Czym są nowalijki?

Czas nowalijek rozpoczyna się już od marca i trwa do początku czerwca. Jednak czy takie warzywa są pełnowartościowe? Czy są równie bogate w witaminy i składniki odżywcze co warzywa dostępne w późniejszym okresie?


Polecani dietetycy

Czym są nowalijki?
Mianem nowalijek nazywa się pierwsze wiosenne warzywa, które pokazują się na lokalnych straganach czy w większych sklepach po długiej zimowej przerwie. Do takich warzyw zalicza się: pomidory, sałatę, młode marchewki, pietruszki, ogórki, rzodkiewki, szczypiorek - jednym słowem wszystko, co po raz pierwszy pojawia się w sprzedaży w nowym sezonie. Czas nowalijek rozpoczyna się już od marca i trwa do początku czerwca. Jednak czy takie warzywa są pełnowartościowe? Czy są równie bogate w witaminy i składniki odżywcze co warzywa dostępne w późniejszym okresie?

Nawożenie - cecha charakterystyczna
Warzywa, które są dostępne w sprzedaży wczesną wiosną, muszą być odpowiednio nawożone podczas uprawy, tak aby szybko uzyskać właściwe plony. Zagrożeniem może tu być zbyt duża ilość nawozu, w tym azotu, który często przekształca się w rakotwórcze związki chemiczne.

Właściwe podejście do nowalijek - przestrzegajmy zasad i cieszmy się wczesną wiosną!
- dokonując zakupu nowalijek należy wybierać produkty bez przebarwień, zdrowe, z nienaruszoną skórką - przebarwienia najczęściej świadczą o przenawożeniu;
- nie należy wybierać zbyt dużych warzyw, których wielkość może sugerować dużą ilość związków chemicznych;
- nowalijki należy starannie obierać - najwięcej szkodliwych związków gromadzi się pod skórką;
- nowalijki warto kupować u sprawdzonych rolników/sprzedawców;
- nowalijek nie należy traktować jako podstawowe źródło witamin i składników odżywczych, a jedynie jako urozmaicenie naszej diety po długiej zimie.


Nie oznacza to, że nowalijek nie można spożywać. Jedyne ostrzeżenie kierujemy do alergików i osób chorujących na zespół jelita drażliwego, wrzody żołądka. Ostrożnie z nowalijkami!
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jakie ryby warto jeść?

"Na ryby - w kaździuteńki wolny dzień, na ryby - nad leniwą rzeczkę w cień (...)" to słowa słynnej piosenki z repertuaru Kabaretu Starszych Panów :) Ale czy utwór ten doskonale nie wpisuje się w wakacyjne wędkowanie i spędzanie wolnego czasu na łonie natury? :) Oczywiście, że tak.  Wielu z nas lubi odpoczywać przy jednym z najspokojniejszych i jednocześnie wymagających dużo cierpliwości hobby, jakim jest połów ryb. Jezioro, cisza, spokój, wędka i my ;)
Złowienie ryby to pół sukcesu, drugie pół stanowi jej sprawienie:) Dla niektórych to wyzwanie a dla niektórych codzienność:) Dowiedzmy się jednak, jakie okazy korzystnie wpływające na nasze zdrowie można złowić w najlepszej porze roku, czyli latem :)

Przyjemność z chrupania czyli orzechy!

Pora na przekąskę, a Ty nie wiesz na co się zdecydować? Owoc, warzywo, wafle ryżowe, a może po prostu... orzechy ? Są wprawdzie kaloryczne, jednak nie należy zapominać o ich właściwościach prozdrowotnych. Jeśli będziemy spożywać je z umiarem, to z pewnością nie zaszkodzą naszej diecie a dostarczą naszemu organizmowi cennych witamin i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pozytywnie wpłyną na ochronę naszego serca.
Jakie orzechy wybrać? Wachlarz jest dość szeroki:)

Jak wyliczyć zapotrzebowanie na energię?

Podstawowa przemiana materii (BEE/PPM/BMR), jest to ilość energii potrzebnej do utrzymania podstawowych funkcji fizjologicznych organizmu (np. oddychania, pracy serca i krążenia), wówczas, gdy organizm znajduje sie w stanie spoczynku, w ściśle określonych warunkach: po co najmniej 8 godzinach snu, po 12-14 godzinach nieprzyjmowania pożywienia, po przebudzeniu, leżąc na wznak, w warunkach zupełnego spokoju fizycznego i psychicznego oraz komfortu cieplnego.

Elżbieta Gmurczyk
Jak nie marnować jedzenia podczas świąt?
Jak nie marnować jedzenia podczas świąt?