Jak dieta wpływa na kondycję naszej cery?

Właściwa dieta ma znaczący wpływ na stan naszej cery podobnie, jak na kondycję naszych włosów, paznokci oraz ogólny stan naszego zdrowia. Niejednokrotnie pod określonymi problemami ?urodowymi? doszukujemy się konkretnych niedoborów określonych witamin, minerałów czy innych związków i rzeczywiście niekiedy takowe mają miejsce.



Polecani dietetycy

Najczęściej jednak winne są szersze niedobory wynikające z nieprawidłowej diety i niezdrowego stylu życia. Dlatego też walkę z problemami natury "urodowej" powinniśmy rozpocząć od zrewidowania swojej codziennej diety i wprowadzenia w życie podstawowych zasad zdrowego odżywiania, takich jak m.in. spożywanie regularnych, urozmaiconych posiłków, w których znajdą się produkty z większości grup produktów spożywczych: produkty zbożowe wieloziarniste, świeże lub, dla zatrzymania w nich najwyższej wartości odżywczej, poddane krótkiej obróbce termicznej warzywa i owoce.

Często w naszej tradycyjnej diecie zapominamy o grupie produktów strączkowych, tymczasem jest to niezwykle cenne źródło witamin i minerałów, tak potrzebnych dla zachowania pięknej urody. Kolejne ważne produkty spożywcze w naszej codziennej diecie to ryby i owoce morza, chude mięsa i przetwory mleczne, jaja. W codziennych jadłospisach nie powinno zabraknąć również zdrowych dodatków takich jak orzechy, nasiona, oleje roślinne.

Sięgając po żywność powinniśmy zadbać o jej jak najwyższą jakość i wybierać świeże, niskoprzetworzone produkty bez konserwantów. Konserwanty w żywności są bowiem jednym ze składników żywności, którym przypisuje się szkodliwy wpływ na naszą cerę. Do tej grupy należą także spożywana w nadmiarze sól, kofeina, ostre przyprawy. Zatem jeżeli chodzi o sól, to poza ograniczeniem dosalania potraw, warto również zmniejszyć ilość spożycia wysokosolonych produktów, takich jak pieczywo, wędliny, sery żółte, gotowe do spożycia potrawy i sosy, fast food. Nie chcąc przesadzać z kofeiną, należy pamiętać, że związek ten w sporej ilości znajduje się poza kawą również w herbacie (czarnej, ale także zielonej, czerwonej czy białej), coli czy czekoladzie.

To czym możemy sobie jednak najbardziej zaszkodzić w kontekście zdrowej cery to zbyt duża ilość spożywanych cukrów prostych. Warto zatem skorygować własną dietę pod tym względem zmniejszając częstotliwości spożywania, a nawet odstawienia słodyczy, deserów i słodkich wypieków, słodzonych napojów i soków, dużej ilości owoców w jednorazowej porcji, dżemów, miodu, dużej ilości czystego mleka, które warto zastąpić fermentowanymi napojami mlecznymi. Wspomnianą już wyżej zmianą jest też zamiana przetworów zbożowych z białej mąki-ciemnymi, razowymi odpowiednikami.

Osobom z problemami z cerą zaleca się również ograniczenie alkoholu, a przede wszystkim unikania wysokich jednorazowych jego dawek. Niewskazane jest również spożywanie posiłków o skrajnych temperaturach: zbyt gorących i bardzo zimnych. Sięgając natomiast po czynniki związane ze stylem życia, warto wspomnieć, że destrukcyjny wpływ na naszą cerę ma palenie tytoniu (czynne i bierne), zanieczyszczenie środowiska, stres, a także zmęczenie i zbyt krótki sen.

Zdrowe odżywianie i higieniczny styl życia to bardzo istotne czynniki dbania o urodę, jednak warto pamiętać, że wiele z tych problemów, zwłaszcza z cerą ma korzenie w zaburzeniach zdrowotnych, np. hormonalnych czy alergicznych, dlatego jednocześnie ze zmianami w diecie warto skonsultować się z lekarzem.

Autor:
Dyplomowany dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

6 grudnia - czas nakarmić Mikołaja :)

Dziś długo wyczekiwany dzień, zarówno przez dzieci, jak i dorosłych ? A jaki? Mikołajki oczywiście, czyli wstęp do wielkiego świątecznego szaleństwa? W witrynach sklepowych co prawda dawno już świecą się lampki ubranych sztucznych choinek, które mrugają do nas zza każdego rogu a po wrzuceniu monety, ukłoni nam się wielka postać Mikołaja śpiewającego Jingle Bells. Tego dnia także najczęściej rozgłośnie radiowe po raz pierwszy w roku puszczają nieodzowny hit  Last Christmas czyli jednym słowem sezon bożonarodzeniowy uważa się za otwarty :)

Właściwości witaminy D

Od kilku lat witamina D jest w centrum uwagi środowiska medycznego, ze względu na liczne niedobory tej witaminy sięgające nawet 90 % naszego społeczeństwa. Szczególnie narażone na jej niedobory są dzieci, osoby w wieku podeszłym, pacjenci borykający się z m.in. z otyłością i zaburzeniami wchłaniania, a także osoby mieszkające w miejscach o małym natężeniu promieniowania słonecznego, czy też spędzające większość czasu w zamkniętych pomieszczeniach.

Poczuj miętę! - zalety, właściwości, zastosowanie

Mięta pieprzowa, znana i popularna szczególnie latem, nie tylko zdobi nasze szklanki z wodą i cytryną dając nutę orzeźwienia w niesamowitym upale, ale także ma wiele właściwości zdrowotnych. Liście tego przepięknie pachnącego zioła mogą pływać w szkle praktycznie o każdej porze roku.

Anna Huma - Nande
27 marca - co świętujemy?
27 marca - co świętujemy?