Czas na jesień

I w powietrzu i na talerzu. A jeśli ta pora roku to znak, że jabłka, gruszki i śliwki królują w naszym menu. Oto kilka przepisów, które często proponuję moim pacjentom w diecie: śniadaniowych, obiadowych i kolacyjnych z tymi produktami. Pamiętajmy, jak zawsze, ważny jest zdrowy rozsądek, umiar, ale również przyjemność jedzenia .


Polecani dietetycy

Twarożek z jabłkiem [1 porcja] - 3 plastry sera białego półtłustego, 1 średnie jabłko, 2 łyżki jogurtu naturalnego, 1 łyżeczka rodzynek, cynamon. Ser biały rozdrobnić. Jabłko drobno pokroić. Ser połączyć z jabłkiem i jogurtem. Całość wymieszać. Dodać rodzynki. Posypać cynamonem. Jeszcze raz wymieszać.

Śliwkowe muesli [1 porcja] - płatki żytnie, 3 śliwki węgierki, 1 łyżeczka rodzynek, 1 szklanka mleka 1,5-2%, 1 łyżeczka orzechów włoskich. Śliwki pokroić w drobną kostkę. Do jogurtu dodać płatki, śliwki, rodzynki i orzechy. Całość zmiksować/wymieszać.

Bogate muesli gruszkowe [1 porcja]  - płatki żytnie/owsiane, 1 średnia gruszka, 1 opakowanie jogurtu naturalnego (150 g), 1 łyżeczka miodu, 1 łyżeczka pestek słonecznika, 1 łyżeczka orzechów, cynamon. Gruszkę pokroić w drobną kostkę. Do jogurtu dodać płatki, gruszkę, miód, pestki słonecznika, orzechy i cynamon. Całość wymieszać.

Ryż z gruszką i imbirem [1 porcja] - pół torebki ryżu (50g, najlepiej złotego), 1 średnia gruszka, pół małej czerwonej cebuli, 1 plaster sera koziego/Feta, 1 łyżka oliwy z oliwek, pół kieliszka białego wina, imbir, tymianek, pieprz. Ser drobno pokruszyć. Z gruszki wyciąć gniazdo nasienne, nie obierać jej, drobno posiekać. Cebulę posiekać w drobną kosteczkę. Na oliwie zeszklić cebulę. Dodać do niej ryż i wymieszać. Smażyć 2-3 minuty mieszając. Wlać wino i gotować aż odparuje przez 2-3 minuty. Wlać ? szklanki wody i gotować mieszając aż ryż wchłonie wodę. Włożyć gruszkę, dodać wodę. Całość gotować mieszając aż ryż będzie ugotowany. Doprawić pieprzem i imbirem. Całość wymieszać z serem.

Kurczak z sosem śliwkowym [1 porcja] - filet z piersi kurczaka, 5-6 śliwek węgierek, 1 łyżeczka orzechów włoskich, pół szklanki bulionu, 1 łyżka oliwy z oliwek, 1 łyżka octu, 1 łyżeczka sosu sojowego, sól, pieprz, 1-2 ząbki czosnku, imbir, chilli. Mięso pokroić w kostkę, oprószyć solą, pieprzem i orzechami. Dusić na oliwie, podlewając bulionem, do miękkości. Czosnek przecisnąć przez praskę. Śliwki włożyć do rondelka, dodać 2 łyżki wody i gotować pod przykryciem 3-4 minuty potrząsając co jakiś czas rondelkiem. Śliwki połączyć z sosem sojowym, octem, imbirem, czosnkiem i chilli. Wymieszać. Mięso polać sosem ze śliwek, octu i sosu sojowego.

Sola duszona z jabłkiem [1 porcja] - sola, 1 średnie jabłko, sól, pieprz, sok z cytryny. Rybę oprószyć solą i pieprzem. Skropić sokiem z cytryny. Jabłko pokroić w plastry. Rybę włożyć do naczynia żaroodpornego. Ułożyć na niej jabłko. Piec 10-12 minut w temperaturze 180°C.

Pieczone jabłka z żurawiną [1 porcja] - 2 średnie jabłka, 2 łyżeczki żurawiny. Ściąć czubki jabłek i wyjąć gniazdo nasienne. Do środka jabłek włożyć po 1 łyżeczce żurawiny. Całość przykryć ściętym czubkiem i piec w 180°C przez 20-25 minut.

Gruszki na ciepło z serem [1 porcja] - 2 średnie gruszki, 1 plaster sera pleśniowego, 1 łyżeczka orzechów, pieprz, oregano. Gruszki przekroić na pół. Wydrążyć gniazda nasienne. Ser pokruszyć. Połączyć z orzechami, pieprzem i oregano. Wymieszać. Gruszki wypełnić nadzieniem. Piec w 180°C do miękkości.

Smacznego 

Autor:
Dyplomowany dietetyk, specjalista ds. żywienia człowieka, założyciel firmy
Podziel się na Facebook`u

Podobne artykuły

Świszcz, Moczka, Siemieniotka - znasz te potrawy świąteczne?

Chciałoby się powiedzieć, co kraj to obyczaj ale dziś bardziej odpowiada nam stwierdzenie, co region to obyczaj. Tradycja bożonarodzeniowa w każdej ze stron Polski, jest nieco inna. Oczywiście są wspólne filary świętowania zarówno w obyczajowości jak i w tradycyjnej kuchni, która serwowana jest podczas uroczystej Wigilii i w kolejnych  dwóch dniach Świąt Bożego Narodzenia.

Czy napój energetyczny rzeczywiście dodaje energii?

Na co dzień żyjemy bardzo szybko, może aż za szybko. Wpadliśmy w gonitwę, której rytm narzuca wartki prąd codzienności. Praca zawodowa, w której wymagający szef tylko czeka na nasze potknięcie, w domu lista zadań, która nie ma końca, kontra brak czasu na wypoczynek i relax, który pomógłby odnaleźć równowagę. Zatem. jak radzą sobie ludzie, biorący udział w tej życiowej sztafecie. aby przetrwać i wyrażając się kolokwialnie " ogarnąć" tę szarość życia codziennego? Odpowiedzi nie trzeba daleko szukać - coraz częściej sięgamy po popularnie nazywane energetyki. Czym są i jak działają na organizm? Czy faktycznie wspomagają czy są obciążeniem dla naszego ciała?

Jakie płatki wybierać?

Jednym z najzdrowszych posiłków spożywanych o poranku lub też wybieranych na drugie śniadanie są płatki. I wcale nie jest tu mowa o słodkich płatkach z torebki, gdzie praktycznie każdy rodzaj zawiera cukier i sól a o zdrowych, pełnowartościowych płatkach, które dostarczą każdemu z nas porcję zdrowia i witamin. Po jakie płatki warto sięgać?

Elżbieta Gmurczyk
Jak wrócić do formy po rozpustnych wakacjach?
Jak wrócić do formy po rozpustnych wakacjach?