Nasze "dobro narodowe" - olej rzepakowy

Od wielu lat jeden z najpopularniejszych, jeśli nie najpopularniejszy, olej w naszym kraju. Czy warto go używać? Zdecydowanie tak. Produkt ten jest bardzo korzystny dla zdrowia naszego i naszych dzieci. Co jest tego powodem?




Polecani dietetycy

Trochę teorii:

    - wysoka zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych - zmniejszają one stężenie cholesterolu całkowitego oraz LDL a zwiększają stężenie HDL dzięki czemu działają w profilaktyce miażdżycy. Dodatkowo odpowiednia ich podaż sprzyja spadkowi poziomu glukozy we krwi, głównie u pacjentów z cukrzycą typu 2.

    - bardzo korzystny stosunek kwasów tłuszczowych NNKT, czyli omega-6 do omega-3, wynoszący 2:1. NNKT zapobiegają miażdżycy, udarom i zawałom poprzez zwiększenie przepływu krwi przez naczynia wieńcowe. Regulują pracę układu sercowo - naczyniowego, krzepnięcie krwi, pracę przewodu pokarmowego, układu oddechowego, nerek oraz układu rozrodczego. Konieczne są do prawidłowego funkcjonowania tkanki nerwowej, mózgu czy siatkówki oka. Są także istotne dla prawidłowego wzrostu dzieci i młodzieży a osobom dorosłym ich obecność w diecie gwarantuje utrzymanie prawidłowego stanu zdrowia.

    - mała ilość kwasów tłuszczowych nasyconych, których nadmierna ilość przyspiesza rozwój miażdżycy oraz nowotworów, m.in. prostaty i okrężnicy.

W związku z tymi informacjami olej rzepakowy warto wprowadzić do codziennej diety, czy to do smażenia, czy przygotowania sosu do sałatki. Oczywiście, jak z każdym produktem, konieczny jest rozsądek i umiar, jeśli chodzi o jego ilości.

Autor:
Dyplomowany dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka, założyciel firmy
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

25 sierpnia - Dzień Polskiej Żywności

Święto godne zauważenia i celebrowania, bo co jak co, ale produkty naszej ziemi są bardzo wartościowym towarem zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Czy data jest przypadkowa? Nie, koniec sierpnia to czas dożynek, zbierania plonów, którymi potem można chwalić się i promować je w Polsce i za granicą. Za czym przepadają polscy konsumenci i czego poszukują na regionalnych i lokalnych straganach ? Sprawdźmy :)

Mleko w diecie osób z chorobą Hashimoto i niedoczynnością tarczycy

Jednym z głównych założeń diety dla osób z chorobą Hashimoto i niedoczynnością tarczycy jest zwiększona ilość białka pełnowartościowego w ich jadłospisie. Białko to znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego, do których oczywiście zaliczamy mleko i jego przetwory. Czy wyłączyć je z diety, czy wręcz odwrotnie pozostawić w niej, mając problemy z tarczycą? Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Co wchodzi w skład majowego trio?

Maj... z czym Wam się kojarzy ten miesiąc? Co pysznego można zjeść w maju .. a czekamy na to cały rok? :) Podpowiem Wam: rabarbar, truskawki i botwinę :) To jest właśnie smak maja, wprowadzający nas powoli w sezon letni. Dużo pyszności można przygotować z tych składników, pytanie jakie właściwości korzystnie wpływające na nasze zdrowie mają te dobrodziejstwa? Zatem sprawdzam!:)

Anna Huma - Nande
Jak dzięki diecie wzmocnić odporność?
Jak dzięki diecie wzmocnić odporność?