Jak uniknąć zimowego osłabienia?

Sezon jesienno – zimowy to, jak co roku, czas kiedy wzrasta niebezpieczeństwo złapania nieprzyjemnej infekcji, a nasza odporność spada. Zmniejszenie ilości witamin, które dostają się do organizmu z pożywieniem, spadek aktywności słonecznej, przegrzane pomieszczenia, brak ruchu na świeżym powietrzu – to wszystko nie służy naszemu zdrowiu. Dlatego warto pamiętać o odporności i wzmacniać ją. Jak to robić? Oto 5 prostych kroków przy pomocy, których można zacząć działać od dziś:


Polecani dietetycy

1) PRZEJRZYJ SWOJĄ DIETĘ — zdrowa, dobrze zbilansowana i bogata w składniki odżywcze dieta jest jednym z kluczowych elementów w budowaniu odporności. Warto wybierać sezonowe warzywa i owoce, spożywać ryby morskie, będące źródłem kwasów tłuszczowych, przede wszystkim kwasów omega, przetwory mleczne: jogurty i kefiry zawierające probiotyki, drogocenne dla prawidłowej flory bakteryjnej układu pokarmowego. Zamiana cukru, do słodzenia – jeśli istnieje już taka konieczność, na miód spowoduje, że nie dostarczy on tylko pustych kalorii, ale również witamin i mikroelementów. Ponadto ma właściwości przeciwbakteryjne. Warto pamiętać również o rozgrzewających przyprawach. Przygotowując posiłki w domu można do ich przyprawienia używać czosnku wykazującego działanie antybakteryjne (ponadto poprawia trawienie i reguluje przemianę materii), a także imbiru (bogatego w składniki odżywcze i witaminy), gorczycy (poprawia krążenie), pieprzu chilli (podnosi temperaturę ciała) i innych. Należy również pamiętać o piciu wody!

2) PAMIĘTAJ O AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
- codzienna dawka ruchu w postaci choćby krótkiego spaceru to bardzo ważny element dbałości o organizm. Do tego należy dodać bardziej intensywny wysiłek fizyczny 2-3 razy w tygodniu, np. jazda na rowerze lub rolkach, jogging, gra w piłkę, ale i intensywne spacery wpływają korzystnie na naszą kondycję fizyczną i organizm. Nawet kiedy temperatura spada do paru kresek poniżej zera, a na dworze mokro i ciemno, warto zmusić się do treningu.

3) ZAPISZ SIĘ NA BADANIA PROFILAKTYCZNE - aby zapobiec niedoborom i obniżonej odporności, należy kontrolować stan swojego zdrowia, chociaż raz na rok. Ponadto na podstawie wyników badań specjalista pomoże zbilansować odpowiednio dietę.

4) CZĘŚCIEJ WYBIERAJ SIĘ NA SPACERY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU - do normalnego funkcjonowania organizm musi być „nasycony” tlenem. Codzienne spacery (nawet małe) powinny stać się integralną częścią życia. W tym czasie można przewietrzyć mieszkanie.

5) WYSYPIAJ SIĘ I ODPOCZYWAJ - system obronny jest ściśle powiązany z systemem nerwowym, a zdenerwowanie zakłóca ich współpracę. By do tego nie doszło, powinno się codziennie poświęcić trochę czasu na relaks, odprężenie i wyciszenie. A więc zarwane noce niekorzystnie wpływają na naszą odporność, a przemęczony organizm jest bardziej narażony na infekcje, dlatego należy porządnie wysypiać się.
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak dzięki diecie wzmocnić odporność?

Powoli wkraczamy w okres jesienno-zimowy, kiedy to jesteśmy narażeni na różne infekcje i przeziębienia. Będziemy zmagać się z obniżoną odpornością i gorszym samopoczuciem. A gdyby tak wzmocnić się na ten czas za pomocą diety?

Dzień barmana czyli na jakie drinki mogę pozwolić sobie na diecie?

Drogie Panie i Drodzy Panowie! :)
Dziś w kalendarzu data 6 lutego, a to oznacza, że mamy dość nietypowe święto, a dokładniej Dzień Barmana:) W życiu nie słyszałam o takim wydarzeniu, które tym bardziej zasługiwałoby na upamiętnienie na kartach kalendarza, ale w sumie, czemu by nie świętować :) Byłoby przyjemnie, jednak z pewnością, Ci co na diecie zastanawiają się, czy w ogóle mogą
sobie pozwolić na takie odstępstwo od normy.

Gluten w chorobie Hashimoto

Jaki ma on związek z tym schorzeniem? Wykluczyć go czy nie? Literatura podaje, że gluten ma silne powiązania z chorobami autoimmunologicznymi, do których zaliczamy chorobę Hashimoto. Jego spożycie może spowodować reakcję ze strony układu odpornościowego.

Elżbieta Gmurczyk