Kto powinien stosować dietę bezglutenową?

W ciągu ostatnich kilku lat zapanowała moda na wykluczanie z diety produktów zawierających gluten, obwiniając go za szereg problemów zdrowotnych, między innymi dolegliwości trawiennych, chorób sercowo-naczyniowych, schorzeń autoimmunologicznych, a nawet nadwagi i otyłości.



Polecani dietetycy

Czy jest w tym jakaś prawda?
W rzeczywistości istnieją dwie jednostki chorobowe, które bezwzględnie wymagają wprowadzenia diety bezglutenowej. Pierwszą z nich jestceliakia czyli schorzenie uwarunkowane genetycznie, charakteryzujące się nieprawidłową reakcją organizmu po spożyciu glutenu prowadząc do zaniku kosmków jelitowych. W efekcie dochodzi do upośledzonego wchłaniania składników odżywczych i występowania szeregu objawów klinicznych z tym związanych. Jedynym elementem leczenia celiakii jest stosowanie przez całe życie diety wykluczającej gluten.

Drugim odrębnym schorzeniem jest alergia na gluten. Może pojawić się w okresie dziecięcym lub w życiu dorosłym. Dzieci najczęściej z niej wyrastają, natomiast u osób dorosłych może trwać wiele lat.

Wyżej wspomniane schorzenia wymagają szczegółowej diagnostyki prowadzonej przez lekarza gastroenterologa. Badania obejmują oznaczenie stężenia przeciwciał, biopsję jelita cienkiego oraz testy genetyczne. Istnieje również spora grupa pacjentów, która zgłasza niepożądane objawy po spożyciu produktów zawierających gluten, ale w badaniach diagnostycznych wykluczono występowanie celiakii lub alergii. Takie przypadki określa się jako nadwrażliwość na gluten. U takich osób również należy zastosować dietę bezglutenową.

Część pacjentów z chorobami autoimmunologicznymi takimi jak choroba Hashimoto również wymaga wyeliminowania glutenu, gdyż jego spożycie może nasilać reakcję autoimmunologiczną. Należy jednak pamiętać, że nie w każdym przypadku usunięcie z diety tego typu produktów, będzie miało sens i takie postępowanie może przynieść więcej szkód niż pożytku. Warto zacząć od konsultacji z dietetykiem, który ustali jaki sposób żywienia będzie dla nas odpowiedni.

Mgr Jolanta Czepułkowska
dietetyk kliniczny/psychodietetyk


Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Zmieniamy dietę na... zimową!

Robi się coraz chłodniej, zima w pełni króluje już zarówno w pogodzie, jaki i na naszych stołach. Na co warto zwrócić uwagę w diecie, aby nie przybrać dodatkowych, zupełnie niepotrzebnych kilogramów, mieć silny układ odpornościowy i dobry humor?

Cykl runo leśne lato: Jeżyna

Dziś kontynuujemy cykl o runie leśnym, koncentrując się na jeżynie nazywanej inaczej ożyną lub ostrężyną :) Zdecydowanie częściej więcej uwagi poświęca się jej bardziej czerwonej siostrze - malinie, a nie słusznie, ponieważ jeżyna także ma dużo właściwości, które bardzo pozytywnie oddziałują na nasz organizm. Warto sprawdzić, co bliźniacza jeżyna może zdziałać korzystnego dla naszego zdrowia :)

Zalety mleka

Mleko i jego przetwory są najważniejszym ponieważ najbogatszym i najlepiej przyswajalnym przez organizm człowieka źródłem wapnia w diecie.

Elżbieta Gmurczyk
Dieta w niecodziennym wydaniu
Dieta w niecodziennym wydaniu