Witamina D – jak wykorzystać okres letni na uzupełnienie jej niedoboru?

Czas od maja do września, kiedy występują słonecznie dni, to najlepszy okres na uzupełnienie w naszym organizmie witaminy D, na której niedobór cierpi około 90% polskiego społeczeństwa.


Polecani dietetycy

Witamina ta pełni szczególną rolę u niemowląt i dzieci w okresie intensywnego wzrostu, jak również u osób w wieku podeszłym ze względu na jej duży udział w prawidłowej mineralizacji kości. Deficyt tej witaminy może skutkować krzywicą u osób młodych oraz osteoporozą u starszych. Innymi skutkami niedoboru są także nowotwory, choroby układu sercowo – naczyniowego, rozwój chorób autoimmunologicznych takich jak cukrzyca typu 1, nieswoiste zapalenie jelit, reumatoidalne zapalenie stawów czy depresje i ogólne pogorszenie nastroju.

Gdzie znajdziemy witaminę D?

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, jesteśmy w stanie ją dostarczyć z takich produktów jak: tłuste ryby (makrela, śledź, łosoś czy halibut), oleje z tych ryb, jaja, grzyby czy w mniejszym stopniu z produktów mlecznych. Niestety same źródła pokarmowe nie wystarczą by pokryć dzienną normę na zapotrzebowanie tej witaminy.


Oprócz podaży z diety drugim źródłem jest słońce - aż w 80% witamina D powstaje w wyniku syntezy w komórkach skóry. Dlatego codzienna 20 – 30 minutowa ekspozycja na słońce w okresie letnim z odkrytymi górnymi partiami ciała będzie dobrym wyborem na uzupełnienie organizmu w tę witaminę. Musimy pamiętać także, że stosowane kremy z filtrami UV blokując syntezę skórną witaminy D zmniejszają ją o ponad 90%. A ty dostarczyłeś dziś odpowiednią dawkę witaminy D?
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jakie ryby warto jeść?

"Na ryby - w kaździuteńki wolny dzień, na ryby - nad leniwą rzeczkę w cień (...)" to słowa słynnej piosenki z repertuaru Kabaretu Starszych Panów :) Ale czy utwór ten doskonale nie wpisuje się w wakacyjne wędkowanie i spędzanie wolnego czasu na łonie natury? :) Oczywiście, że tak.  Wielu z nas lubi odpoczywać przy jednym z najspokojniejszych i jednocześnie wymagających dużo cierpliwości hobby, jakim jest połów ryb. Jezioro, cisza, spokój, wędka i my ;)
Złowienie ryby to pół sukcesu, drugie pół stanowi jej sprawienie:) Dla niektórych to wyzwanie a dla niektórych codzienność:) Dowiedzmy się jednak, jakie okazy korzystnie wpływające na nasze zdrowie można złowić w najlepszej porze roku, czyli latem :)

Przyjemność z chrupania czyli orzechy!

Pora na przekąskę, a Ty nie wiesz na co się zdecydować? Owoc, warzywo, wafle ryżowe, a może po prostu... orzechy ? Są wprawdzie kaloryczne, jednak nie należy zapominać o ich właściwościach prozdrowotnych. Jeśli będziemy spożywać je z umiarem, to z pewnością nie zaszkodzą naszej diecie a dostarczą naszemu organizmowi cennych witamin i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pozytywnie wpłyną na ochronę naszego serca.
Jakie orzechy wybrać? Wachlarz jest dość szeroki:)

Jak prawidłowo wyliczyć wskaźnik BMI?

Najprostszym i najbardziej powszechnie stosowanym wskaźnikiem do oceny masy ciała jest wskaźnik BMI (body mass indeks).
Każdy z nas w prosty sposób może obliczyć własny wskaźnik stosując odpowiedni wzór.

Anna Huma - Nande
Przyjemność Jedzenia świętuje Dzień Kobiet
Przyjemność Jedzenia świętuje Dzień Kobiet