Truskawki w roli głównej

Ostatnio w radiu słyszałam audycję dotyczącą truskawek a dokładniej mówiąc sposobu ich jedzenia. Słuchacze wypowiadali się w jakiej postaci najczęściej jedzą te owoce. Wygrały truskawki z cukrem i koktajl truskawkowy. W związku z sezonem spróbujemy jednak wzbogacić nasze truskawkowe menu.


Polecani dietetycy

Truskawki na śniadanie

Omlet z truskawkami [1 porcja] – 2 jaja, 1 szklanka truskawek, ½ opakowania jogurtu naturalnego (150-gramowego), 1 łyżeczka cukru waniliowego, 1 łyżka oliwy z oliwek, mięta. Truskawki pokroić na mniejsze kawałki. Miętę drobno posiekać. Jajka roztrzepać, dodać sól i pieprz. Smażyć na oliwie na niewielkim ogniu. Jogurt połączyć z cukrem waniliowym i miętą. Całość wymieszać. Na usmażony omlet wylać sos jogurtowy. Całość posypać truskawkami.

Owsianka z truskawkami na bogato [1 porcja] - płatki owsiane, 1 szklanka truskawek, 1 szklanka mleka 1,5%, 1 łyżeczka orzechów, 5-6 migdałów, 1 łyżeczka gorzkiej czekolady. Truskawki drobno pokroić. Do wrzącego mleka dodać płatki. Gotować stale mieszając. Gdy owsianka zacznie gęstnieć dodać truskawki, migdały i orzechy. Całość wymieszać i gotować jeszcze chwilę. Posypać czekoladą.

Twarożek z serkiem wiejskim i owocami [1 porcja] – 1 opakowanie serka wiejskiego light, 1 szklanka truskawek, 1 łyżeczka rodzynek, 1 łyżeczka płatków migdałowych, cynamon. Płatki migdałowe uprażyć na suchej patelni. Serek połączyć z owocami. Dodać rodzynki i płatki migdałowe. Posypać cynamonem. Jeszcze raz wymieszać.

Truskawki na obiad

Polędwiczki wieprzowe w truskawkowym sosie [1 porcja] – polędwiczka wieprzowej, 1 szklanka truskawek, ¼ szklanki bulionu, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka cukru pudru, bazylia, sól, pieprz. Truskawki przekroić na pół. Połączyć z cukrem pudrem i octem balsamicznym. Całość wymieszać. Odstawić na 10-15 minut. Mięso oprószyć solą i pieprzem. Podsmażyć na oliwie przez 2-3 minuty z każdej strony. Dodać wodę i dusić pod przykryciem, aż mięso będzie miękkie. Mięso wyjąć z patelni. Na patelnię wlać bulion i zagotować. Dodać truskawki z sosem balsamicznym. Podgrzewać przez 2-3 minuty na małym ogniu. Truskawki wyjąć i ułożyć obok mięsa. Całość polać sosem.

Risotto z truskawkami [1 porcja] – ryż, 1 szklanka truskawek, 2 łyżki jogurtu naturalnego, 1 łyżeczka cukru waniliowego, 1 łyżeczka masła. Ryż ugotować wg przepisu na opakowaniu. Truskawki pokroić na mniejsze kawałki. Na maśle podsmażyć cukier waniliowy. Dodać truskawki. Wymieszać. Smażyć 2-3 minuty. Całość połączyć z ryżem. Dodać jogurt. Jeszcze raz wymieszać.

Placki z truskawkami [1 porcja] – 2 łyżki mąki, 1 jajko, ½ szklanki mleka 1,5-2%, ½ łyżeczki proszku do pieczenia, 1 szklanka truskawek, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżeczka miodu, 1 łyżeczka orzechów. Truskawki połączyć z miodem. Wymieszać. Mąkę, jajko, mleko, proszek do pieczenia i orzechy połączyć ze sobą. Wymieszać. Smażyć na oliwie. Posypać truskawkami wymieszanymi z miodem.

Truskawki na kolację

Zielona sałatka z truskawkami na ciepło [1 porcja] – 1-2 garści rukoli/szpinaku, 1 szklanka truskawek, 3 duże szparagi, ½ średniej cukinii, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka miodu, 1 łyżeczka musztardy, pieprz, świeża kolendra. W szparagach odłamać zdrewniałe części przy końcach. Cukinię pokroić w plastry. Warzywa udusić na oliwie. Truskawki przekroić na pół. Ocet, musztardę i miód połączyć ze sobą. Wymieszać. Rukolę/szpinak połączyć z warzywami. Polać sosem z octu balsamicznego, musztardy i miodu. Doprawić pieprzem i kolendrą. Całość jeszcze raz wymieszać. Posypać truskawkami.

Gazpacho z truskawkami [1 porcja] – 2 średnie pomidory, 1 szklanka truskawek, woda, sok z limonki, sól, pieprz, papryczka chili, 1 ząbek czosnku, mięta, kolendra. Składniki połączyć ze sobą. Zmiksować. Udekorować truskawkami i listkami mięty.

Sałatka z truskawkami, awokado i serem Feta [1 porcja] – 1-2 garści rukoli, 1 szklanka truskawek, ¼ czerwonej cebuli, ½ awokado, 1 plaster sera Feta, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżeczka miodu, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka musztardy, czarny pieprz. Truskawki pokroić na pół. Ser, cebulę i awokado pokroić na mniejsze kawałki. Oliwę połączyć z octem, miodem i musztardą. Całość wymieszać. Składniki połączyć ze sobą. Doprawić pieprzem. Polać sosem z oliwy, octu balsamicznego, miodu i musztardy. Całość wymieszać.
Autor:
Dyplomowany dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka, założyciel firmy
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

30 lipca - Dzień Sernika

Ciągle tylko dieta i dieta i wreszcie nadchodzi okazja do grzechu... :) 30 Lipca został mianowany Międzynarodowym Dniem Sernika:) Świętować czy nie świętować? Taka okazja jest tylko raz do roku, więc pozwalamy na jeden mały kawałeczek. Ale czy
nie wydaje się Wam, że Międzynarodowy Dzień Sernika powinien mieć swoje święto w okolicach Bożego Narodzenia lub Wielkiej Nocy? To wszak wtedy na naszych świątecznych stołach króluje sernik. Ależ jaki on wtedy cudny.. krakowski z kratką, wiedeński, czekoladowy, królewski, z rodzynkami, z makiem, z chałwą ... po prostu z czym tylko się da. Jedno jest pewne,zawsze smakuje tak samo - pysznie ;)

Czas na sorbet! Owocowy i....warzywny

Latem korzystamy z różnych pomysłów na ochłodę. Jednym z bardziej popularnych, który lubią i Ci mali i Ci duzi... to jedzenie lodów :)

Warzywa trochę zapomniane czyli smakołyki z poprzedniej epoki

Kapusty, ziemniaki, buraki, kalafiory.. to przecież standardowe warzywa, które codziennie trafiają do naszej kuchni i przygotowujemy z nich pyszne potrawy na rodzinny stół czy też po prostu posiłki do pracy lub do szkoły. A które z warzyw były wykorzystywane kilkadziesiąt lat temu a obecnie pomimo wartości odżywczych nie są tak doceniane przez współczesnych twórców sztuki kulinarnej ? Zajrzyjmy na karty historii aby sprawdzić, które z  warzyw warto na nowo odkryć i wprowadzić do jadłospisu aby nieco zaskoczyć bliskich ale i wzbogacić  w witaminy i mikroelementy nasze menu.

Elżbieta Gmurczyk
Lody – smak lata
Lody – smak lata