Zdrowa dzienna porcja kofeiny

Warto wiedzieć, że kofeina obecna jest nie tylko w kawie. Znajdziemy ją również w herbacie, napojach energetyzujących oraz typu cola a także w czekoladzie.


Polecani dietetycy

Spożycie kofeiny w umiarkowanych ilościach, przy zachowaniu zdrowego rozsądku nie jest szkodliwe dla zdrowia. Mianem umiarkowanego spożycia określa się ilość nie większą niż 300mg/dziennie dla dorosłej osoby. W przeliczeniu na filiżanki jest to ok. 4 kaw. Dla kobiet w ciąży dozwolona ilość kofeiny ze wszystkich źródeł to 200-300 mg/dzień. Podane poniżej ilości to średnia, która zależna jest od rodzaju/gatunku kawy, herbaty, napojów: 



  • Kawa parzona 50-230mg kofeiny/ filiżanka
  • Kawa rozpuszczalna 75-95mg kofeiny/filiżanka
  • Kawa espresso 60-100mg kofeiny/filiżanka
  • Kawa bezkofeinowa 1-6mg kofeiny/filiżanka
  • Herbata parzona 45-65mg kofeiny/filiżanka
  • Napoje typu cola 10-50mg kofeiny/250 ml
  • Napoje energetyzujące 30-90mg kofeiny/250 ml
  • Czekolada 6-35mg kofeiny/50g

Kofeina staje się trująca w ilości powyżej 1000mg, za minimalną dawkę śmiertelną uznaje się 3200mg a spożycie ok. 80 filiżanek kawy stanowi realną dawkę śmiertelną.
Autor:
Dyplomowany dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka, założyciel firmy
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Zawsze jest pora na... kalafiora!

To pyszne warzywo, na pierwszy rzut oka niepozorne, a jednak posiadające wiele korzystnych właściwościach dla naszego zdrowia. Delikatne w smaku, z bogactwem składników odżywczych, tak więc czym prędzej powinno znaleźć w naszym menu.

Cykl runo leśne lato: Jeżyna

Dziś kontynuujemy cykl o runie leśnym, koncentrując się na jeżynie nazywanej inaczej ożyną lub ostrężyną :) Zdecydowanie częściej więcej uwagi poświęca się jej bardziej czerwonej siostrze - malinie, a nie słusznie, ponieważ jeżyna także ma dużo właściwości, które bardzo pozytywnie oddziałują na nasz organizm. Warto sprawdzić, co bliźniacza jeżyna może zdziałać korzystnego dla naszego zdrowia :)

Dlaczego jemy, skoro wcale nie jesteśmy głodni?

Oto kilka powodów, dla których jemy tak naprawdę nie chcąc jeść. Po pierwsze, i bardzo częste nie odczuwamy prawdziwego głodu. Ten fałszywy głód może wiązać się ze stresem, zmęczeniem i negatywnymi emocjami. W tym stanie nie chcemy jeść “zwykłego” jedzenia, ale tłuste, smażone, chrupiące, słodkie, niezdrowe. Ochoczo sięgniemy po jakiś fast-food lub słodycze a rozsądny obiad zostawimy na później.

Anna Huma - Nande
Dlaczego jemy, skoro wcale nie jesteśmy głodni?
Dlaczego jemy, skoro wcale nie jesteśmy głodni?