki, 1 papryka żółta, 1 papryka czerwona.
Przygotowanie: Zblenduj szpinak razem z mlekiem aby powstała jednolita masa. Dodaj mąkę, 1 łyżkę oliwy z oliwek, jajka, sól do smaku i wymieszaj aż ciasto zostanie dokładnie połączone. Odstaw na 30 minut a następnie przystąp do smażenia naleśników. Na rozłożony naleśnik połóż plaster sera żółtego, plaster szynki. Zwiń w trójkąt. Przygotowane w ten sposób naleśniki podgrzej w piekarniku przez 2-3 minuty. Po wyjęciu ułóż na talerzu choinkę  z naleśnikowych trójkątów, posiekaj papryki w cieniutkie plasterki i ozdób warzywnym łańcuchem przygotowane dzieło.
Grzanki  z jajkiem sadzonym na buraczanym puchu z kiełkami
Składniki: 2 kromki chleba pełnoziarnistego na grzanki, 2 jajka, 1 ugotowany burak, kiełki rzodkiewki, 1 łyżka oliwy z oliwek.
Przygotowanie: W tosterze przygotuj grzanki z chleba pełnoziarnistego. Ugotowanego buraka zetrzyj lub zblenduj i połóż buraczaną pierzynkę na grzankach. Na patelnię wlej 1 łyżkę oliwy z oliwek i usmaż 2 jajka sadzone po czym przełóż je na grzanki. Udekoruj kiełkami rzodkiewki.
Mikołajkowe kanapki z pastą twarogową i awokado oraz szynką parmeńską i świeżą figą
Składniki: 2 kromki ciemnego pieczywa z ziarnami, masło do posmarowania kanapek, 2 duże liście sałaty, 2 plastry białego sera, 1 łyżka jogurtu naturalnego, 2 rzodkiewki, szczypiorek, 2 plastry awokado, 1 plaster szynki parmeńskiej, 1 świeża figa, sól do smaku.
Przygotowanie: Przygotuj pastę twarogową łącząc rozdrobnione plastry białego sera ze startą  na tarce rzodkiewką, posiekanym szczypiorkiem i dodaj jogurt naturalny i sól do smaku. Kromki pieczywa posmaruj masłem, następnie połóż sałatę. Na jedną z kromek połóż pastę twarogową a na niej ułóż plastry awokado. Na drugiej połóż plaster szynki parmeńskiej oraz pokrojoną świeżą figę.
Grzeszne muffinki z nutellą
Składniki: 250 g mąki pszennej, 150 ml mleka, 100 g gorzkiej czekolady, 80 g masła, 2 jajka, 3 łyżki nutelli, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 2 łyżki kakao, 150g cukru, foremki na muffinki.
Przygotowanie: Roztopić masło, następnie dodać czekoladę i nutellę, nie doprowadzić do zbytniego rozgrzania. Dodać mleko i jajka, utworzyć jednolitą masę i odstawić. W drugim naczyniu połączyć mąkę, proszek do pieczenia, cukier i kakao. Do suchych składników dodać mokre a następnie przygotowaną masą wypełnić foremki na muffinki. Piec 25 minut w temperaturze 180 stopni.
Zdrowe ciasteczka owsiane z żurawiną i orzechami
Składniki: 150g płatków owsianych górskich, 50g suszonej żurawiny, 30g orzechów włoskich, 50g wiórek kokosowych, 2 banany, pół szklanki oliwy z oliwek, 2 łyżki miodu, odrobina soli.
Przygotowanie: Przygotować masę z rozdrobnionych bananów, cynamonu, miodu i oliwy ( wszystkie składniki zblendować). Do masy dodać pozostałe składniki ciastek i formować kółka na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Piec około 20 minut w temperaturze 160 stopni.

Miejmy nadzieję, że i Mikołaj najedzony i Renifery gotowe do drogi powrotnej na biegun.
Nie zapomnijcie zostawić na blacie w kuchni szklaneczki gorącego mleka lub kakao.
Mikołaje i towarzysze jego świątecznej ekipy z pewnością lubią to!
A i rozgrzać się trzeba przed podróżą, wszak taki ziąb na zewnątrz :)
Przyjemnej podróży Mikołaju!
Fot: Macieh Szewczyk/Pixabay
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak nie marnować jedzenia podczas świąt?

Przed nami czas przygotowań do Świąt Wielkiej Nocy. Jednym ze stałych elementów jest oczywiście planowanie menu na ten wyjątkowy czas. Przeliczamy, szacujemy, sporządzamy listę zakupów a potem już tylko wizyta w sklepie i pichcenie w kuchni.

Jak przeciwdziałać efektowi jo-jo?

Każdy, kto rozpoczyna przygodę z dietą, zaznajomił się z pewnością także z tzw. pojęciem efektu jo-jo. Mit czy prawda? Czy każda dieta musi zakończyć się efektem jo-jo? Czym właściwie jest to zjawisko i jak jemu zapobiec? Porady i jednocześnie wskazówki poniżej:) Ale najpierw kilka podstawowych pytań :)

Owocowy zawrót głowy

Zdrowe, kolorowe, soczyste owoce pachnące słońcem, latem, dobrym, wakacyjnym nastrojem :) Korzystajmy z takich dobrodziejstw, póki sezon w pełni:) Nie ma lepszego okresu, by dostarczyć sobie zdrowe, dobre, witaminowe kalorie z natury :) Pamiętajmy o różnorodności i odpowiednim zbilansowaniu a nasze ciało i dusza trafią do owocowego raju;) A jak trafić na właściwy tor? :)

Jolanta Czepułkowska