Zdrowa dzienna porcja kofeiny

Warto wiedzieć, że kofeina obecna jest nie tylko w kawie. Znajdziemy ją również w herbacie, napojach energetyzujących oraz typu cola a także w czekoladzie.


Polecani dietetycy

Spożycie kofeiny w umiarkowanych ilościach, przy zachowaniu zdrowego rozsądku nie jest szkodliwe dla zdrowia. Mianem umiarkowanego spożycia określa się ilość nie większą niż 300mg/dziennie dla dorosłej osoby. W przeliczeniu na filiżanki jest to ok. 4 kaw. Dla kobiet w ciąży dozwolona ilość kofeiny ze wszystkich źródeł to 200-300 mg/dzień. Podane poniżej ilości to średnia, która zależna jest od rodzaju/gatunku kawy, herbaty, napojów: 



  • Kawa parzona 50-230mg kofeiny/ filiżanka
  • Kawa rozpuszczalna 75-95mg kofeiny/filiżanka
  • Kawa espresso 60-100mg kofeiny/filiżanka
  • Kawa bezkofeinowa 1-6mg kofeiny/filiżanka
  • Herbata parzona 45-65mg kofeiny/filiżanka
  • Napoje typu cola 10-50mg kofeiny/250 ml
  • Napoje energetyzujące 30-90mg kofeiny/250 ml
  • Czekolada 6-35mg kofeiny/50g

Kofeina staje się trująca w ilości powyżej 1000mg, za minimalną dawkę śmiertelną uznaje się 3200mg a spożycie ok. 80 filiżanek kawy stanowi realną dawkę śmiertelną.
Autor:
Dyplomowany dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka, założyciel firmy
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak nie przytyć w ferie? (część 2. )

Regularność posiłków to jednak nie wszystko. W czasie zimowego wypoczynku powinniśmy trzymać się także innych zasad, dzięki którym dbanie o linie w czasie ferii będzie znacznie prostsze :)

Kakao - smak dzieciństwa

Kakao ... hmmm ... smak dzieciństwa zapamiętany w pięknym obrazku sprzed lat:) Mamy pełnię lata. Stół w kuchni nakryty ceratą w kratkę a na niej owoce. Na stole tym stoi kubek, biały, porcelanowy, z przodu ma prążki a w samym środku jest czerwone jabłuszko :) Mam go do dziś i ma już on jakieś .. niech policzę.. tak - z pewnością minimum 31 lat.. :) A w kubku tym .. "napój bogów" - kakao przygotowane prze moją babcię na śniadanie. Obok kanapka z dżemem albo białym serem i miodem. Kiedyś to był zestaw obowiązkowy. Też macie takie wspomnienia z dzieciństwa? Może podzielicie się z nami swoimi obrazkami namalowanymi wspomnieniami sprzed lat? Kiedyś kakao królowało na śniadaniowych stołach w domu, szkołach, stołówkach a nawet barach mlecznych. Co ma takiego w sobie ten napój i pytanie czy warto go pić? Postaramy się odpowiedzieć w kilku słowach i nieco przybliżyć co kryje tajemniczy kubek wypełniony po brzegi smakowitym i aromatycznym kakao.

Warzywa trochę zapomniane czyli smakołyki z poprzedniej epoki

Kapusty, ziemniaki, buraki, kalafiory.. to przecież standardowe warzywa, które codziennie trafiają do naszej kuchni i przygotowujemy z nich pyszne potrawy na rodzinny stół czy też po prostu posiłki do pracy lub do szkoły. A które z warzyw były wykorzystywane kilkadziesiąt lat temu a obecnie pomimo wartości odżywczych nie są tak doceniane przez współczesnych twórców sztuki kulinarnej ? Zajrzyjmy na karty historii aby sprawdzić, które z  warzyw warto na nowo odkryć i wprowadzić do jadłospisu aby nieco zaskoczyć bliskich ale i wzbogacić  w witaminy i mikroelementy nasze menu.

Małgorzata Łyżniak
Poznaj swojego dietetyka - wywiad z Małgorzatą Łyżniak
Poznaj swojego dietetyka - wywiad z Małgorzatą Łyżniak