Czym są nowalijki?

Czas nowalijek rozpoczyna się już od marca i trwa do początku czerwca. Jednak czy takie warzywa są pełnowartościowe? Czy są równie bogate w witaminy i składniki odżywcze co warzywa dostępne w późniejszym okresie?


Polecani dietetycy

Czym są nowalijki?
Mianem nowalijek nazywa się pierwsze wiosenne warzywa, które pokazują się na lokalnych straganach czy w większych sklepach po długiej zimowej przerwie. Do takich warzyw zalicza się: pomidory, sałatę, młode marchewki, pietruszki, ogórki, rzodkiewki, szczypiorek - jednym słowem wszystko, co po raz pierwszy pojawia się w sprzedaży w nowym sezonie. Czas nowalijek rozpoczyna się już od marca i trwa do początku czerwca. Jednak czy takie warzywa są pełnowartościowe? Czy są równie bogate w witaminy i składniki odżywcze co warzywa dostępne w późniejszym okresie?

Nawożenie - cecha charakterystyczna
Warzywa, które są dostępne w sprzedaży wczesną wiosną, muszą być odpowiednio nawożone podczas uprawy, tak aby szybko uzyskać właściwe plony. Zagrożeniem może tu być zbyt duża ilość nawozu, w tym azotu, który często przekształca się w rakotwórcze związki chemiczne.

Właściwe podejście do nowalijek - przestrzegajmy zasad i cieszmy się wczesną wiosną!
- dokonując zakupu nowalijek należy wybierać produkty bez przebarwień, zdrowe, z nienaruszoną skórką - przebarwienia najczęściej świadczą o przenawożeniu;
- nie należy wybierać zbyt dużych warzyw, których wielkość może sugerować dużą ilość związków chemicznych;
- nowalijki należy starannie obierać - najwięcej szkodliwych związków gromadzi się pod skórką;
- nowalijki warto kupować u sprawdzonych rolników/sprzedawców;
- nowalijek nie należy traktować jako podstawowe źródło witamin i składników odżywczych, a jedynie jako urozmaicenie naszej diety po długiej zimie.


Nie oznacza to, że nowalijek nie można spożywać. Jedyne ostrzeżenie kierujemy do alergików i osób chorujących na zespół jelita drażliwego, wrzody żołądka. Ostrożnie z nowalijkami!
Autor:
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Jak nie przytyć w ferie? (część 2. )

Regularność posiłków to jednak nie wszystko. W czasie zimowego wypoczynku powinniśmy trzymać się także innych zasad, dzięki którym dbanie o linie w czasie ferii będzie znacznie prostsze :)

Cykl runo leśne lato: Jeżyna

Dziś kontynuujemy cykl o runie leśnym, koncentrując się na jeżynie nazywanej inaczej ożyną lub ostrężyną :) Zdecydowanie częściej więcej uwagi poświęca się jej bardziej czerwonej siostrze - malinie, a nie słusznie, ponieważ jeżyna także ma dużo właściwości, które bardzo pozytywnie oddziałują na nasz organizm. Warto sprawdzić, co bliźniacza jeżyna może zdziałać korzystnego dla naszego zdrowia :)

Co dobrego można przygotować z dyni?

Tak naprawdę bardzo dużo ciekawych i smacznych potraw :) . W związku z tym, że sezon dyniowy w pełni warto wykorzystać to warzywo w kuchni. Dynię podawać możemy w wersji bardziej na słodko lub wytrawnie. Oto kilka pomysłów:

Anna Huma - Nande
Poznaj swojego dietetyka - wywiad z Małgorzatą Łyżniak
Poznaj swojego dietetyka - wywiad z Małgorzatą Łyżniak