Czy warto pić herbatę?

Czarna, czerwona, zielona i biała ? to cztery rodzaje herbat różniące się nie tylko kolorem, ale również smakiem, procesem produkcji i właściwościami. Wszystkie herbaty otrzymuje się z wiecznie zielonego krzewu z rodzaju Camelia.



Polecani dietetycy

Prozdrowotne właściwości herbaty związane są głównie z obecnością w niej związków biologicznie czynnych zwanych polifenolami. Wspomniane substancje znane są przede wszystkim z silnego działania antyoksydacyjnego, polegającego na usuwaniu wolnych rodników z organizmu, które m. in. są odpowiedzialne za szybkie starzenie się skóry. Ponadto polifenole wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i antywirusowe.

Liczne badania naukowe dowiodły, że regularne picie herbaty może zmniejszać ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych m. in. ze względu na właściwości redukcji stężenia cholesterolu całkowitego i niekorzystnej frakcji cholesterolu LDL. Niestety naukowcom nie udało się jeszcze ustalić dokładnej dziennej porcji herbaty zapewniającej opisany efekt.

Prawdopodobnie spożywanie herbaty może pomóc w uniknięciu schorzeń neurodegeneracyjnych takich jak choroba Parkinsona, Alzheimera oraz demencja. Efekt ten jest związany nie tylko z obecnością w herbacie polifenoli, ale również kofeiny oraz aminokwasu teaniny.

Warto również wspomnieć o wpływie spożywania herbaty na redukcję masy ciała. Do tej pory tylko badania na zwierzętach potwierdziły, że kofeina i galusan epigallokatechiny zawarty w zielonej herbacie ograniczają wchłanianie tłuszczu i przyspieszają przemianę materii.

Pomimo licznych korzyści zdrowotnych płynących ze spożycia herbaty należy również pamiętać, że zaburza ona wchłanianie składników mineralnych np. wapnia i żelaza, co może doprowadzić do niedoborów tych pierwiastków w organizmie. Dlatego też, najlepiej jest wypić herbatę po około 30 minutach od spożycia posiłku.
Autor:
Dyplomowany dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Co siedzi w tym ananasie? :)

Jesień powoli wkracza w pełną fazę swojej chłodnej i deszczowej pory, więc aby postawić kropkę nad przysłowiowym "i", przypomnijmy sobie jeszcze raz smak lata, smak słońca, smak radości, co by naładować akumulatory i doczekać kolejnego sezonu ;) Ananas :) Co Wy na to ? :) Lubicie ten fantastyczny intensywnie żółty a po przekrojeniu przypominający roześmiane słoneczko owoc? Myślę, że amatorów znajdzie się wielu :) Czas na bliższe zapoznanie :)

Co pływa w wodzie smakowej?

Jedną z podstawowych, ważnych i zdrowych zasad żywieniowych jest picie wody: mineralnej/źródlanej/z kranu gazowanej lub niegazowanej, zależnie od upodobań, ale NIE SMAKOWEJ.

Owocowy zawrót głowy

Zdrowe, kolorowe, soczyste owoce pachnące słońcem, latem, dobrym, wakacyjnym nastrojem :) Korzystajmy z takich dobrodziejstw, póki sezon w pełni:) Nie ma lepszego okresu, by dostarczyć sobie zdrowe, dobre, witaminowe kalorie z natury :) Pamiętajmy o różnorodności i odpowiednim zbilansowaniu a nasze ciało i dusza trafią do owocowego raju;) A jak trafić na właściwy tor? :)

Małgorzata Łyżniak
Dieta pudełkowa czyli wady i zalety cateringu dietetycznego
Dieta pudełkowa czyli wady i zalety cateringu dietetycznego