Co zrobić, żeby przytyć?

Ze względu na wciąż rosnący problem nadwagi i otyłości, porady dietetyczne zazwyczaj kierowane są do osób chcących zgubić zbędne kilogramy i zredukować tkankę tłuszczową. Wśród nas są jednak osoby mające odwrotny problem - zbyt niską masę ciała w stosunku do wzrostu. Przyczyny niedowagi mogą być różne.


Polecani dietetycy

Najczęściej jest ona wynikiem błędów żywieniowych, czyli niedostatecznej podaży kalorii i/lub składników odżywczych w stosunku do zapotrzebowania.

Zbyt niska masa ciała może być również wynikiem wielu poważnych chorób, między innymi nowotworów, schorzeń zlokalizowanych w przewodzie pokarmowym, utrudniających trawienie i wchłanianie składników odżywczych, jak i zaburzeń hormonalnych, np. nadczynności tarczycy.


Dlatego też pierwszym krokiem, jaki należy podjąć jest wykonanie badań oceniających stan zdrowia. Następnie należy przez kilka dni prowadzić, tzw. dzienniczek bieżącego spożycia, w którym zapisuje się wszystkie posiłki, z dokładnym wskazaniem godzin spożycia poszczególnych potraw, ich ilości oraz składu.


Prowadzenie takiego dzienniczka ułatwi pracę dietetykowi, który powinien na tej podstawie przeanalizować dotychczasowy sposób żywienia i ocenić go pod kątem realizacji zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze. Po zapoznaniu się ze zwyczajami żywieniowymi i szczegółowym wywiadzie zdrowotnym, dietetyk może ułożyć prawidłowo zbilansowaną dietę, której celem będzie zwiększenie masy ciała.

Podstawową zasadą takiej diety jest wprowadzenie dodatniego bilansu energetycznego, czyli jej kaloryczność będzie nieco większa od zapotrzebowania. Podobnie, jak przy redukcji masy ciała, w tym wypadku również obowiązuje zasada 5 posiłków, spożywanych w odstępach 3-4-godzinnych.


Posiłki te powinny być urozmaicone i skomponowane z produktów o wysokiej wartości odżywczej. Nie może w nich zabraknąć:
pełnowartościowego białka, pochodzącego z produktów mięsnych, jaj i nabiału,
węglowodanów złożonych, których najlepszym źródłem są produkty zbożowe pełnoziarniste, tłuszczów wytłaczanych z produktów roślinnych.


Dieta powinna również obfitować w warzywa i owoce, które są najlepszym źródłem witamin i składników mineralnych.
Większą kaloryczność diety uzyskamy również wzbogacając posiłki orzechami, pestkami dyni, słonecznika, sezamem czy owocami suszonymi. Takie produkty charakteryzują się nie tylko wysoką wartością energetyczną, ale również dostarczają wielu cennych dla zdrowia składników odżywczych.

Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Poznaj swojego dietetyka - wywiad z Jolantą Czepułkowską

Zgodnie z obietnicą, kontynuujemy cykl wywiadów  pod hasłem " Poznaj swojego dietetyka":) Dziś rozmowa z Jolantą Czepułkowską - specjalistą z zakresu zdrowego żywienia, która swoją wiedzą i doświadczeniem wspiera pacjentów gabinetów dietetycznych Przyjemność Jedzenia. To, że jest świetnym dietetykiem - to wszyscy wiemy. A jaka jest prywatnie? Sprawdźmy :) Zatem ... Czas poznać Jolę;)

Czy napój energetyczny rzeczywiście dodaje energii?

Na co dzień żyjemy bardzo szybko, może aż za szybko. Wpadliśmy w gonitwę, której rytm narzuca wartki prąd codzienności. Praca zawodowa, w której wymagający szef tylko czeka na nasze potknięcie, w domu lista zadań, która nie ma końca, kontra brak czasu na wypoczynek i relax, który pomógłby odnaleźć równowagę. Zatem. jak radzą sobie ludzie, biorący udział w tej życiowej sztafecie. aby przetrwać i wyrażając się kolokwialnie " ogarnąć" tę szarość życia codziennego? Odpowiedzi nie trzeba daleko szukać - coraz częściej sięgamy po popularnie nazywane energetyki. Czym są i jak działają na organizm? Czy faktycznie wspomagają czy są obciążeniem dla naszego ciała?

Olej w diecie - rodzaje, stosowanie, zalety

Jednym z podstawowych elementów diety obok białka czy węglowodanów są tłuszcze. Spełniają bardzo wiele funkcji w organizmie człowieka, w tym są odpowiedzialne za pokłady energii w naszym ciele, budują komórki, utrzymują ciepło, wspierają przyswajanie cennych witamin. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, jakie to ważne w codziennej diecie, by przyjmować zdrowe tłuszcze i oczywiście w odpowiedniej ilości. Zdrowe, czyli jakie?

Małgorzata Łyżniak