1 lipca Międzynarodowy Dzień Owoców

Owoce charakteryzują się bogactwem witamin, składników mineralnych, błonnika pokarmowego i związków o działaniu antyoksydacyjnym.




Polecani dietetycy

Dlatego też, systematyczne spożywanie owoców zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób przewlekłych między innymi schorzeń sercowo-naczyniowych czy nowotworów.

Korzystnie wpływają również na kondycję włosów, skóry i paznokci. Doceniając ich zbawienny wpływ na zdrowie i urodę 1 lipca świętujemy Międzynarodowy Dzień Owoców. To dobra okazja do poeksperymentowania z nimi w kuchni i przygotowania pełnowartościowych posiłków z ich udziałem. Najczęściej owoce spożywa się w postaci przekąsek, owsianek, koktajli, czy deserów. Świetnie sprawdzą się także w towarzystwie warzyw na przykład w sałatce. Warto również spróbować potrawy mięsnej z owocowym akcentem.

Niestety nie należy jeść owoców bez limitu ze względu na wysoką zawartość cukrów prostych. Szczególnie osoby z nieprawidłową tolerancją glukozy, cukrzycą czy insulinoopornością powinny ograniczyć ich spożycie do 1-2 porcji dziennie.

A to propozycja na letnią sałatkę z owocami:

Sałatka z arbuzem, serem Feta i oliwkami [1 porcja]  - 1 duży plaster arbuza, 1-2 garści rukoli, 1 plaster sera Feta, 5-6 czarnych oliwek, pół małej czerwonej cebuli, 1 łyżeczka pestek słonecznika, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżka octu balsamicznego, 1 łyżeczka miodu, 1 łyżeczka musztardy, pieprz, mięta. Arbuza i ser pokroić w kosteczkę. Oliwki i cebulę pokroić w plasterki. Pestki słonecznika uprażyć na suchej patelni. Oliwę, ocet balsamiczny, musztardę i miód połączyć ze sobą i wymieszać. Do arbuza dodać rukolę, ser Feta, cebulę, oliwki i pestki słonecznika. Całość wymieszać. Posypać miętą, polać sosem z oliwy, octu balsamicznego, musztardy i miodu. Jeszcze raz wymieszać. Doprawić do smaku pieprzem.

Smacznego :)
Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Ile soli możemy zjeść?

Zgodnie ze wskazaniami osoby dorosłe 5 g dziennie, co odpowiada jednej łyżeczce do herbaty. Dzieci i młodzież 1,9-3,75 g w ciągu dnia. Badania pokazują, że niestety zalecenia zaleceniami a rzeczywistość jest zupełnie inna. Spożywamy 2-3 razy więcej soli niż powinniśmy.

Coś ciepłego na zimne dni :)

Zrobiło się zimno. Nam też jest zimno i potrwa to chwilę zanim się przyzwyczaimy do panujących aktualnie temperatur. W związku z tym większości z nas chce się bardziej jeść. Związane jest to z tym, ze po posiłku ogarnia nas błogie uczucie ciepła . Jak to jest z tym jedzeniem w chłodne dni?

Przyjemność z chrupania czyli orzechy!

Pora na przekąskę, a Ty nie wiesz na co się zdecydować? Owoc, warzywo, wafle ryżowe, a może po prostu... orzechy ? Są wprawdzie kaloryczne, jednak nie należy zapominać o ich właściwościach prozdrowotnych. Jeśli będziemy spożywać je z umiarem, to z pewnością nie zaszkodzą naszej diecie a dostarczą naszemu organizmowi cennych witamin i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pozytywnie wpłyną na ochronę naszego serca.
Jakie orzechy wybrać? Wachlarz jest dość szeroki:)

Małgorzata Łyżniak
Dieta pudełkowa czyli wady i zalety cateringu dietetycznego
Dieta pudełkowa czyli wady i zalety cateringu dietetycznego