Co zrobić, żeby przytyć?

Ze względu na wciąż rosnący problem nadwagi i otyłości, porady dietetyczne zazwyczaj kierowane są do osób chcących zgubić zbędne kilogramy i zredukować tkankę tłuszczową. Wśród nas są jednak osoby mające odwrotny problem - zbyt niską masę ciała w stosunku do wzrostu. Przyczyny niedowagi mogą być różne.


Polecani dietetycy

Najczęściej jest ona wynikiem błędów żywieniowych, czyli niedostatecznej podaży kalorii i/lub składników odżywczych w stosunku do zapotrzebowania.

Zbyt niska masa ciała może być również wynikiem wielu poważnych chorób, między innymi nowotworów, schorzeń zlokalizowanych w przewodzie pokarmowym, utrudniających trawienie i wchłanianie składników odżywczych, jak i zaburzeń hormonalnych, np. nadczynności tarczycy.


Dlatego też pierwszym krokiem, jaki należy podjąć jest wykonanie badań oceniających stan zdrowia. Następnie należy przez kilka dni prowadzić, tzw. dzienniczek bieżącego spożycia, w którym zapisuje się wszystkie posiłki, z dokładnym wskazaniem godzin spożycia poszczególnych potraw, ich ilości oraz składu.


Prowadzenie takiego dzienniczka ułatwi pracę dietetykowi, który powinien na tej podstawie przeanalizować dotychczasowy sposób żywienia i ocenić go pod kątem realizacji zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze. Po zapoznaniu się ze zwyczajami żywieniowymi i szczegółowym wywiadzie zdrowotnym, dietetyk może ułożyć prawidłowo zbilansowaną dietę, której celem będzie zwiększenie masy ciała.

Podstawową zasadą takiej diety jest wprowadzenie dodatniego bilansu energetycznego, czyli jej kaloryczność będzie nieco większa od zapotrzebowania. Podobnie, jak przy redukcji masy ciała, w tym wypadku również obowiązuje zasada 5 posiłków, spożywanych w odstępach 3-4-godzinnych.


Posiłki te powinny być urozmaicone i skomponowane z produktów o wysokiej wartości odżywczej. Nie może w nich zabraknąć:
pełnowartościowego białka, pochodzącego z produktów mięsnych, jaj i nabiału,
węglowodanów złożonych, których najlepszym źródłem są produkty zbożowe pełnoziarniste, tłuszczów wytłaczanych z produktów roślinnych.


Dieta powinna również obfitować w warzywa i owoce, które są najlepszym źródłem witamin i składników mineralnych.
Większą kaloryczność diety uzyskamy również wzbogacając posiłki orzechami, pestkami dyni, słonecznika, sezamem czy owocami suszonymi. Takie produkty charakteryzują się nie tylko wysoką wartością energetyczną, ale również dostarczają wielu cennych dla zdrowia składników odżywczych.

Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Zagadkowa egzotyka - owoce różnych kontynentów część 1.

Kolorowe, o dziwnym kształcie, często charakterystycznym smaku ale i zapachu.. co to takiego ? Czas zajrzeć na stragany owoców ze świata,aby poznać te tajemnicze owocowe przyjemności, które także coraz częściej pojawiają się również i na naszych półkach sklepowych. Wielu z nas zatrzymuje wzrok na intrygujących oko okazach ale brak nam odwagi, by spróbować nowych smaków. Czas to zmienić! :) A żeby przełamać pewne bariery, proponujemy nieco zajrzeć w głąb owocowego świata:) Podróż czas zacząć! :)

Co kryje w sobie pomidor?

Sięgając do czasów ławki szkolnej, a nawet jeszcze wcześniej, na myśl przychodzi mi gra w pomidora ;) Nie można było dowiedzieć się niczego od współgraczy, bo na każde zadane pytanie słyszeliśmy jedynie odpowiedź pomidor :) Ale do czasu ;) Podstęp, taktyka i można było skusić przeciwnika ;) A czym może skusić nas prawdziwy pomidor? :)

Koszmar dzieciństwa - szpinak :)

Zielony, papkowaty, bez smaku.... tak z pewnością kojarzy się nam szpinak, kiedy sięgniemy pamięcią do czasów przedszkolnych ;) Ale czy faktycznie takie wspomnienie powinno  ciągnąć  się za nami w nieskończoność ? Nie zgadzamy się na to, dlatego czas na nowe otwarcie - szpinak w smacznej, zdrowej, wartościowej odsłonie. Zaczynamy! :

Anna Huma
Jak nie przytyć na wakacjach?
Jak nie przytyć na wakacjach?