Truskawki w roli głównej

Ostatnio w radiu słyszałam audycję dotyczącą truskawek a dokładniej mówiąc sposobu ich jedzenia. Słuchacze wypowiadali się w jakiej postaci najczęściej jedzą te owoce. Wygrały truskawki z cukrem i koktajl truskawkowy. W związku z sezonem spróbujemy jednak wzbogacić nasze truskawkowe menu.


Polecani dietetycy

Truskawki na śniadanie

Omlet z truskawkami [1 porcja] – 2 jaja, 1 szklanka truskawek, ½ opakowania jogurtu naturalnego (150-gramowego), 1 łyżeczka cukru waniliowego, 1 łyżka oliwy z oliwek, mięta. Truskawki pokroić na mniejsze kawałki. Miętę drobno posiekać. Jajka roztrzepać, dodać sól i pieprz. Smażyć na oliwie na niewielkim ogniu. Jogurt połączyć z cukrem waniliowym i miętą. Całość wymieszać. Na usmażony omlet wylać sos jogurtowy. Całość posypać truskawkami.

Owsianka z truskawkami na bogato [1 porcja] - płatki owsiane, 1 szklanka truskawek, 1 szklanka mleka 1,5%, 1 łyżeczka orzechów, 5-6 migdałów, 1 łyżeczka gorzkiej czekolady. Truskawki drobno pokroić. Do wrzącego mleka dodać płatki. Gotować stale mieszając. Gdy owsianka zacznie gęstnieć dodać truskawki, migdały i orzechy. Całość wymieszać i gotować jeszcze chwilę. Posypać czekoladą.

Twarożek z serkiem wiejskim i owocami [1 porcja] – 1 opakowanie serka wiejskiego light, 1 szklanka truskawek, 1 łyżeczka rodzynek, 1 łyżeczka płatków migdałowych, cynamon. Płatki migdałowe uprażyć na suchej patelni. Serek połączyć z owocami. Dodać rodzynki i płatki migdałowe. Posypać cynamonem. Jeszcze raz wymieszać.

Truskawki na obiad

Polędwiczki wieprzowe w truskawkowym sosie [1 porcja] – polędwiczka wieprzowej, 1 szklanka truskawek, ¼ szklanki bulionu, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka cukru pudru, bazylia, sól, pieprz. Truskawki przekroić na pół. Połączyć z cukrem pudrem i octem balsamicznym. Całość wymieszać. Odstawić na 10-15 minut. Mięso oprószyć solą i pieprzem. Podsmażyć na oliwie przez 2-3 minuty z każdej strony. Dodać wodę i dusić pod przykryciem, aż mięso będzie miękkie. Mięso wyjąć z patelni. Na patelnię wlać bulion i zagotować. Dodać truskawki z sosem balsamicznym. Podgrzewać przez 2-3 minuty na małym ogniu. Truskawki wyjąć i ułożyć obok mięsa. Całość polać sosem.

Risotto z truskawkami [1 porcja] – ryż, 1 szklanka truskawek, 2 łyżki jogurtu naturalnego, 1 łyżeczka cukru waniliowego, 1 łyżeczka masła. Ryż ugotować wg przepisu na opakowaniu. Truskawki pokroić na mniejsze kawałki. Na maśle podsmażyć cukier waniliowy. Dodać truskawki. Wymieszać. Smażyć 2-3 minuty. Całość połączyć z ryżem. Dodać jogurt. Jeszcze raz wymieszać.

Placki z truskawkami [1 porcja] – 2 łyżki mąki, 1 jajko, ½ szklanki mleka 1,5-2%, ½ łyżeczki proszku do pieczenia, 1 szklanka truskawek, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżeczka miodu, 1 łyżeczka orzechów. Truskawki połączyć z miodem. Wymieszać. Mąkę, jajko, mleko, proszek do pieczenia i orzechy połączyć ze sobą. Wymieszać. Smażyć na oliwie. Posypać truskawkami wymieszanymi z miodem.

Truskawki na kolację

Zielona sałatka z truskawkami na ciepło [1 porcja] – 1-2 garści rukoli/szpinaku, 1 szklanka truskawek, 3 duże szparagi, ½ średniej cukinii, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka miodu, 1 łyżeczka musztardy, pieprz, świeża kolendra. W szparagach odłamać zdrewniałe części przy końcach. Cukinię pokroić w plastry. Warzywa udusić na oliwie. Truskawki przekroić na pół. Ocet, musztardę i miód połączyć ze sobą. Wymieszać. Rukolę/szpinak połączyć z warzywami. Polać sosem z octu balsamicznego, musztardy i miodu. Doprawić pieprzem i kolendrą. Całość jeszcze raz wymieszać. Posypać truskawkami.

Gazpacho z truskawkami [1 porcja] – 2 średnie pomidory, 1 szklanka truskawek, woda, sok z limonki, sól, pieprz, papryczka chili, 1 ząbek czosnku, mięta, kolendra. Składniki połączyć ze sobą. Zmiksować. Udekorować truskawkami i listkami mięty.

Sałatka z truskawkami, awokado i serem Feta [1 porcja] – 1-2 garści rukoli, 1 szklanka truskawek, ¼ czerwonej cebuli, ½ awokado, 1 plaster sera Feta, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżeczka miodu, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka musztardy, czarny pieprz. Truskawki pokroić na pół. Ser, cebulę i awokado pokroić na mniejsze kawałki. Oliwę połączyć z octem, miodem i musztardą. Całość wymieszać. Składniki połączyć ze sobą. Doprawić pieprzem. Polać sosem z oliwy, octu balsamicznego, miodu i musztardy. Całość wymieszać.
Autor:
Dyplomowany dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka, założyciel firmy
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak nie przytyć w Święta? 6 zasad

Wigilia, Boże Narodzenie i Sylwester rządzą się swoimi prawami. Nie chodzi tylko o tradycje czy przyzwyczajenia, ale również o to, co mamy na talerzu. Taki czas zdarza się raz w roku, więc nie należy wszystkiego kategorycznie sobie odmawiać, a jedynie kierować się rozwagą i zdrowym rozsądkiem. 

Zmieniamy dietę na... zimową!

Robi się coraz chłodniej, zima w pełni króluje już zarówno w pogodzie, jaki i na naszych stołach. Na co warto zwrócić uwagę w diecie, aby nie przybrać dodatkowych, zupełnie niepotrzebnych kilogramów, mieć silny układ odpornościowy i dobry humor?

Dieta pudełkowa czyli wady i zalety cateringu dietetycznego

Dieta pudełkowa to jedno z najbardziej popularnych rozwiązań dietetycznych ostatnich lat. Coraz więcej osób próbuje wkroczyć na ścieżkę zdrowego żywienia, wybierając gotowe rozwiązania dostępne na rynku. Jedni chcą jeść bardziej zdrowo, inni potrzebują stracić zbędne kilogramy a jeszcze inni chcą zmienić dotychczasowe nawyki żywieniowe. Od czegoś trzeba zacząć. Jednak czy dieta pudełkowa jest gotową receptą na sukces ? Jak szybko rozwija się rynek firm produkujących diety pudełkowe? Jakie wady i zalety ma catering dietetyczny?

Anna Huma - Nande